Logisch dat het zo spannend is

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Als kind wilde ik zuster in de derde wereld worden. Ik wist het zeker: als ik later groot ben, dan ga ik naar Afrika. En ook al ben ik die zuster niet geworden, de idealist in mij zit er nog steeds. Ik geloof nog steeds dat de wereld mooier, liefdevoller en vrediger kan. En ik wil daar ook nog steeds een bijdrage aan leveren.

Ik zie dat ook bij mijn klanten. Dat gevoel dat het anders kan in de wereld. Anders moet. En ook zij willen daar op hun manier een bijdrage aan leveren.

Wellicht dat je dit herkent. Dan herken je misschien ook dat die idealist wel in je zit, maar dat je die niet altijd laat zien. Natuurlijk, je doet je werk en daarin komt het zeker terug, maar je schreeuwt het niet van de daken (hoewel je dat stiekem soms best zou willen).

Misschien dat je daar van baalt, maar eigenlijk is het heel logisch. Wij mensen willen nou eenmaal niet afgewezen worden (ik schreef daar al eens eerder een artikel over). En de kans is groot dat jij al eens ‘afgewezen’ bent toen je vertelde waarin je gelooft.

Als je namelijk vertelt wat er volgens jou nodig is, dan word je door anderen al snel glazig aangekeken. Of je krijgt reacties als: “Mooi verhaal, maar dat is niet realistisch” of er komen allerlei andere ja-maren. Tja, dan wordt het natuurlijk lastig om hardop te zeggen waar jij in gelooft.

En als je dan ook nog eens bent zoals veel van mijn klanten, dan wordt het nog lastiger. Want veel van mijn klanten coachen, trainen en geven ook wel eens advies. Toch dekt geen van die termen echt goed de lading van wat ze doen. Want ze zijn geen trainer óf coach óf adviseur. Ze doen alle drie. Dus wat doe je dan precies? Maak dat anderen dan maar eens duidelijk.

Mocht je dit herkennen, dan is het belangrijk dat je niet vertelt wat je doet, maar op een andere manier communiceert. Vertel voortaan met welke ‘pijn’ en/of welk verlangen mensen en/of organisaties bij jou terecht kunnen. In dit artikel laat ik aan de hand van een concreet voorbeeld zien hoe je dat doet.

Geef daarnaast helderheid waarom de gebruikelijke oplossingen niet (meer) werken. En waarom die van jou dat wel doen. In dit artikel lees je hoe je dat kunt doen.

Wat je hierbij kan helpen is een ‘Paraplu’. Heb je een Paraplu, dan kun je namelijk beter verwoorden waarvoor mensen en/of organisaties bij jou terecht kunnen. En met je ‘Paraplu’ kun je letterlijk laten zien wat jouw visie is.

In mijn e-book ‘Wat is een Paraplu’ lees je vanaf pagina 10 welke stappen je moet doorlopen om een Paraplu te maken. En kom je er zelf niet uit, weet dan dat ik je daar graag bij help.

Toch weet ik dat het ook met een Paraplu nog steeds lastig kan zijn om er écht voor te gaan. Want ook al kun je verwoorden wie we naar jou kunnen doorsturen en kun je je visie laten zien, het blijft spannend om daarmee zichtbaar te zijn. En dat is heel logisch.

Want heb je een Paraplu, dan is datgene wat jij in de wereld wilt zetten en waarmee je mensen wilt helpen, iets wat dicht bij jezelf ligt. Iets wat te maken heeft met wie jij bent. En misschien ook wel met iets wat je zelf meegemaakt hebt.

Logisch dus dat het spannend is om daar zichtbaar mee te zijn. Het is zo van jou, dat het heel kwetsbaar voelt om dat in wereld te zetten. Naakt bijna.

Dus denk je al snel: “Wie ben ik om dit te doen?” “Wie zit hier nou op te wachten” “Kan ik dat wel?” “En wie wil hier nou voor betalen?” En als dan één persoon in je omgeving iets zegt wat deze twijfels bevestigt, dan denk je al snel: “Zie je wel!” en kies je toch al snel weer voor de veilige weg.

Als je dan ook nog eens kostwinner bent of met je omzet een belangrijke bijdrage aan het gezinsinkomen levert, dan neem je voordat je het weet weer opdrachten aan die je eigenlijk liever niet meer doet.

Omdat ik dit bij veel ondernemers zie, heb ik besloten om met een jaargroep te starten. Grote kans dat je me daar al eens eerder over hebt gehoord. Een jaargroep met gelijkgestemde ondernemers. Zodat je je gesteund voelt en het niet meer in je eentje hoeft te doen.

We starten op 8 april en er kunnen nog 3 ondernemers meedoen. Wil je overleggen of het wat voor je is, neem dan gerust contact met me op.

En of je nou meedoet met de jaargroep of niet: realiseer je dat het jouw persoonlijke betrokkenheid is die het zo spannend maakt om dat in de wereld te zetten waar je echt in gelooft. Maar realiseer je ook dat het tegelijkertijd juist deze betrokkenheid is die ervoor zorgt dat jij dit als geen ander kunt.

Dus ga ervoor. Je hebt dat verlangen niet voor niets.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
 
 
 
 
 
Foto: met dank aan Vlada Karpovich via Pexels

 

Plaats een reactie