Waarom het logisch is dat je zo’n weerstand tegen marketing voelt

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Voor de meeste trainers en coaches is marketing niet het meest favoriete onderdeel van het ondernemerschap. Als ze heel eerlijk zijn werken ze het liefst gewoon lekker met hun klanten.

Mocht je jezelf hierin herkennen, dan ben je dus zeker niet de enige. Integendeel.

De kans is groot dat je denkt dat dit komt doordat je nou eenmaal niet commercieel bent. Je bent waarschijnlijk ook niet voor jezelf begonnen omdat je je hele leven al ondernemer wilde zijn. Er zijn nou eenmaal niet veel plekken waar je jouw vak in loondienst kunt uitoefenen. Een eigen bedrijf starten is vaak de enige mogelijkheid om als trainer of coach werkzaam te kunnen zijn.

De kans is dus groot dat dat de reden is dat je voor jezelf bent begonnen.

Misschien ben jij een trainer of coach die wel bewust voor het ondernemerschap heeft gekozen. Toch weet ik zeker dat het voor jou dan nog steeds essentieel is dat je in je bedrijf je vak kunt uitoefenen. Dat je als ondernemer niets anders wilt doen dan coachen of trainen.

Dus ook voor jou is het kunnen uitoefenen van je vak leidend geweest in de keuze voor het ondernemerschap.

Het is dus niet zo gek dat je denkt dat je niet commercieel genoeg bent om aan marketing te doen. De vraag is echter of het te maken heeft met commercialiteit. Ik denk van niet. Ik denk dat het heel logisch is dat je weerstand tegen marketing voelt.

In dit artikel lees je 7 redenen waarom veel trainers en coaches weerstand tegen marketing voelen. Ik vermoed dat jij je in een of meerdere van deze redenen herkent.

1. Je bent een gever

Je hebt ongetwijfeld niet voor niets voor je vak gekozen. Als je bent zoals mijn klanten, dan vind je het heerlijk om mensen te motiveren en inspireren. Je houdt ervan om mensen inzichten te geven of nieuwe vaardigheden te leren. Jouw dag is geslaagd als er bij jouw klanten kwartjes vallen en als ze stappen zetten. Als je ziet dat je klanten groeien. Daar doe je het voor.

Je vindt het belangrijk om met je werk van betekenis te zijn en daarmee op jouw manier de wereld een stukje mooier te maken. In jou zit een idealist. Dat verklaart ook waarom je moeite hebt met het doen van marketing. Bij marketing lijkt de focus vaak te liggen op ‘krijgen’ en het liefst zoveel mogelijk. Alsof je je eigen belang boven dat van een ander stelt. Terwijl jij juist van nature een ‘gever’ bent.

Je eigen belang boven dat van een ander stellen past niet bij jou. Dat doe je gewoon niet. Het is zelfs eerder andersom, dat je het belang van de ander nog wel eens boven dat van jezelf stelt. Een valkuil misschien, maar dat verklaart wel waarom marketing waarin eigenbelang voorop lijkt te staan voor jou niet goed voelt.

2. Je doet het niet voor het geld

Je hebt niet voor je vak en het ondernemerschap gekozen om zo rijk mogelijk te worden. Dan had je wel andere keuzes gemaakt. Natuurlijk wil je wel omzet maken, je bent nou eenmaal ondernemer, maar je wilt vooral mensen helpen. Daar doe je het voor.

Bij marketing lijkt het vaak alleen te draaien om zoveel mogelijk geld verdienen. Aangezien dat niet jouw belangrijkste drijfveer is, is het logisch dat je weerstand tegen marketing voelt.

3. Je wilt mensen een goed gevoel geven

Veel marketing is er op gericht om mensen slechter over zichzelf te laten voelen. ‘In de pijn zetten’ wordt dat genoemd. Dat is waarom mensen in marketingboodschappen vaak te horen krijgen dat ze niet goed genoeg zijn. Dat ze kansen laten liggen. Dat het aan henzelf ligt dat ze niet succesvol zijn. Dat ze het niet goed doen. Of dat ze gefixt moeten worden.

