workshop voor ondernemers Intrinsiek Marketing

De basisprincipes van Intrinsiek Marketing®

Intrinsiek Marketing® is marketing vanuit gelijkwaardigheid. Voor ondernemers die een dienst verkopen en die in hun marketing géén gebruik willen maken van verleidingstechnieken.

Ben je ondernemer en herken je dit?

  • Je werkt als trainer, coach, procesbegeleider en/ of adviseur. Je verkoopt dus diensten waarin mensen iets leren (vaardigheden en/of over zichzelf) en doet dit in-company en/of via open inschrijvingen.
  • Je vindt het belangrijk om met de juiste klanten te werken. Opdrachtgevers en/ of deelnemers die begrijpen dat een probleem niet met een simpele quick fix opgelost kan worden. Klanten die gaan voor een duurzame verandering. Kortom, klanten die passen bij jou, je dienst en vooral ook je visie.
  • Je vindt het belangrijk om in je marketing dichtbij jezelf te blijven en vraagt je af hoe je dat kunt doen. Want de marketing die je veel dienstverleners ziet toepassen, is niks voor jou. Dat is jou te ‘Amerikaans’. Te ‘schreeuwerig’. Op die manier aan marketing doen wil je niet.
  • Het voelt voor jou ook niet goed om grote beloftes in je marketing te doen. Simpelweg omdat je die niet kúnt doen. Het resultaat van je dienst is bij iedere klant namelijk (net even) anders. Ook voelen al die verleidingstechnieken zoals je die je veel dienstverleners ziet gebruiken, niet goed voor jou. Vroegboekkortingen en andere ‘nu of nooit acties’: die wil je gewoon niet doen.
  • Je zoekt daarom naar een manier van marketing die goed voelt én de juiste klanten trekt.

Marketing = verleiden. Maar is dat wel zo?

Veel ondernemers denken dat ze hun potentiële klanten moeten verleiden om te zorgen dat ze tot koop overgaan. Grote kans dus dat jij dat ook denkt. En dat is ook niet zo gek. Kijk maar eens naar de marketing van producten. Dat is een en al verleiding. Continu.

Dat wij mensen voor producten tot koop verleid moeten worden is logisch. Want we zijn vaak helemaal niet intrinsiek gemotiveerd om bepaalde producten te kopen. Dus hebben we extrinsieke motivatie nodig om tot koop over te gaan. Denk aan kortingen, bonussen en mooie beloftes.

En dat werkt! Dat kunnen we niet ontkennen. Want ik vermoed dat ook jij wel eens iets gekocht hebt wat je eigenlijk niet nodig had. 😉

Juist: wij mensen zijn gevoelig voor verleiding. Ook jij en ik. Dat kunnen we gewoon niet ontkennen.

Daarom is deze manier van marketing 1-op-1 op diensten geplakt. En dat lijkt ook heel logisch. Maar dat is het niet. Want er is een groot verschil tussen producten en diensten.

Het verschil tussen producten en diensten

Wanneer je als ondernemer producten verkoopt, ben je als het ware ‘klaar’ zodra het product verkocht is. Een klant heeft jou namelijk niet nodig bij het consumeren van je product. Verkocht = verkocht. En het maakt dus eigenlijk niet zo heel veel uit wie je producten koopt.

Bij een dienst is dat totaal anders.

Bij een dienst ben je als ondernemer zélf betrokken bij het consumeren van de dienst. Als trainer, coach, adviseur of bijvoorbeeld procesbegeleider. Zonder jouw betrokkenheid is er simpelweg geen dienst. En dat betekent dus dat je klanten wilt die bij jou, jouw werkwijze en je dienst passen.

Bovendien ben je voor het resultaat van je dienst ook nog eens afhankelijk van de inzet van je klant. Hoe groter zijn inzet, hoe beter het resultaat. En dat maakt het nóg belangrijker om de juiste klant aan te trekken. Een klant die intrinsiek gemotiveerd is en ook daadwerkelijk aan de slag gaat.

