Doen? Of niet doen?

Een huisje. Als metafoor voor het nieuwe kantoor van marketingcoach Selma Foeken en BG5 Human Design Consultant Florien Versteegh.

Begin dit jaar zagen Florien en ik op Funda een geweldige bedrijfsruimte. Alles klopte. De grootte van de ruimte, de locatie, de enorme ramen en de twee kleine kantoren die erbij zaten. We wisten meteen: dit is echt iets voor ons.

Dus ging ik direct op zoek naar vloeren, zat uren op de website van IKEA, tekende de plattegrond op een groot vel papier en richtte de ruimte ook meteen maar even in. Van werken kwam niets meer.Gelukkig konden we de volgende dag al kijken.

Toen we de ruimte binnenstapten keken we elkaar aan. Ik wist dat Florien hetzelfde dacht. We volgden braaf de makelaar, bekeken de verschillende ruimtes, maar wisten beide bij binnenkomst al: dit is het niet.

Waarom niet? Eerlijk gezegd was het vooral een gevoel. Een gevoel dat je misschien wel kent als je ooit op zoek bent geweest naar een nieuw huis. Bij het ene huis voel je meteen: ja, hier wil ik wonen! En bij het andere huis voel je: never nooit niet! Hoe mooi de woning er op Funda ook uitzag.

Zo is het dus ook met een bedrijfsruimte.

Luisteren naar je gevoel als ondernemer

Dat luisteren naar je gevoel vinden we bij ondernemen trouwens vaak een stuk lastiger. Dat herken je misschien ook wel. Dat je wel eens 'ja' zegt tegen een opdracht of een klant, terwijl je ergens voelt dat je dat beter niet had kunnen doen.

Ik heb het als ondernemer in ieder geval lange tijd knap lastig gevonden om mijn gevoel serieus te nemen. Ook al ben ik een gevoelsmens. Ik heb namelijk een nogal dominant hoofd. Dat altijd wil weten ‘waarom?’ en daarom goede argumenten wil horen. Mijn hoofd kan dus niets met ‘het voelt niet goed’.

Het lastige als ondernemer is dat er altijd wel argumenten te verzinnen zijn om iets wél te doen, ook al voelt het niet helemaal goed. Want misschien komen er wel vervolgopdrachten uit. Of kun je veel van deze opdracht leren. Of doe je in ieder geval ervaring op. Of kun je de omzet gewoon goed gebruiken.

Dus wat doe je in een situatie waarin het ergens niet goed voelt, je niet precies kunt duiden waarom niet en je ook nog eens argumenten kunt verzinnen om het juist wél te doen?In dat soort situaties pak ik mijn waarden top 5 er altijd bij.

Waarden top 5

Zo werd ik jaren geleden gevraagd om mee te werken aan een boek over marketing. In dat boek kwamen verschillende ondernemers aan het woord. Bekende namen. Je snapt: mijn hoofd kon genoeg argumenten verzinnen om hieraan mee te werken.Toch voelde het niet goed. Alleen snapte ik niet waarom niet. Totdat ik mijn waarden top 5 erbij pakte:

  1. Vrijheid

  2. Authenticiteit

  3. Kwaliteit

  4. Plezier

  5. Vitaliteit

Vrijheid. In een boek van een ander. Die zou bepalen wat er in dat boek kwam. Over mij. Logisch dat het ergens schuurde. En hoe authentiek zou ik dan kunnen zijn?

Bovendien kende ik de blogs van de schrijver en die vond ik niet zo goed. Dus wat zou de kwaliteit van het boek worden? Het was dus de vraag of het maakproces me veel plezier zou geven. Grote kans dat het me juist veel energie zou gaan kosten.

Je snapt: ik heb het niet gedaan. En doordat ik nu voor mezelf heel goed kon beargumenteren waarom niet, had ik er na mijn beslissing ook geen twijfels meer over. Ik kon het volledig loslaten.

Wat is jouw top 5?

Ik kan je daarom aanraden om ook een waarden top 5 te maken. Maak hem onafhankelijk van de context. Dus niet als ondernemer, trainer of coach, maar als mens. Wat zijn voor jou de belangrijkste 5 waarden?

Gebruik jouw waarden top 5 als zakelijk kompas. Dus pak hem erbij als je het lastig vindt om een bepaalde beslissing te nemen. Kijk of het klopt met je waarden top 5 om het te doen. Of juist niet.

Hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt om je gevoel serieus te nemen. Wat overigens niet wil zeggen dat je je altijd meteen heel goed voelt als je naar je gevoel luistert. Want ik baalde enorm toen die bedrijfsruimte het niet bleek te zijn. Ik zag mezelf daar al met grotere groepen werken (iets wat ik al langere tijd wilde).

Gelukkig stapten we een paar weken later een ruimte binnen waarvan we meteen wisten: Yes! Dit is het wél!


Vorige
Vorige

Wanneer kopen mensen een dienst van een trainer, coach en/of therapeut?

Volgende
Volgende

Wat een idioten!