Jij bent iemand die het juist belangrijk vindt dat mensen voelen dat ze goed zijn zoals ze zijn en dat er niets mis is met hun gevoelens of emoties. Ook vind je het belangrijk dat mensen jouw training of sessie met meer zelfvertrouwen en een goed gevoel verlaten.

Logisch dus dat het voor jou niet goed voelt om mensen in je marketing te laten voelen dat ze niet oké zijn. Zeker omdat ze vaak al negatieve gedachtes over zichzelf hebben en zich niet goed voelen voordat ze bij jou komen. Deze gevoelens en gedachtes met je marketing nóg groter maken voelt gewoon niet goed.

Je wilt niet nog meer pijn en angst toevoegen aan een wereld die al vol met pijn en angst is. Bovendien is het tegengesteld aan wat jij doet als je met je klanten werkt. Logisch dus dat je weerstand voelt tegen deze marketingtechnieken. Het past niet bij wie jij bent en bij jouw manier van werken.

4. Je werkt vanuit gelijkwaardigheid

Je bent niet iemand die zichzelf boven zijn klant stelt. Je vindt het belangrijk om vanuit gelijkwaardigheid met je klanten te werken. Je gelooft ook niet dat jij altijd weet wat het beste is voor je klant of dat jij altijd de waarheid in pacht hebt.

Daarom voelt het voor jou ook niet goed om van je potentiële klant een slachtoffer te maken en jezelf vervolgens als redder neer te zetten. Want dat is hoe het voor jou voelt als je in je marketing mensen ‘in de pijn zet’ en jezelf vervolgens positioneert als degene die de oplossing heeft. Het is voor jou alsof je zegt: “Jij bent een hoopje ellende, maar gelukkig ben ik er: je redder!”.

Bovendien vind je het niet prettig als er tegen je opgekeken wordt. Dit voelt ongelijkwaardig en dat is niet de manier waarop jij met je klanten werkt. Dus logisch dat je ook niet op deze manier wilt communiceren in je marketing.

5. Je wilt eerlijk zijn

Niet iedere klant haalt bij jou hetzelfde resultaat. Zeker als je als coach of therapeut werkt, zijn de resultaten van je klanten verschillend. De ene klant zet kleine stappen, de andere klant hele grote. Mensen zetten nou eenmaal die stappen die ze op dat moment kunnen zetten.

Dat maakt het echter lastig om in je marketing te beloven dat mensen een bepaald resultaat behalen. Dat kun je namelijk niet altijd waarmaken. Logisch dus dat het voor jou niet goed voelt om in je marketing grote beloftes te doen. Je wilt eerlijk zijn en de juiste verwachtingen scheppen.

Het is dus niet vanuit onzekerheid dat jij die beloftes niet durft te doen, want dat is wat veel ondernemers denken of van hun businesscoach te horen krijgen. Het betekent dat jij iemand bent die alleen iets wil beloven als je dat ook daadwerkelijk bij iedere klant kunt waarmaken. En dat kun je niet. Simpelweg omdat niet iedere klant bij jou hetzelfde resultaat haalt.

6. Je stelt je klant centraal

In je werk ligt je focus bij je klanten. Jouw werk is namelijk altijd ten dienste van hen. Van hun proces. Het gaat om hen en niet om jou. Ook dat is een reden dat je niet van marketing houdt.

Bij marketing lijkt het namelijk ineens om jou te moeten draaien. Je houdt er niet van om de aandacht op te moeten eisen. Om te laten zien hoe goed je bent. Zo ben je niet. Dat doe je niet als je met je klanten werkt, dus vind je het ook niet prettig om dat te doen als je aan marketing doet.

