Workshop-voor-ondernemers-de-12-ondernemerspfofielen

De 12 ondernemers profielen

Wil je serieus met marketing aan de slag? Maar heb je geen idee waarmee te beginnen? Het kennen van je ondernemersprofiel is een mooie eerste stap.

Ben je ondernemer en herken je dit?

  • Je bent ondernemer. Dus is het belangrijk dat je zichtbaar bent. Zodat klanten je ook weten te vinden.

  • Je wilt daarom serieuzer met marketing aan de slag. Alleen: waar kies je voor? Moet je kiezen voor video, Facebook, bloggen, Twitter of moet je juist een nieuwsbrief sturen? Of toch iets anders inzetten? Er is zoveel keuze! En iedereen zegt iets anders. Dus hoe weet je nou wat je moet inzetten? Je kunt toch moeilijk álles doen?!
  • Ook heb je twijfels of je wel geschikt bent voor marketing. Je wilt jezelf namelijk niet op de borst kloppen. Want dat is waarschijnlijk het beeld dat je van marketing hebt. Dat je moet laten zien hoe goed je bent. En hoe succesvol.
  • Wellicht bied je ook (veel) verschillende diensten aan. Dus hoe doe je dan aan marketing? Je hoort altijd dat je een niche moet kiezen, maar dat lukt je maar niet. Je vindt gewoon te veel dingen leuk. Bovendien houd je van afwisseling en wil je niet dat je werk saai wordt. Maar door al die verschillende diensten lukt het je niet goed om een focus aan te brengen in je marketing.
  • Of misschien heb je al wel eens aan marketing gedaan, maar werkte het niet. Waar je niks van snapt. Want je hebt precies gedaan wat je van je businesscoach hebt geleerd. Hoe kan het toch dat het bij jou niet werkt? Doe je iets verkeerd? En wat dan?
  • Kortom: hoe en waarmee begin je? En/of hoe weet je welke vormen van marketing (wél) voor je werken?

Herkenbare vragen? Dan is het kennen van je ondernemersprofiel een mooie eerste stap.

Maar ik wil niet in een hokje…

In totaal zijn er – zoals de naam al zegt – 12 verschillende ondernemersprofielen. Iedere ondernemer herkent zich minimaal in één en soms in meerdere profielen.

Je ondernemersprofiel sluit aan bij hoe jij van nature al bent. Je hoeft je dus niet anders voor te doen dan je bent. Daarom ben ik er zelf ook zo enthousiast over.

Het is ook niet een hokje waar je in gezet wordt. Want ik weet dat veel ondernemers daar niet van houden. Ik noem het daarom zelf ook vaak een ‘denk-model’ omdat het je richting geeft. Het helpt je namelijk bij het nemen van allerlei marketing- en ondernemersbeslissingen.

 

Tanja WubbenDe 12 ondernemersprofielen veranderden niet alleen mijn kijk op marketing, maar ook op mijn ondernemerschap als geheel.

Een aanrader voor iedere ondernemer in een dienstverlenend beroep!

Tanja Wubben
Tanja Traint

De 12 ondernemersprofielen

Het begon allemaal met mijn weerstand tegen marketing

Toptrainer Selma FoekenIk ontdekte het model ‘de 12 ondernemersprofielen’ in mijn zoektocht naar ‘andere’ marketing. Ik had namelijk een behoorlijke marketingallergie ontwikkeld.
 
Deze allergie is ontstaan toen ik in de leer ging bij een businesscoach. Na aan paar jaar ondernemen, vond ik namelijk dat ik serieuzer met marketing aan de slag moest. Dus meldde ik me aan voor een programma bij een businesscoach.
 
Ik leerde toen wat je veel ondernemers ziet doen: vroegboekkortingen geven, ‘nu of nooit’- acties doen, strategiesessies ‘verloten’, grote lanceringscampagnes houden en laten zien hoe succesvol je zelf bent.
 
Ik vond het eerlijk gezegd niks. Maar ja, dit was marketing, zo werd mij verteld. En ik moest gewoon iets aan mijn ‘geldmindset’ doen.
 