En het is de vraag of je de juiste klanten trekt als je als dienstverlener gebruik maakt van marketing door verleiden…

Wat gebeurt er als je als dienstverlener verleidt?

Als je als dienstverlener werkt met (vroegboek)kortingen en/of bonussen, dan trek je (ook) klanten die puur afkomen op het koopje. Mensen die van je kopen omdat je dienst nu zo lekker goedkoop is. Of bang zijn iets mis te lopen.

En hoe groter de beloftes die je in je marketing doet, hoe meer klanten je trekt die aan de hand genomen willen worden. Die willen dat jij precies zegt wat zij moeten doen om die droom – die jij hun in je marketing hebt voorgehouden – waarheid te laten worden.

Je trekt vooral klanten die denken dat, als ze de ‘sleutels’ of geheimen kennen, meteen een geweldig leven hebben. Die even wat tips en trucs van je willen horen en denken dat ze direct van hun probleem af zijn als ze die tips en trucs toepassen.

Kortom, je trekt vooral klanten die op zoek zijn naar een quick fix. En dat is precies iets wat jij niet verkoopt…

Verleiden is dus niet ‘slecht’

Verleiden in je marketing is dus niet iets wat per definitie slecht is. Of onethisch. Laat ik daar duidelijk over zijn! Ik ken genoeg ondernemers die verleidingsstrategieën toepassen én integer zijn. Wiens intenties gewoon goed zijn.

Verleiden heeft alleen een bepaald effect. Het is namelijk van invloed op het type klant dat je daarmee door je marketing trekt. Een type klant dat niet bij iedere dienst(verlener) past.

Wat dan wél?!

Wat kun je als ondernemer doen als je niet wilt verleiden?

Ondernemerscoach Selma Foeken
Natuurlijk is het fijn als je weet wat je niet wilt, maar wat doe je dan wél? Want je wilt als ondernemer natuurlijk wel klanten.
 
Deze vraag heeft mij de afgelopen twee jaar flink bezig gehouden. Een periode waarin ik van alles heb uitgeprobeerd, onderzocht en uitvoerig getest. Zowel zelf als samen met klanten.
 
Hierdoor heb ik steeds scherper gekregen wat essentieel is als je aan marketing wilt doen, zonder mensen te verleiden of te manipuleren.
 
Ik ontdekte dat als je intrinsiek gemotiveerde deelnemers/ opdrachtgevers wilt, je de beslissing om klant van je te worden 100% bij je klant moet laten.
 
Dat je geen enkele verleiding moet toepassen. Ook niet een klein beetje.
 
Dit betekent voor jou als ondernemer een totaal andere manier van het doen van marketing. Want als ondernemer moet je nog steeds wel degelijk aan de bak.
 
Jij moet er namelijk voor zorgen dat je potentiële klant de informatie van je krijgt die hij nodig heeft om te kunnen beslissen of jij, je dienst en je werkwijze wel bij hem passen.
 
Deze nieuwe manier van het doen van marketing heb ik Intrinsiek Marketing® genoemd. Dit is marketing vanuit gelijkwaardigheid. Marketing waarmee je intrinsiek gemotiveerde klanten trekt.

En tijdens deze workshop wil ik je hier heel graag kennis mee laten maken.

Praktische informatie

Alle gegevens op een rij

Start 6 oktober 2017
Start ook op 1 september 2017, 20 september 2017
Type Workshop
Aantal 2 - 4 deelnemers
Duur 1 middag
Locatie Horapark Ede (vlakbij station Ede-Wageningen)
Prijs 250 (exclusief BTW)
Toelichting Nieuwe workshop

Direct aanmelden

Betaal-informatie

Via bovenstaande knop kom je in een beveiligde online betaalomgeving en kun je je direct aanmelden. Je kunt hierbij kiezen voor betalen via Ideal of overmaken.

 

Aanvullende workshop-informatie

  • De workshop vindt plaats op vrijdagmiddag 6 oktober 2017
  • De locatie is op circa 15 minuten loopafstand van station Ede-Wageningen.
  • Er is voldoende gratis parkeergelegenheid.
  • De workshop gaat door bij 2 deelnemers.
  • Inloop vanaf 13.30 uur.
  • We werken van 14.00 tot 17.00 uur.
  • Natuurlijk zorg ik voor de koffie en thee.

