New York. Tijdens mijn allereerste bezoek in 2003 word ik meteen verliefd op deze stad. De reuring, de energie, ik vind het geweldig. Bovendien is het alsof je continu in een film rondloopt, omdat je alle bekende plekken al eens in films hebt gezien.
De eerste keer dat ik er ben, bezoek ik natuurlijk ook alle bezienswaardigheden. Dus ook Times Square, het plein dat volhangt met elektronische billboards.
Er hangen er meer dan 50. Ik kijk mijn ogen uit. Het ene billboard is nog groter dan het andere.
Toch valt geen enkel billboard echt goed op (ook al hebben de reclamemakers zo hun best gedaan). Ieder billboard doet namelijk hetzelfde: aandacht proberen te krijgen. De een met nog meer bombarie dan de ander.
Inmiddels zijn we twintig jaar verder en lijkt social media steeds meer op Times Square. Want ook op social media lijkt vrijwel iedere ondernemer hetzelfde te doen: schreeuwen om aandacht.
Ik weet dat steeds meer trainers en coaches hierdoor een hekel aan social media hebben gekregen. Misschien jij ook wel.
Dan herken je misschien ook de tegenzin om nog iets te posten. Of de neiging om je zelfs helemaal terug te trekken en niets meer te delen.
Natuurlijk weet iedere ondernemer dat dit niet zo slim is. Toch snap ik die neiging heel goed. Je wilt niet iets doen waar je zelf een hekel aan hebt. Bovendien is het de vraag of het zin heeft als je net als iedereen om aandacht schreeuwt.
Dan word je een van de vele billboards…
Wat je daarom veel beter kunt doen, is aandacht geven. Want net als jij willen ook jouw (potentiële) klanten graag gezien en gehoord worden. Bovendien val je dan ook nog eens positief op.
Natuurlijk kun je dat doen met je social media posts. Door die over je klanten te laten gaan. En door inzichten te geven.
Maar je kunt ook letterlijk aandacht geven.
Reageer (vaker) op berichten van anderen. Stuur eens een DM aan die persoon die je al zo lang niet gesproken hebt. Feliciteer mensen met hun verjaardag of die nieuwe baan.
Bel een oud-klant en vraag hoe het gaat. Stuur een bedankkaartje naar de persoon die iemand naar je heeft doorverwezen. Of ga eens koffie drinken met iemand uit je netwerk die je al lang niet gezien of gesproken hebt.
Kortom, geef aandacht. Zonder er iets voor terug te verwachten. Dat is een stuk leuker en fijner dan jezelf op de borst slaan. Bovendien past het waarschijnlijk ook veel beter bij jouw ondernemersprofiel (zeker als je een ‘Conversatiegerichte Empowermentor’ bent).
En grote kans dat het je uiteindelijk ook nog eens klanten oplevert. Juist omdat je geeft en er niets voor terugverwacht.
Meer lezen?
Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.
Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.
Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).
Foto met dank aan: Joe Yates Unsplash.