Je houdt er gewoon niet van om jezelf centraal te stellen. Om te laten zien hoe succesvol je bent en jezelf op de borst kloppen. Dat voelt voor jou niet alleen heel opschepperig, maar ook heel ongemakkelijk. Logisch dus dat je daar weerstand op hebt.

7. Je wilt congruent zijn

Als je bent zoals de meeste van mijn klanten dan geloof je dat het tijd is voor verandering. Mijn klanten geven bijvoorbeeld aan dat er anders zou moeten worden omgegaan met medewerkers, leerlingen, patiënten, burgers of klanten. Of met gezondheid, voeding, natuur en milieu.

De woorden die mijn klanten aan deze verandering geven is afhankelijk van wat ze precies doen met hun bedrijf. Maar hoe ze deze verandering ook noemen en wat ze met hun bedrijf ook precies doen, zij willen met hun bedrijf een bijdrage leveren aan deze verandering. Hoe groot of klein die bijdrage ook is.

Mocht je jezelf hierin herkennen, dan is het logisch dat jij weerstand voelt tegen de marketingtechnieken zoals die nu veel worden ingezet. Want die technieken passen niet bij de verandering die er nodig is. Bij dat waar de wereld volgens jou naartoe zou moeten bewegen.

De marketingtechnieken die vaak worden ingezet passen bij de ‘oude systemen’ en de ‘oude manier van denken’, niet bij de nieuwe. Ze komen dus niet overeen met de boodschap die jij wilt uitdragen. Zou je ze wel inzetten dan is dat dus niet congruent met je boodschap.

Vandaar dat je voelt dat het schuurt om deze technieken in te zetten.

De weerstand is logisch

De kans is groot dat je je in meerdere of zelfs alle zeven van bovenstaande redenen herkent. Logisch dus dat je zo’n weerstand tegen marketing voelt.

Veel trainers en coaches denken dat ze zich over deze weerstand heen moeten zetten. Je moet als ondernemer nou eenmaal aan marketing doen.

Ik denk echter dat dit helemaal niet hoeft. Ik denk namelijk dat het tijd is voor een andere manier van marketing.

Marketing mag ook anders

In mijn ogen is het tijd voor een manier van marketing waarin je ook in je marketing van betekenis bent. Een manier die aansluit bij hoe trainers en coaches zijn en graag communiceren.

Ik geloof dat je in je marketing niet alleen jezelf kan zijn, maar dat marketing ook gaat over verbinding maken en het geven van oprechte aandacht. Ook in je marketing kun je mensen inspireren en liefdevol zijn.

Marketing gaat in mijn ogen over gelijkwaardig ruilen. Dus niet jouw eigen belang voorop stellen, maar een win-win ruil.

Dus je begrijpt: dat is de manier waarop ik mijn klanten marketing leer toepassen. Een manier die past bij wie ze zijn en waar ze in geloven. Zodat hun marketing congruent is met dat wat ze de wereld graag willen geven.

Ik heb deze manier van marketing Intrinsiek Marketing genoemd. Wil je hier meer over lezen, lees dan het artikel ‘Wat is Intrinsiek Marketing?‘.

Ik leer je graag hoe je op deze manier aan marketing doet. Een manier die wel goed voor je voelt en past bij wie je bent en wat je anderen mee wilt geven.

Er zijn twee manieren waarop ik het je kan leren:

  1. Wil je zelfstandig aan de slag? Schaf dan mijn mijn e-learning het Onderscheidend Ondernemen College aan.
  2. Heb je de voorkeur voor 1-op-1 begeleiding? Dan is mijn 1-op-1 marketingtraject meer iets voor jou.

Weet je niet waarvoor je het beste kunt kiezen? Neem dan gerust contact met me op, dan overleggen we samen welke optie het beste bij je past.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
 
 
 
 
 
Foto: met dank aan Anete Lusina via Pexels

 

Plaats een reactie