Maar het lukte me niet. Wat ik ook deed: het bleef niet goed voelen. Dit paste gewoon niet bij mij. Bovendien had ik het gevoel dat het ook niet voor me werkte.
 
Dus besloot ik ermee te stoppen. En alleen nog te doen wat wél goed voelde.
 
Dat was alleen niet makkelijk. Dat luisteren naar mijn gevoel. Ik ben namelijk iemand die ook graag wil weten waarom iets niet klopt. Dus ging op zoek naar een manier die het doen van marketing op mijn eigen manier makkelijker maakt.
 
De-12-ondernemersprofielenIn deze zoektocht ontdekte ik in 2014 de 12 ondernemersprofielen. Ik denk dat er nog nooit zoveel kwartjes bij mij zijn gevallen als op het moment dat ik kennismaakte met dit model.
 
Want wat bleek: mijn weerstand was er niet voor niets. De manier van marketing paste helemaal niet bij mijn ondernemersprofiel! “Zie je wel dat ik niet gek ben” dacht ik.
 
Ik kon het dus definitief loslaten. En hoefde dus nooit meer verleidingstechnieken in mijn marketing te gebruiken.
 
Het fijne is dat ik dankzij dit model nu ook precies weet wat er dan wél bij me past. Dat maakt marketing een stuk leuker, makkelijker en effectiever. Daarnaast gebruik ik mijn ondernemersprofiel bij alle ondernemersbeslissingen die ik moet maken. En dat geeft zoveel houvast!
 
Omdat ik zo enthousiast over de 12 ondernemersprofielen was (en nog steeds ben :-)), besloot ik me te certificeren. Zodat ik het ook aan andere ondernemers kan leren.
 
Ik zou willen dat iedere ondernemer zijn profiel kent. En dat is precies de reden dat ik deze workshop heb ontwikkeld. Een workshop waarin je ontdekt wat jouw ondernemersprofiel is.
 
Ik nodig je daarom ook van harte uit om naar deze workshop te komen. Ik garandeer je dat er ook bij jou veel kwartjes zullen vallen en dat het je veel zal opleveren.

NoelNu ik mijn ondernemersprofiel weet, wordt marketing voor mij veel leuker en effectiever. Ik kan nu datgene inzetten wat ook echt bij mij past en voor mij werkt.

Deze workshop is echt een aanrader voor iedere zelfstandig professional!

Noël de Rooij
Noël Coacht

Wat heb je er concreet aan?

Als ondernemer moet je veel beslissingen nemen. Om je een idee te geven in wat voor situatie het handig is als je je ondernemersprofiel kent, vind je hieronder een aantal voorbeelden.

Het kennen van je ondernemersprofiel is bijvoorbeeld handig wanneer je:

  • websiteteksten schrijft;
  • je afvraagt of je online trainingen zal aanbieden;
  • twijfelt tussen bloggen of vloggen;
  • een Paraplu gaat ontwerpen
  • iemand wil inhuren voor je huisstijl;
  • gevraagd wordt om ergens een lezing te geven;
  • je afvraagt of je naar een netwerkbijeenkomst zal gaan;
  • de prijs van je diensten gaat bepalen;
  • overweegt om video’s te (laten) maken;
  • een social media update wilt plaatsen;
  • gevraagd wordt voor een podcast-serie;
  • onderwerpen bepaalt voor je nieuwsbriefartikelen;
  • wil bepalen bij wie je een cursus zult gaan volgen;
  • iemand je vraagt of je met hem/haar wilt samenwerken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan…

Je ondernemersprofiel is namelijk van invloed op alle beslissingen die je als ondernemer neemt.
Dat betekent dat dit een stuk makkelijker wordt als je weet wat je profiel is.
 

Nanja foto internetDe workshop van Selma over de 12 ondernemersprofielen heeft bij mij voor interessante eyeopeners gezorgd.

Ik snap nu beter waar ik voor sta, waarom mensen naar mijn trainingen komen en welke marketingaanpak hier bij past. En – nog belangrijker – wat qua marketing bij mij past!
Nanja Tiggelaar, Coach | Trainer
www.nanjatiggelaar.nl

 

Dit gaan we doen

Tijdens de workshop:

    • leer je welke 12 ondernemersprofielen er zijn en welke vormen van marketing bij ieder profiel passen;
    • leer je uit welke 2 elementen ieder ondernemersprofiel is opgebouwd en wat deze 2 elementen voor je marketing betekenen;
  • ontdek je welk ondernemersprofiel je zelf hebt, zodat je kunt kiezen voor vormen van marketing die niet alleen passen bij wie jij bent, maar waarvan je ook zeker weet dat ze voor jou werken.

Danielle HeemskerkDankzij de workshop kijk ik nu heel anders tegen marketing aan! Mijn grootste inzicht is dat ik niet alle vormen van marketing hoef in te zetten en dus niet hoef te doen ‘wat iedereen doet’.

Als jouw marketing een lastige of vervelende taak voor je is (geworden), dan vind je in deze workshop inspiratie en hele concrete tips om hier (weer) met plezier mee aan de slag te gaan.

Met de 12 ondernemersprofielen krijg je echt een nieuwe en plezierige kijk op marketing voor jouw bedrijf.
Danielle Heemskerk
Body Positive

Praktische informatie

Alle gegevens op een rij

Start
Start ook op 23 augustus 2017, 6 september 2017, 18 september 2017, 27 september 2017, 25 oktober 2017
Type Workshop

Wat heb je eraan om je ondernemersprofiel te kennen?

Ken je je ondernemersprofiel, dan:

  • weet je precies waarom mensen specifiek van jou kopen. Hierdoor weet je ook wat je van jezelf in je marketing moet laten zien. En dat is belangrijk. Want als datgene waarom mensen van jou kopen in je marketing niet zichtbaar is, is de kans ook klein dat je je diensten verkoopt.
  • snap je waarom je zo’n allergie hebt tegen de marketing die je veel ondernemers ziet inzetten. Want deze marketing (die veel mensen ‘te Amerikaans’ of ‘schreeuwerig’ noemen) is slechts geschikt voor één profiel. Grote kans dus dat jij – als je weerstand tegen deze marketingstijl voelt – één van de andere profielen hebt. Blijkt dat inderdaad het geval te zijn, dan kun je deze stijl dus eens en voor altijd los laten.
  • weet je precies voor welke vormen van marketing jij het beste kunt kiezen. Ieder ondernemersprofiel heeft namelijk andere marketinginstrumenten die voor hem werken. Dus ken je je profiel, dan weet je eindelijk of je wel of niet moet kiezen voor een nieuwsbrief, Facebook, bloggen, video, webinars of bijvoorbeeld podcasts (om maar een paar instrumenten te noemen).

  • snap je waarom het zo moeilijk is om de focus in je bedrijf scherp te krijgen. Want als jij een ondernemer bent die niet kan kiezen, snel iets saai vindt en steeds iets anders doet met zijn bedrijf, dan is de kans groot dat dit met je ondernemersprofiel samenhangt. En dat je tot nu toe voor het verkeerde businessmodel hebt gekozen.
  • weet je welke diensten bij je passen. Want bij elk ondernemersprofiel – dat aansluit bij jouw favoriete manier van werken – heeft andere diensten die daarbij passen. Dus heb je de focus van je bedrijf nog niet helder, dan helpt je ondernemersprofiel je ook bij het ontwikkelen van je eigen aanbod.
  • weet je welke type klant bij je past. Ieder ondernemersprofiel heeft een ander type klant waar hij graag mee werkt. Ken je je ondernemersprofiel, dan weet je ook precies wat je marketingboodschap is, zodat je de klanten trekt die bij jou en je diensten past.

Eric-Bogers-Close-up3Nu ik mijn ondernemersprofiel weet, begrijp ik precies waarom de veel gepredikte marketingadviezen voor coaches, trainers en adviseurs bij mij niet werkten.

Als je zoekende bent naar de beste manier van marketing die bij jou past, moet je deze workshop zeker volgen!
Eric Bogers, beroepscoach
Bogers Beroepscoaching

Deze workshop 1-op-1 volgen?

Kun je niet op de data waarop ik de workshop geef? Wil je niet wachten tot de eerstvolgende workshop? Of ben je iemand die liever 1-op-1 werkt?

Je kunt deze workshop ook 1-op-1 volgen. Je ontdekt dan niet alleen welk ondernemersprofiel je hebt, ik zoom dan ook uitgebreid op jouw profiel in. En je kunt me uiteraard alle vragen stellen die je hebt.

Neem even contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Ik hoor dan namelijk ook graag welke specifieke vragen je over marketing hebt, zodat ik daar in de 1-op-1 workshop ook aandacht aan kan besteden en hem echt op maat voor je kan maken.
 

Deze workshop in-company of op je event?

Workshop over de 12 ondernemersprofielen voor een intervisiegroep.

Workshop over de 12 ondernemersprofielen voor een intervisiegroep trainers.

Uiteraard verzorg ik deze workshop ook in-company of op bijeenkomsten voor ondernemers.

En ken je een groep ondernemers en willen jullie de workshop graag samen volgen? Laat maar weten, dan kom ik naar jullie toe.
 
Neem contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.
Stuur een e-mail naar info@selmafoeken.nl of nog sneller: bel 0318 – 842624.

Veelgestelde vragen

Ik ben een startende ondernemer. Is deze workshop dan ook interessant?

Absoluut! Het kennen van je ondernemersprofiel geeft je kaders bij alle beslissingen die je als ondernemer moet nemen. Dus juist ook in de opstartfase van je bedrijf helpt het enorm om je ondernemersprofiel te kennen.

Ik twijfel tussen deze workshop en het ontwerpen van een Paraplu.

Het kennen van je ondernemersprofiel helpt je ook bij het ontwerpen van een Paraplu. Dus als je toch al twijfelt: kom eerst naar de workshop. Dan leer je meteen mij en mijn werkwijze kennen. Of neem even contact op. Dan bespreken we samen wat een goede eerste stap voor je is.

Ik twijfel tussen deze workshop en de workshop Intrinsiek Marketing®

Het grote verschil tussen deze twee workshops is dat je na het volgen van de workshop ‘de 12 ondernemersprofielen’ precies weet welke vormen jij het beste in kunt inzetten (bijvoorbeeld video, bloggen, nieuwsbrief, etc), omdat je weet waarom mensen specifiek van jou kopen en wat je dus van jezelf in je marketing moet laten zien.

Terwijl je na het volgen van de workshop Intrinsiek Marketing® weet wat belangrijk is als je deze vormen gaat inzetten (als je geen gebruik wilt maken van allerlei verleidingstechnieken).

Daarnaast is de workshop Intrinsiek Marketing® alleen geschikt voor ondernemers die een dienst verkopen waarin ze hun klanten iets leren (vaardigheden en/of over zichzelf). Die workshop is dus alleen interessant als je werkt als coach, trainer, procesbegeleider en/of adviseur.

De workshop ‘de 12 ondernemersprofielen’ is voor alle dienstverleners interessant.

Overweeg je beide workshops te volgen? Dan adviseer ik je om eerst de workshop ‘de 12 ondernemersprofielen’ te volgen. Hierdoor haal je ook het maximale uit de workshop Intrinsiek Marketing®.

Twijfel je nog steeds? Neem dan gewoon even contact op. Dan bespreken we samen wat een goede eerste stap voor je is.

 

Marianne van der Water over Selma FoekenAls expert op het gebied van koude acquisitie houd ik mij al jaren bezig met marketing en branding. Toch werd ik getriggerd door deze workshop van Selma.

Niet alleen omdat ik nieuwsgierig was naar de 12 ondernemersprofielen, maar ook omdat ik weet dat als Selma ergens enthousiast over is het ook écht interessant is. En dat bleek ook nu weer te kloppen!
Marianne van de Water, koude acquisitie expert
Quorum Preliminary Sales

 

Heb je een vraag?

Heb je vragen of wil je overleggen of deze workshop aansluit bij jouw vraag? Neem dan gewoon contact met me op! Stuur een e-mail naar info@selmafoeken.nl of bel naar 0318 – 84 26 24.

 
Foto header: Charlotte Matse