helderheidgevend schrijven

Helderheidgevend schrijven

In deze vierdaagse training leer je hoe je sneller en makkelijker inhoudelijk goede artikelen en social media updates schrijft.

Herken je dit?

  • Je verkoopt diensten waarin jouw klanten iets leren (vaardigheden en/of over zichzelf). Je werkt bijvoorbeeld als coach, trainer, facilitator, adviseur, consultant en/of procesbegeleider. Je doet dit door middel van open inschrijvingen en/of je werkt in-company.
  • Je weet dat je als ondernemer zichtbaar moet zijn. Misschien heb je daarom ook een nieuwsbrief. Of blog je af en toe. Of plaats je wel eens een LinkedIn- of Facebookupdate.
  • Wat je veel andere ondernemers online ziet doen is niets voor jou. De ‘Kijk mij eens goed zijn’ of ‘Ik ben heel erg succesvol’ of ‘Kijk eens wat mijn klanten over me zeggen’ updates op de sociale media voelen voor jou als op de borst kloppen. En daar houd je niet van.
  • Ook wil je geen mailings sturen waarin je mensen probeert te verleiden om je dienst te kopen. De manier waarop je veel ondernemers aan marketing ziet doen is jou te ‘schreeuwerig’ of te ‘Amerikaans’.
  • Dus weet je niet goed waar jouw updates en/of artikelen over moeten gaan. Want als je iets deelt, wil je er wel volledig achter staan. Bovendien vind je het belangrijk dat je updates en (blog)artikelen inhoudelijk goed zijn. Maar hoe bepaal je wat een goed onderwerp is?
  • Daarom stel je het schrijven regelmatig uit. Ook omdat schrijven je veel tijd kost. Vaak begin je wel aan een artikel of een update, maar maak je het (weer) niet af. Je zou willen dat schrijven je minder tijd kost.
  • Ook wil je graag je eigen schrijfstijl ontwikkelen. Een stijl die past bij jou. Waarin je laat zien wie je bent en wat jij belangrijk vindt. Waarmee je je lezers inspireert. En een stijl die jouw klanten aanspreekt.

Kortom: je wilt graag sneller en makkelijker leren schrijven. En je wilt graag leren hoe je op jouw manier inhoudelijk goede artikelen schrijft waarin jouw klanten zichzelf herkennen en zich aangesproken voelen.

 

Marloes Bouwmeester van de Succesvolle Introvert Sinds ik helderheidgevende artikelen schrijf, merk ik dat ik veel meer reacties op mijn artikelen krijg. Mensen geven aan dat ze mijn artikelen inspirerend vinden en sturen ze regelmatig door naar anderen.

Ook merk ik verschil in de kennismakingsgesprekken die ik met potentiële klanten heb. Als mensen contact met me opnemen weten ze dankzij mijn artikelen al precies wat mijn visie en manier van werken is en welke resultaten ze kunnen verwachten. Daardoor hoef ik helemaal geen harde verkoopgesprekken te voeren.

Wat ik fijn vind aan deze manier van schrijven, is dat ik merk dat ik mijn lezers in mijn artikelen al inzicht kan geven. En niet pas als ik met hen ga werken.

Sinds ik helderheidgevend schrijf hoor ik vaak van lezers dat ze zichzelf dankzij mijn artikelen beter zijn gaan begrijpen. En dat ze nu snappen waarom bepaalde situaties voor hen als introvert zoveel spanning oproepen. Daardoor zijn ze gaan inzien dat je ook als introvert succesvol kunt zijn op een manier die bij je past.

En dat is precies waarom ik mijn bedrijf ooit begonnen ben.

Marloes Bouwmeester
De Succesvolle Introvert

Waarom helderheidgevend schrijven?

Je potentiële klant heeft informatie van je nodig zodat hij kan beslissen of jij en jouw diensten bij hem passen. Zeker als je in je marketing géén gebruik maakt van verleidingstechnieken. Dan is dat zelfs essentieel. Zonder de juiste informatie is er voor hem dan namelijk geen enkele urgentie om van je te kopen.

Dat betekent dat jij je potentiële klant helderheid moet geven. Over zijn probleem en/of verlangen. Over jou, je werkwijze en je visie. Over jouw dienst. En over zichzelf. Zodat hij op basis van die informatie kan beslissen of jij degene bent die hij zoekt.

Dat doe je door helderheidgevend te schrijven.

Voor wie is helderheidgevend schrijven geschikt?

Helderheidgevend schrijven is geschikt voor ondernemers die een dienst verkopen die zelfreflecterend vermogen van de klant vraagt. Daarom past deze manier van schrijven goed bij trainers en coaches.

Wat veel ondernemers zich niet realiseren, is dat de manier waarop je schrijft namelijk ook bepaalt welk type klant je aantrekt. Door de manier waarop je schrijft laat je namelijk ook zien hoe jij werkt. En wat klanten van je kunnen verwachten als ze met jou in zee gaan.

Met helderheidgevende artikelen of updates laat je zien dat er niet één manier is. Maar dat je met iedere klant (net) even anders werkt. Waardoor de lezer weet dat hij door jou niet aan de hand genomen wordt, maar dat hij ook zelf keuzes zal moeten maken.

Wanneer is een artikel (of update) helderheidgevend?

In een helderheidgevend artikel leg je iets uit. Hoe iets komt. Wat de oorzaak is. Waardoor de lezer zichzelf, zijn ‘probleem’ en/of zijn gedrag beter gaat begrijpen. En hij meer zelfvertrouwen krijgt.

Ook toon je in helderheidgevende artikelen begrip voor het huidige gedrag van je potentiële klant. Waardoor de lezer zich door jou gezien en begrepen voelt. En hij het vertrouwen krijgt dat jij hem snapt.

Je geeft in helderheidgevende artikelen de lezer dus vertrouwen. In zichzelf. En in jou. Precies wat er nodig is om klant van je te worden als je een dienst verkoopt waarin jouw klant ook naar zichzelf en/of zijn eigen gedrag moet kijken.

Marleen de Bruijn over Selma FoekenHelderheidgevende artikelen schrijven voelt voor mij net als het voorbereiden van een training. Om ze goed te kunnen schrijven moet je je echt verdiepen in de inhoud én in degene voor wie je het maakt. Ik vind deze manier van schrijven dan ook echt bij trainers (en coaches) passen.

Daarbij hebben dit soort artikelen het effect dat je als trainer in je trainingen ook wilt bereiken: mensen gaan zichzelf beter begrijpen. Krijgen het gevoel ‘Ik ben niet gek, het ligt niet aan mij’. Dat werkt relativerend. Je geeft de lezer inzichten en zelfvertrouwen.

Door op deze manier te schrijven ben ik het leuker gaan vinden. Het voelt niet als marketing, maar als een onderdeel van mijn vak. En ik krijg er ook nog eens veel mooie reacties op van lezers die zich herkennen in wat ik schrijf!
Marleen de Bruijn
De Authentieke Trainer – Training & Coaching voor ervaren trainers

De training Helderheidgevend Schrijven

In deze vierdaagse training leer je:

  • De basisprincipes van Intrinsiek Marketing®. Helderheid geven is een onderdeel van Intrinsiek Marketing®. Dit is een manier van marketing waarin je je potentiële klanten niet verleidt om tot koop over te gaan. De basisprincipes die je leert, kun je ook op je andere marketinguitingen toepassen.

  • Hoe je in je artikelen en updates helderheid geeft. Ook leer je waarover je helderheid moet geven zodat potentiële klanten kunnen beslissen of ze tot koop over kunnen gaan. En je leert hoe je erachter komt waarover jouw potentiële klanten nog helderheid nodig hebben, zodat je artikelen kunt schrijven waarin zij zichzelf herkennen.
  • Hoe je sneller en makkelijker kunt schrijven. Je leert een methode waarmee je minder tijd kwijt bent met schrijven. En waarmee je artikelen en updates ook nog eens beter worden.
  • Hoe je aan goede onderwerpen komt. Je leert wat je kunt doen om steeds weer nieuwe onderwerpen te verzinnen. En hoe je voorkomt dat je teveel onderwerpen in één artikel stopt (de valkuil van vrijwel iedere dienstverlener).
  • Welke schrijfstijl bij jou past. Je leert hoe je in je artikelen kunt laten zien wie je bent. En hoe jij werkt. Waardoor potentiële klanten weten wat ze van jou kunnen verwachten en jij de juiste mensen aanspreekt.

  • Waarom mensen specifiek van jou kopen en wat dit betekent voor je manier van schrijven. Je ontdekt wat het ‘haakje’ is waarop mensen bij jou aanhaken. En hoe je dit ‘haakje’ in je artikelen kunt laten zien.
    • Door wie wordt deze training gegeven?

      Selma Foeken – Ondernemerscoach & marketingadviseur

      Marketingadviseur Selma Foeken

      “Mijn klanten houden er niet van om mensen te verleiden om tot koop over te gaan. En dat snap ik helemaal. Maar als je niet verleidt, betekent dat ook dat jouw potentiële klanten geen enkele urgentie hebben om van je te kopen. Waardoor het nog veel belangrijker is om in je marketinguitingen (en dus ook in je artikelen) die informatie te geven die zij nodig hebben om tot koop over te gaan.

      Ik heb ontdekt dat tips geven dan vaak niet voldoende is. En dat het voor de meeste dienstverleners essentieel is dat ze hun potentiële klanten helderheid geven. In deze training leer ik je graag hoe je dat doet. Waarbij we inzoomen op artikelen en social media updates, maar je de principes daarna uiteraard ook op andere uitingen kunt toepassen.

      Zelf heb ik inmiddels al meer dan 10 jaar ervaring met zakelijk bloggen en ik kan je leren hoe je in je marketing helderheid geeft, maar ik ben geen schrijftrainer. Vandaar dat ik Frederike Schoonheim van Bureau Lemma gevraagd heb om deze training samen met mij te ontwikkelen en te geven.

      Frederike Schoonheim – Schrijftrainer

      Frederike Schoonheim _ schrijftrainer “Mijn ervaring is dat veel mensen een moeilijk gevoel hebben bij schrijven. Waardoor ze het schrijven vaak uitstellen. Ik geloof dat het mogelijk is om het moeilijke makkelijk te maken. Met een paar goede inzichten en handvatten, kan iedereen een goede tekst schrijven.

      Tijdens de training Helderheidgevend Schrijven introduceer ik je in de wereld van effectief schrijven. Goed & snel is het doel. En dit zit ‘m niet alleen in het schrijven zelf, maar ook in de aanpak. Ik neem je hierin mee en zorg voor voldoende inzichten om direct in de praktijk aan de slag te kunnen. En natuurlijk leer je van ons hoe je dit op een helderheidgevende manier doet.”

      Praktische informatie

      Alle gegevens op een rij

      Start 24 mei 2018
      Type Training
      Aantal 4 - 6 deelnemers
      Duur 4 dagen
      Locatie Horapark Ede (vlakbij station Ede-Wageningen)
      Prijs 2.250 (exclusief 21% BTW)

      Direct aanmelden

      Betaal-informatie

      Via bovenstaande knop kom je in een beveiligde online betaalomgeving en kun je je direct aanmelden. Je kunt hierbij kiezen voor betalen via Ideal of overmaken.

      Betalen in termijnen

      Uiteraard is het mogelijk om in termijnen te betalen. We stellen het aantal termijnen in overleg met je vast. Wil je in termijnen betalen? Neem dan even contact met ons op.  

      Eerst kennismaken?

      Vind je het prettig om eerst kennis met ons te maken voordat je je aanmeldt? Aarzel niet om contact op te nemen, dan plannen we een kennismakingsgesprek. In dit - uiteraard geheel vrijblijvende gesprek - kun je ook alle vragen stellen die je hebt.  

      Maximaal 6 deelnemers

      We werken met een kleine groep (maximaal 6 deelnemers), zodat we iedereen voldoende individuele aandacht kunnen geven. Frederike en ik geloven namelijk dat iedereen zijn eigen schrijfstijl heeft. Bovendien kunnen jouw klanten over iets anders helderheid nodig hebben dan de klanten van de andere deelnemers van de training. Dat betekent dat je niet alleen veel algemene tips van ons krijgt. We gaan ook samen met jou op zoek naar de manier waarop jij artikelen schrijft. Artikelen die bij jou passen en die jouw klanten aanspreken. Vandaar de kleine groep.  

      De trainingsdagen

      • Donderdag 24 mei 2018
      • Vrijdag 25 mei 2018
      • Vrijdag 8 juni 2018
      • Vrijdag 29 juni 2018
      De eerste drie dagen zijn lesdagen. Waarin je ook meteen lekker veel gaat schrijven. De laatste dag is een terugkomdag. Stel dan gerust alle vragen die je nog hebt. Ook krijg je die dag feedback op wat je in de tussenliggende periode hebt geschreven en geven we je nog aanvullende tips.

      Huiswerk

      Je ontkomt er (natuurlijk) niet aan: je zult moeten gaan schrijven. Niet alleen op de trainingsdagen, maar ook tussen de trainingsdagen door. Vergeet daar dus geen tijd voor te reserveren, want je krijgt schrijfopdrachten van ons mee. Houd rekening met 4-8 uur per week.

      Aanvullende trainingsinformatie

      • De locatie is op circa 10 minuten loopafstand van station Ede-Wageningen.
      • Er is voldoende gratis parkeergelegenheid.
      • De cursus gaat door bij 4 deelnemers.
      • Inloop op de trainingsdagen: vanaf 9.00 uur.
      • We werken van 9.30 tot 17.00 uur.
      • Natuurlijk zorgen wij op de trainingsdagen voor de lunch, koffie en thee.

      Wat levert de training je op?

      • Je kunt makkelijker schrijven. Ook fijn voor de offertes die je moet maken. En voor het schrijven van je websiteteksten. Scheelt je veel tijd.
      • Je stelt het schrijven niet meer iedere keer uit. Omdat je weet hoe je snel schrijft. En aan hoe je aan onderwerpen komt.

      • Je snapt waarom mensen specifiek van jou kopen. En wat je van jezelf moet laten zien, zodat mensen op jou kunnen aanhaken. Niet alleen in je artikelen, maar ook in al je andere marketinguitingen.

      • Je weet hoe je helderheid kunt geven. En kunt dit toepassen op artikelen. En op alle andere marketinguitingen die je wilt gaan doen. Want als je het principe eenmaal snapt, kun je dit overal op toepassen.
      • Je weet hoe je aan marketing kunt doen zonder jezelf op de borst te kloppen. Want je kent de basisprincipes van Intrinsiek Marketing®.

        Schrijven vind ik leuk. Dus in het schrijven van een maandelijks blogartikel had ik altijd al plezier.

        Ik wilde alleen van alles bereiken in één enkel artikel. Klanten werven; de trainer uithangen met tips en adviezen; de lezer laten kennismaken met wie ik ben, hoe ik werk en waar ik voor sta. Eén enkel artikel werd zo als het schieten met een schot hagel op mijn lezers die zich nooit echt aangesproken voelden.

        Sinds ik van Selma heb geleerd hoe ik een Helderheidgevend Blog schrijf, is het schrijven van mijn Blognotes nóg leuker geworden en ook nog eens veel makkelijker.

        Bovendien krijg ik nu elke maand enthousiaste mailtjes van diverse lezers. Op Twitter word ik geretweet, krijg ik likes van mensen die ik helemaal niet ken en op LinkedIn krijgen mijn Blognotes steeds vaker een duimpje.

        Via mijn Blognotes ben ik nu zichtbaar op een manier die bij mij past en die ook mijn doelgroep aantrekt.

        Haneke Janzen
        Trainer Communicatieverbetering. Gesprekken die werken: voor jou!

        Voor wie is de training geschikt?

        De training is geschikt voor ondernemers die:

        • Een dienst verkopen waarin mensen iets leren (vaardigheden en/of over zichzelf). Je werkt bijvoorbeeld als coach, trainer, procesbegeleider en/of adviseur.
        • Een heldere focus met hun bedrijf hebben. Je hebt dus een niche gekozen of een Paraplu ontworpen. Je kent je doelgroep en je weet precies wie je ideale klanten zijn.
        • Een eigen aanbod hebben. Waarbij het niet uitmaakt of dat een aanbod met open inschrijvingen is of dat je (deels) in-company werkt.

        Veelgestelde vragen

        Heb je een vraag over deze training? Of wil je overleggen of deze training geschikt voor je is? Aarzel niet om ons te bellen/ appen op 06 1111 7019 of stuur een e-mail naar info@selmafoeken.nl.

        Hieronder vind je alvast de antwoorden op een paar vragen die we vaker horen.

        Ik schrijf nog geen artikelen voor mijn bedrijf, maar wil dat wel gaan doen. Mag ik dan ook meedoen?

        Absoluut.

        Ik vind schrijven niet leuk omdat het zo moeizaam gaat. Heeft het zin om deel te nemen?

        Ja, waarschijnlijk wel. Door een andere aanpak toe te passen, is de kans groot dat het moeizame gevoel minder wordt. Of zelfs verdwijnt.

        Ik zie als een berg tegen het schrijven op, omdat ik altijd twijfel of het wel goed genoeg is. Gaat deze training mij hierbij helpen?

        Dat zou zomaar kunnen. Je kunt je zekerder gaan voelen doordat je na de training weet hoe jij jouw klanten het beste helderheid kunt geven. De zekerheid zit ‘m ook in dat je weet wat jouw schrijfstijl is en hoe je zo snel mogelijk een goede tekst schrijft.

        Ik heb een andere vraag en/of wil graag even overleggen of de training iets voor me is.

        Neem dan gewoon even contact met ons op. We beantwoorden graag de vragen die je hebt.

        (Nu) nog niet aanmelden?

        Kun je niet op de data waarop de training gegeven wordt en wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe data? Of is het voor jou (nu) nog te vroeg om je aan te melden omdat je mij eerst beter wilt leren kennen?

        Abonneer je dan op mijn updates. Die stuur ik zo eens in de 2-4 weken. In deze updates vind je mijn nieuwste blogartikelen en de agenda.

        Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

        dit veld niet invullen s.v.p.