Wat leer je tijdens de workshop Intrinsiek Marketing®

Tijdens deze inzichtgevende workshop:

  • Leer je uiteraard wat de basisprincipes van Intrinsiek Marketing® zijn. Ook sta ik stil bij de basisprincipes van marketing door verleiden, zodat je de verschillen goed herkent en heel bewust kunt kiezen voor één van beide vormen.
  • Zoomen we uitgebreid in op één van de allerbelangrijkste onderdelen van Intrinsiek Marketing®: wáár moet je als ondernemer precies informatie over geven, zodat je potentiële klant kan beslissen of hij wel (of niet) tot koop over gaat.
  • Ontdek je welke informatie je over jezelf, je klant en je dienst nodig hebt om überhaupt succesvol Intrinsiek Marketing® te kunnen toepassen.

Deze workshop in-company of op je event?

Uiteraard verzorg ik deze workshop ook in-company of op bijeenkomsten voor ondernemers.

En ken je een groep ondernemers en willen jullie de workshop graag samen volgen? Laat maar weten, dan kom ik naar jullie toe.
 
Neem contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.
Stuur een e-mail naar info@selmafoeken.nl of nog sneller: bel 0318 – 842624.

Veelgestelde vragen

Voor welk type ondernemer is Intrinsiek Marketing® geschikt?

Voor ondernemers die:

  • diensten verkopen waarin de klant iets leert (vaardigheden en/of over zichzelf);
  • geen quick fix verkopen. En daarom vaak ook langere tijd met een klant werken (denk aan trainingen, opleidingen, coach- en/of adviestrajecten);
  • geen (kei)hard resultaat verkopen. Het resultaat is (vaak) ook per klant verschillend;
  • voor het slagen van de dienst afhankelijk zijn van de inzet van de klant;
  • zich richten op klanten die zich bewust zijn van hun eigen verantwoordelijkheid en beschikken over een groot zelfreflecterend vermogen;
  • (zeer) ervaren zijn (het toepassen van Intrinsiek Marketing® vraagt om veel inhoudelijke kennis op jouw vakgebied).

Intrinsiek Marketing® is dus niet geschikt als je ondersteunende diensten verkoopt. Of diensten waarin je bemiddelt.

Heb je meegedaan met de workshop ‘de 12 ondernemersprofielen’ en ken je je profiel? Intrinsiek Marketing® is zeer geschikt voor Empowermentoren. En voor ondernemers die zichzelf in de Goeroe herkennen en geen verleidingstechnieken in willen zetten.

Ik heb snel klanten nodig! Is deze workshop geschikt?

Nee. Je leert in deze workshop geen tips en trucs hoe je snel aan klanten komt. Dit is een introductieworkshop waarin je kennis maakt met de basisprincipes van Intrinsiek Marketing®.

Kan ik deze workshop ook volgen als ik mijn ondernemersprofiel nog niet ken?

Dat kan. Ben je echter toch al van plan om de workshop ‘de 12 ondernemersprofielen’ te volgen, dan adviseer ik je om dat eerst te doen. Je weet na het volgen van die workshop namelijk al precies waarom mensen specifiek van jou kopen en welke vormen (denk aan Facebook, video, nieuwsbrief, bloggen, etc.) daarom voor jou werken.

In de workshop Intrinsiek Marketing® leer je wat belangrijk is als je deze vormen gaat inzetten als je in je marketing niet wilt verleiden. Je haalt dus meer uit deze workshop als je je ondernemersprofiel kent.

Ik heb een andere vraag

Heb je vraag over de workshop? Wil je overleggen of hij (voldoende) aansluit bij jouw vraag? Neem dan gewoon even contact op. Dat kun je doen door een e-mail te sturen naar info@selmafoeken.nl of te bellen met 0318 – 84 26 24.

Wie weet tot ziens in mijn workshop!

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken