Ken je je ondernemersprofiel, dan weet je dat ieder profiel bestaat uit twee elementen: je natuurlijke stijl en je natuurlijke overtuigingskracht.
Natuurlijke overtuigingskracht
Je natuurlijk overtuigingskracht kun je zien als het ‘haakje’ waarop mensen bij je aanhaken. Het is datgene wat ervoor zorgt dat mensen vertrouwen in je krijgen en waardoor mensen het gevoel krijgen: “Bij jou moet ik zijn”.
Er zijn er drie verschillende overtuigingskrachten:
- Charismatisch
- Conversatiegericht
- Onweerstaanbaar Creatief
Je kunt meerdere overtuigingskrachten hebben. (Ik heb zelf bijvoorbeeld de ‘Charismatische’ en de ‘Onweerstaanbaar Creatieve’ overtuigingskracht.)
De Charismatische overtuigingskracht
Heb je (alleen) de Charismatische overtuigingskracht dan kopen mensen van jou vanwege dat wat je uitstraalt.
Dat kan zijn:
- het zelfvertrouwen dat je uitstraalt;
- en/of je energie, enthousiasme en humor;
- en/of je charme.
Mensen haken dus aan op jou.
Nu denk je misschien dat dit bij iedere ondernemer het geval is en dat klanten altijd aanhaken op de persoon, maar dat is niet het geval.
Heb je bijvoorbeeld alleen de Onweerstaanbaar Creatieve overtuigingskracht, dan kopen mensen puur vanwege je inhoud. Ze kunnen dan zelfs van je kopen als ze jou als persoon niet leuk vinden. Dat is bij de charismaticus niet het geval. Vinden mensen je niet leuk, dan zullen ze ook niet van je kopen.
Zorg dat mensen je overtuigingskracht ervaren
Het is belangrijk dat mensen in jouw marketing jouw ‘haakje’ ervaren, want alleen dan kunnen ze ook daadwerkelijk bij je ‘aanhaken’. Je overtuigingskracht is dus van invloed op datgene wat jij als ondernemer het beste in kunt zetten in je marketing.
Heb je de Charismatische overtuigingskracht, dan is het dus essentieel dat mensen jouw zelfvertrouwen, energie en/of charme kunnen ervaren. Je zou daarom kunnen zeggen dat jouw marketing om jou draait.
Grote kans dat dit ongemakkelijk voor je voelt omdat je daarbij meteen het beeld krijgt van ondernemers die op social media gestylde foto’s van zichzelf delen en vertellen hoe goed en succesvol ze zijn.
Ik snap dat dit weerstand bij je oproept. De kans is echter groot dat je het niet op die manier hoeft te doen. Die manier past namelijk alléén bij ondernemers met het ondernemersprofiel van de ‘Charismatische Goeroe’ (ik schreef daar al eens een artikel over).
De andere 11 profielen hoeven dit niet te doen. Sterker nog, dit werkt zelfs averechts voor hen. En aangezien jij dit artikel leest, vermoed ik dat jij géén ‘Charismatische Goeroe’ bent. Geen enkele klant van ons heeft namelijk dit profiel.
Laat jezelf zien. Letterlijk.
Als charismaticus is het dus belangrijk is dat potentiële klanten jouw zelfvertrouwen, energie en/of charme kunnen ervaren.
Hier kun je voor zorgen door bijvoorbeeld:
- video’s te maken waarin je zelf te zien bent;
- live af te spreken met mensen (zorg dus dat je aan tafel komt);
- (gast)workshops of – lezingen te geven;
- te netwerken;
- kopjes koffie te drinken met potentiële klanten;
- op Instagram of Facebook Stories te delen waarin je zelf te zien bent;
- verhalen te delen over wat jou bezighoudt en wat je doet;
- je humor, gekkigheden of eigenaardigheden te laten zien (als je die hebt ;-)).
Kortom, door jezelf letterlijk te laten zien.
Wat voor jou dus niet zo handig is om te doen, is bijvoorbeeld:
- het delen van inhoudelijke blogartikelen (dit past juist bij ondernemers met de Onweerstaanbaar Creatieve overtuigingskracht);
- of het maken van podcasts (wat juist weer heel geschikt is voor ondernemers met de Conversatiegerichte overtuigingskracht).
Want in bovenstaande twee voorbeelden ervaren mensen jouw Charismatische overtuigingskracht niet.
Kies de juiste vormen
Kies dus altijd voor vormen van marketing waarin potentiële klanten jouw overtuigingskracht kunnen ervaren.
Heb je de workshop over de ondernemersprofielen al gevolgd en weet je niet meer precies wat er bij jou past en wat jij het beste kunt doen? Kijk dan weer eens in de hand-out die je van me hebt gehad.
Achterin vind je drie tabellen waarin je precies kunt lezen wat gezien jouw ondernemersprofiel(en) belangrijk is als je aan marketing doet en wat je concreet kunt inzetten, zodat potentiële klanten jouw overtuigingskracht kunnen ervaren.
En ken je je ondernemersprofiel nog niet? Dan ben je uiteraard van harte welkom om een keer aan te schuiven in de workshop die ik over de 12 ondernemersprofielen geef.
Meer lezen?
Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.
Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.
Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).
Foto met dank aan: Chris Yang Unsplash.