Workshop-voor-ondernemers-de-12-ondernemerspfofielen

De 12 ondernemers profielen

Ken je je ondernemersprofiel, dan weet je wat qua businessmodel bij je past en wat qua marketing voor je werkt. En je snapt ook meteen waarom je zo’n ‘jeuk’ krijgt van de ‘Amerikaanse marketing’ die je veel om je heen ziet.

Hoe weet je waar je voor moet kiezen?

Als ondernemer zijn er heel veel beslissingen die je moet nemen. Bijvoorbeeld over je businessmodel. Over je prijzen. En over je marketing. Dat is niet altijd even makkelijk. Want hoe weet je waar je het beste voor kunt kiezen?

Bovendien zegt iedereen wat anders. Over hoe je aan marketing moet doen. Wat voor diensten je moet aanbieden. Of wat voor prijzen je moet vragen. Dus hoe weet je dan wat werkt voor jou?

Het kennen van je ondernemersprofiel helpt je bij al deze beslissingen. En omdat je profiel aansluit bij hoe je van nature al bent hoef je je ook niet anders voor te doen dan je bent. Je neemt dus voortaan beslissingen die passen bij jou.

Patty Golsteijn over de 12 ondernemersprofielen van Selma Foeken Ik kwam er in de workshop achter dat ik een ‘verbinder’ ben. Daar schrok ik van, want ‘dat doet toch iedereen’? Blijkbaar niet. Ik ontdekte een talent. Een heel belangrijk talent, want het heeft me ontzettend veel businessmogelijkheden opgeleverd die ik eerder niet zag.

Ook werd me duidelijk waarom bepaalde manieren van marketing voor mij zo goed werken en voor anderen niet.

Dus echt een aanrader voor iedere ondernemer die een dienst verkoopt.

Patty Golsteijn
Cut the Crap
Regelhelden

Vragen die veel ondernemers hebben

Ik kan me voorstellen dat je wilt weten waarom het zo handig is om je ondernemersprofiel te kennen. Daarom vind je hieronder een aantal concrete vragen. Vragen die jij misschien ook wel hebt. Ken je je ondernemersprofiel, dan kun je op al deze vragen antwoord geven.

  • Hoe komt het dat ik maar niet kan kiezen? Het lukt me gewoon niet. Ik vind te veel verschillende dingen leuk. Kiezen voor één ding voelt voor mij daardoor veel te beperkend. En saai. Moet ik echt kiezen voor een niche? Of past er een ander businessmodel bij mij?
  • Is het slim om online trainingen te gaan aanbieden? Ik zie het namelijk heel veel ondernemers doen. Past dat ook bij mij? Of (mocht je ze al aanbieden): hoe komt het dat (bijna) niemand mijn online trainingen koopt?
  • Waarom voelt marketing voor mij als mezelf op de borst kloppen? Wat ik veel andere ondernemers zie doen vind ik ‘te Amerikaans’. En te schreeuwerig. Ik wil niet laten zien hoe goed ik ben. Of hoe succesvol. Ben ik daarom wel geschikt voor het doen van marketing? Daar twijfel ik soms aan. Of is er ook een andere manier?
  • Wat kan ik het beste inzetten om aan tafel te komen bij opdrachtgevers? Moet ik video’s gaan maken? Of kan ik beter gaan bloggen? Of juist Podcasts maken? Of webinars geven? Of toch naar netwerkbijeenkomsten gaan? Kortom: hoe weet ik waar ik voor moet kiezen? Want iedereen zegt iets anders.
  • Waarom voelt het voor mij niet goed om hoge prijzen te vragen? Ook al zegt iedereen dat je dat moet doen. Is er misschien iets mis met mijn ‘geldmindset’? Of komt het ergens anders door?
  • Moet ik echt (grote) beloftes in mijn marketing doen? Want dat zie ik veel andere ondernemers doen. En mensen in de pijn zetten, moet dat echt? Ik hou er niet van. Moet ik het dan wel doen?
  • Hoe komt het dat de marketing die ik van mijn businesscoach heb geleerd niet werkt? Ik doe wat zij me geleerd heeft en toch levert het me weinig tot geen nieuwe klanten op. Terwijl het voor haar en ook voor veel andere ondernemers wel werkt. Doe ik iets verkeerd?

Ken je je ondernemersprofiel, dan kun je op al deze vragen antwoord geven. Je weet dan namelijk precies wat qua businessmodel bij je past en wat qua marketing voor je werkt.

 

Eric-Bogers-Close-up3Nu ik mijn ondernemersprofiel weet, begrijp ik precies waarom de veel gepredikte marketingadviezen voor coaches, trainers en adviseurs bij mij niet werkten.

Als je zoekende bent naar de beste manier van marketing die bij jou past, moet je deze workshop zeker volgen!
Eric Bogers, beroepscoach
Bogers Beroepscoaching

De 12 ondernemersprofielen

In totaal zijn er – zoals de naam al zegt – 12 verschillende ondernemersprofielen. Iedere ondernemer herkent zich minimaal in één en soms in meerdere profielen.

Ieder ondernemersprofiel is opgebouwd uit twee elementen: je natuurlijke stijl en je natuurlijke overtuigingskracht.

Natuurlijke stijl

Je natuurlijke stijl is de manier waarop jij het liefste met mensen werkt. Ken je je natuurlijke stijl, dan weet je precies welk businessmodel bij je past. En welk type diensten je kunt aanbieden. Maar je weet bijvoorbeeld ook welke klanten bij je passen. En wat je in je marketing moet doen om dit type klant aan te spreken.

Natuurlijke overtuigingskracht

Je natuurlijke overtuigingskracht verklaart waarom mensen specifiek van jou kopen. Ik noem het ook wel het ‘haakje’ waarop mensen aanhaken. En daardoor weet je ook meteen welke vormen van marketing wel en welke niet voor je werken. Je weet dan dus of je bijvoorbeeld moet gaan bloggen, vloggen of juist webinars moet gaan geven.

Je kunt gewoon jezelf zijn

Het fijne is dat je ondernemersprofiel aansluit bij hoe jij van nature al bent. Je hoeft je dus in je bedrijf en in je marketing niet anders voor te doen dan je bent. Daarom ben ik er zelf ook zo enthousiast over.

NoelNu ik mijn ondernemersprofiel weet, wordt marketing voor mij veel leuker en effectiever. Ik kan nu datgene inzetten wat ook echt bij mij past en voor mij werkt.

Deze workshop is echt een aanrader voor iedere zelfstandig professional!

Noël de Rooij
Noël Coacht

Maar ik wil niet in een hokje…

Ik zie de ondernemersprofielen niet als een hokje waar je in gezet wordt. En dat zeg ik niet alleen omdat ik weet dat veel ondernemers daar niet van houden. 🙂 Je bent namelijk niet je profiel. Je herkent je in één of meerdere profielen.

Ik noem het zelf ook wel een ‘inzicht-model’ Ken je je ondernemersprofiel dan snap je bijvoorbeeld waarom je een marketingallergie hebt. Of waarom (vrijwel) niemand je online training koopt. Of waarom bepaalde marketing voor jou niet werkt. En wat je kunt doen om te zorgen dat het wél werkt.

Ook noem ik het vaak een ‘denk-model’. Omdat het je richting geeft. Kaders. Het helpt je namelijk bij het nemen van allerlei marketing- en ondernemersbeslissingen.

Jenny Lenting over de 12 ondernemersprofielen van Selma Foeken Hoe leuk kan het zijn om in een ‘hokje’ te worden geplaatst :-). Dat was wat ik dacht na afloop van de workshop De 12 ondernemersprofielen.

Ik heb genoten van de interactie met Selma en met de andere drie deelnemers. Door de heldere uitleg en rake vragen van Selma kom je snel tot een beeld dat bij je past. Ik ga de opgedane kennis zeker gebruiken bij mijn marketing methodes.

Jenny Lenting
VA voor coaches

 

Hoe ik de 12 ondernemersprofielen ontdekte

Het begon met mijn weerstand tegen marketing

Toptrainer Selma FoekenIk ontdekte het model ‘de 12 ondernemersprofielen’ in mijn zoektocht naar ‘andere’ marketing. Ik had namelijk een behoorlijke marketingallergie ontwikkeld.
 
Deze allergie is ontstaan toen ik in de leer ging bij een businesscoach. Na aan paar jaar ondernemen, vond ik namelijk dat ik serieuzer met marketing aan de slag moest. Dus meldde ik me aan voor een programma bij een businesscoach.
 
Ik leerde toen wat je veel ondernemers ziet doen: vroegboekkortingen geven, ‘nu of nooit’- acties doen, strategiesessies ‘verloten’, grote lanceringscampagnes houden en laten zien hoe succesvol je zelf bent.
 
Ik vond het eerlijk gezegd niks. Maar ja, dit was marketing, zo werd mij verteld. En ik moest gewoon iets aan mijn ‘geldmindset’ doen.
 
Maar het lukte me niet. Wat ik ook deed: het bleef niet goed voelen. Dit paste gewoon niet bij mij. Bovendien had ik het gevoel dat ik er ook regelmatig klanten mee aantrok die niet bij mij en mijn manier van werken paste.
 
Dus besloot ik ermee te stoppen. En alleen nog te doen wat wél goed voelde.
 
Dat was alleen niet makkelijk. Dat luisteren naar mijn gevoel. Ik ben namelijk iemand die ook graag wil weten waarom iets niet klopt. Dus ging op zoek naar een manier die het doen van marketing op mijn eigen manier makkelijker maakt.
 
De-12-ondernemersprofielenIn deze zoektocht ontdekte ik in 2014 de 12 ondernemersprofielen. Ik denk dat er nog nooit zoveel kwartjes bij mij zijn gevallen als op het moment dat ik kennismaakte met dit model.
 
Want wat bleek: mijn weerstand was er niet voor niets. De manier van marketing paste helemaal niet bij mijn ondernemersprofiel! “Zie je wel dat ik niet gek ben” dacht ik.
 
Ik kon het dus definitief loslaten. En ik hoefde dus nooit meer verleidingstechnieken in mijn marketing te gebruiken.
 
Het fijne is dat ik dankzij dit model nu ook precies weet wat er dan wél bij me past. Dat maakt marketing een stuk leuker, makkelijker en effectiever. Daarnaast gebruik ik mijn ondernemersprofiel bij alle ondernemersbeslissingen die ik moet maken. En dat geeft zoveel houvast!
 
Omdat ik zo enthousiast over de 12 ondernemersprofielen was (en nog steeds ben :-)), besloot ik me te certificeren. Zodat ik het ook aan andere ondernemers kan leren.
 
Ik zou willen dat iedere ondernemer zijn profiel kent. En dat is precies de reden dat ik deze workshop heb ontwikkeld. Een workshop waarin je ontdekt wat jouw ondernemersprofiel is.
 
Ik nodig je daarom ook van harte uit om naar deze workshop te komen. Ik garandeer je dat er ook bij jou veel kwartjes zullen vallen en dat het je veel zal opleveren.

 

Renske Holwerda over Selma Foeken De workshop de 12 Ondernemersprofielen was – in 1 woord – geweldig. Selma luistert goed, stelt rake vragen en is ook nog eens een tof mens.

Ik heb echt concrete aanwijzingen gekregen en ideeën opgedaan voor mijn marketing en website. Genoeg om de komende tijd over na te denken en mee aan de slag te gaan.

Renske Holwerda – VA
Regel Renske

 

Dit gaan we doen

Tijdens de workshop:

  • leer je welke 12 ondernemersprofielen er zijn en wat de cruciale verschillen zijn tussen de profielen qua businessmodel en marketing;
  • leer je uit welke 4 verschillende natuurlijke stijlen de profielen zijn opgebouwd en hoe deze van invloed zijn op de manier waarop je je bedrijf het beste kunt inrichten;
  • laat ik aan de hand van concrete voorbeelden zien op welke manier iedere natuurlijke stijl het beste kan communiceren, zodat je voortaan weet hoe je klanten aanspreekt die bij jou en jouw manier van werken passen;
  • leer je uit welke 3 natuurlijke overtuigingskrachten de profielen zijn opgebouwd en op welke manier deze van invloed zijn op wat klanten van jou verwachten. Ook ontdek je waarom klanten specifiek van jou kopen en ik leer je wat dit voor je marketing betekent;
  • ontdek je uiteraard wat jouw primaire ondernemersprofiel is. Zodat je precies weet wat dit voor jou, je bedrijf en je marketing betekent;
  • ontdek je daarnaast wat je secundaire profiel is (de meeste mensen herkennen zich in meerdere profielen) en hoe dit van invloed is op hoe jij onderneemt;
  • is er uiteraard ook voldoende ruimte voor het stellen van je vragen. Ik werk altijd met een kleine groep (2 – 4) deelnemers, waardoor ik iedereen voldoende individuele aandacht kan geven en zeker weet dat iedereen na afloop van de workshop zijn profiel kent.

Danielle Heemskerk over Selma FoekenDankzij de workshop kijk ik nu heel anders tegen marketing aan! Mijn grootste inzicht is dat ik niet alle vormen van marketing hoef in te zetten en dus niet hoef te doen ‘wat iedereen doet’.

Als jouw marketing een lastige of vervelende taak voor je is (geworden), dan vind je in deze workshop inspiratie en hele concrete tips om hier (weer) met plezier mee aan de slag te gaan.

Met de 12 ondernemersprofielen krijg je echt een nieuwe en plezierige kijk op marketing voor jouw bedrijf.
Danielle Heemskerk
Body Positive

Praktische informatie

Alle gegevens op een rij

Start 3 augustus 2018
Start ook op 5 juli 2018, 29 augustus 2018, 17 september 2018
Type Workshop
Aantal 2 - 4 deelnemers
Duur 1 middag
Locatie Voltastraat 4, Ede
Prijs 250 (exclusief BTW)
Toelichting Nieuwe locatie!

Direct aanmelden

Betaal-informatie

Via bovenstaande knop kom je in een beveiligde online betaalomgeving en kun je je direct aanmelden. Je kunt hierbij kiezen voor betalen via Ideal of overmaken.

 

Aanvullende workshop-informatie

  • De workshop vindt plaats op vrijdagmiddag 3 augustus 2018
  • De locatie is vlakbij de snelwegen A30 en A12.
  • Er is voldoende gratis parkeergelegenheid.
  • De workshop gaat door bij 2 deelnemers.
  • Inloop vanaf 13.30 uur.
  • We werken van 14.00 tot 17.00 uur.
  • Natuurlijk zorg ik voor de koffie en thee.

Wat heb je eraan om je ondernemersprofiel te kennen?

Ken je je ondernemersprofiel, dan:

  • weet je precies waarom mensen specifiek van jou kopen. Hierdoor weet je ook wat je van jezelf in je marketing moet laten zien. En dat is belangrijk. Want als datgene waarom mensen van jou kopen in je marketing niet zichtbaar is, is de kans ook klein dat je je diensten verkoopt;
  • snap je waarom je zo’n allergie hebt tegen de marketing die je veel ondernemers ziet inzetten. Want deze marketing (die veel mensen ‘te Amerikaans’ of ‘schreeuwerig’ noemen) is slechts geschikt voor één profiel (!). Grote kans dus dat jij – als je weerstand tegen deze marketingstijl voelt – één van de andere 11 profielen hebt. Blijkt dat inderdaad het geval te zijn, dan kun je deze stijl dus eens en voor altijd los laten;
  • weet je precies voor welke vormen van marketing jij het beste kunt kiezen. Ieder ondernemersprofiel heeft namelijk andere marketinginstrumenten die voor hem werken. Dus ken je je profiel, dan weet je eindelijk of je wel of niet moet kiezen voor een nieuwsbrief, Facebook, bloggen, video, webinars of bijvoorbeeld podcasts (om maar een paar instrumenten te noemen);

  • snap je waarom het zo moeilijk is om de focus in je bedrijf scherp te krijgen. Want als jij een ondernemer bent die niet kan kiezen, snel iets saai vindt en steeds iets anders doet met zijn bedrijf, dan is de kans groot dat dit met je ondernemersprofiel samenhangt. En dat je tot nu toe voor het verkeerde businessmodel hebt gekozen;
  • weet je welke diensten bij je passen. Want bij elk ondernemersprofiel – dat aansluit bij jouw favoriete manier van werken – heeft andere diensten die daarbij passen. Dus heb je de focus van je bedrijf nog niet helder, dan helpt je ondernemersprofiel je ook bij het ontwikkelen van je eigen aanbod;
  • weet je welk type klant bij je past. Ieder ondernemersprofiel heeft een ander type klant waar hij graag mee werkt. Ken je je ondernemersprofiel, dan weet je ook precies wat je marketingboodschap is, zodat je de klanten trekt die bij jou en je diensten past.

Voor wie is deze workshop geschikt?

Deze workshop is geschikt voor ondernemers die een dienst verkopen. Denk aan trainers, coaches, VA’s, procesbegeleiders, adviseurs of consultants.

Deze workshop in-company of op je event?

Workshop over de 12 ondernemersprofielen voor een intervisiegroep.

Workshop over de 12 ondernemersprofielen voor een intervisiegroep trainers.

Uiteraard verzorg ik deze workshop ook in-company of op bijeenkomsten voor ondernemers die een dienst verkopen.

En ken je een groep ondernemers en willen jullie de workshop graag samen volgen? Laat maar weten, dan kom ik naar jullie toe.
 
Neem contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.
Stuur een e-mail naar info@selmafoeken.nl of nog sneller: bel of app naar 06 1111 7019.

 

Nanja foto internetDe workshop van Selma over de 12 ondernemersprofielen heeft bij mij voor interessante eyeopeners gezorgd.

Ik snap nu beter waar ik voor sta, waarom mensen naar mijn trainingen komen en welke marketingaanpak hier bij past. En – nog belangrijker – wat qua marketing bij mij past!
Nanja Tiggelaar, Coach | Trainer
www.nanjatiggelaar.nl

Veelgestelde vragen

Ik ben een startende ondernemer. Is deze workshop dan ook interessant?

Absoluut! Het kennen van je ondernemersprofiel geeft je kaders bij alle beslissingen die je als ondernemer moet nemen. Dus juist ook in de opstartfase van je bedrijf helpt het enorm om je ondernemersprofiel te kennen.

Ik woon in het buitenland en wil deze workshop ook graag volgen. Kan dat?

Zeker. Ik bied deze workshop ook 1-op-1 via Skype aan. Heb je hier interesse in, neem dan even contact met me op. Dan bespreken we welke vragen je precies hebt, zodat ik kan inschatten hoe lang een Skye sessie zal duren en ik je kan vertellen wat de kosten zijn.

Ik twijfel tussen deze workshop en het ontwerpen van een Paraplu.

Het kennen van je ondernemersprofiel helpt je ook bij het ontwerpen van een Paraplu. Dus als je toch al twijfelt: kom eerst naar de workshop. Dan leer je meteen mij en mijn werkwijze kennen. Of neem even contact op. Dan bespreken we samen wat een goede eerste stap voor je is.

 

Marianne van der Water over Selma FoekenAls expert op het gebied van koude acquisitie houd ik mij al jaren bezig met marketing en branding. Toch werd ik getriggerd door deze workshop van Selma.

Niet alleen omdat ik nieuwsgierig was naar de 12 ondernemersprofielen, maar ook omdat ik weet dat als Selma ergens enthousiast over is het ook écht interessant is. En dat bleek ook nu weer te kloppen!
Marianne van de Water, koude acquisitie expert
Quorum Preliminary Sales

Heb je een vraag?

Heb je vragen of wil je overleggen of deze workshop aansluit bij jouw vraag? Neem dan gewoon contact met me op! Stuur een e-mail naar info@selmafoeken.nl of bel naar 06 1111 7019.

(Nu) nog niet aanmelden?

Kun je niet op de data waarop de workshop gegeven wordt en wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe data? Of is het voor jou (nu) nog te vroeg om je aan te melden omdat je mij eerst beter wilt leren kennen?

Abonneer je dan op mijn updates. Die stuur ik zo eens in de 2-4 weken. In deze updates vind je mijn nieuwste blogartikelen en de agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 
Foto header: Charlotte Matse