Onderscheidend Ondernemen College

Klanten krijgen op een integere manier. In 12 lessen krijg je concrete handvatten hoe je dat doet.

Wil je leren wat werkt voor jou?

Je bent coach, trainer of therapeut

Je vindt je vak geweldig. Mensen inspireren en motiveren, dat is waar je blij van wordt.

Zichtbaar zijn als ondernemer vind je lastiger. Waardoor je (te) weinig aan marketing doet. En daar wil je verandering in aanbrengen.

Je wilt regelmatiger aan marketing doen. Gestructureerder. En je wilt je niet meer laten tegenhouden door stemmetjes als: Is dit wel goed genoeg? Is dit geen open deur? En wie zit hier nou op te wachten?

Je wilt leren wat werkt voor jou

Je wilt leren hoe je marketing doet op een manier die goed voelt. Je wilt jezelf niet op de borst kloppen of anders voordoen dan je bent. En jezelf centraal stellen, daar hou je ook niet zo van.

Je wilt ook weten wat werkt. Want nu doe je maar wat. Je bent daarin zoekende. Je hebt geen idee of dat wat je nu doet ook daadwerkelijk klanten oplevert. Dus wat werkt? En vooral: wat werkt voor jou?

Herkenbaar? Dan is het Onderscheidend Ondernemen College echt iets voor jou.

Deze online-cursus echt een aanrader! Je ontdekt je eigen stijl van marketing en kunt daar vervolgens gefocust en vruchtbaar mee werken. Marketing is daardoor geen opgave meer, maar leuk om te doen.
Hilde Backus, Wandelcoach/psycholoog/opleider, Wandelcoach.nl

Wat is het Onderscheidend Ondernemen College?

Het Onderscheidend Ondernemen College is een e-learning. Een zelfstudiepakket dat bestaat uit 12 losse lessen. Er zit dus geen opbouw of volgorde in de lessen. Je kunt de lessen los van elkaar volgen.

In iedere les leer je hoe je op jouw manier aan klanten komt.
Je leert hoe je aan marketing doet op een manier die bij je past, goed voelt en integer is.

Om de maand is er een vraag- en antwoordsessie. Hierin kun je alle vragen stellen die je over de lessen hebt. En wil je feedback op bijvoorbeeld je websiteteksten, je LinkedIn-profiel, een social media update of een helerheidgevend artikel? Dan krijg je die tijdens deze sessies.

Het Onderscheidend Ondernemen College is een investering waar we blij mee zijn. Vooral de praktische opzet is erg fijn! Wat ons betreft dus een aanrader.
Saskia Mulder & Maud Krukkert
SMK Trainingen

Selma’s visie

Waarom juist jij goed bent in marketing

Ik geloof dat coaches, trainers en therapeuten juist goed zijn in marketing. Al kunnen ze dat zelf maar moeilijk geloven. En dat snap ik.

Bij marketing denken we al snel aan het geroeptoeter dat we veel zien. Aan manipuleren. Aan jezelf op de borst kloppen. En daar houden trainers, coaches en therapeuten niet van.

In mijn ogen is marketing het opbouwen van een vertrouwensrelatie. En het vergroten van het zelfvertrouwen bij potentiële klanten. En dat is waar trainers, coaches en therapeuten juist zo goed in zijn.

Marketing die wél goed voelt

Het is dus de kunst om datgene wat je doet als je met je klanten werkt te vertalen naar je marketing.

Daarbij is het belangrijk dat je dat doet op een manier die bij je past. Daarom ontdek je in het Onderscheidend Ondernemen College wat je ondernemersprofiel is. Zodat je aan marketing doet op een manier die natuurlijk voor je voelt.

En omdat mijn klanten niet houden van marketingtrucjes, heb ik een manier van marketing ontwikkeld die wél goed voor ze voelt: Intrinsiek Marketing. In dit document vind je de verschillen tussen de ‘oude marketing’ (marketing door verleiden) en Intrinsiek Marketing.

In het Onderscheidend Ondernemen College leer ik je hoe je Intrinsiek Marketing concreet toepast.

Henderina Mantel over Ondernemerscoach Selma FoekenWat was ik blij dat ik Selma leerde kennen. Haar visie op marketing is een verademing. Zo wil ik wél aan marketing doen.
Henderina Mantel, Voedingsdeskundige
Gezonde Darmen – Gezonde Mensen

Hoe kom je aan klanten?

Wil je klanten krijgen, dan is het belangrijk dat je in je marketing de juiste dingen doet. Dus moet je weten wat werkt.

Ook moet je regelmatig zichtbaar zijn.
En dat volhouden. Daarom is het belangrijk dat je doet wat bij je past. Zodat je het ook daadwerkelijk blijft doen.

Daarom leer ik je in Onderscheidend Ondernemen wat werkt voor jou. En hoe je dat toegepast op een manier die goed en natuurlijk voor je voelt.

Selma doet het anders. Ze is authentiek en ze leert je hoe je marketing kunt doen die bij je past.
Noel de Rooij – Empowerment coach en trainer
www.noelcoacht.nl

Welke 12 lessen zijn er?

Les 1: Website

Leer hoe je websiteteksten schrijft die laten zien wie jij bent en wat je doet. Teksten in lijn met jouw ondernemersprofiel en die jouw potentiële klanten aanspreken. Zodat je ook daadwerkelijk klanten krijgt.

College 1: Je website

  • Wat de 4 grootste misverstanden over een website zijn.
  • Hoe mensen op je website terecht kunnen komen en wat dit voor je websiteteksten betekent.

College 2: Voordat je je teksten gaat schrijven

  • Hoe je op je website laat zien welk ondernemersprofiel je hebt, zodat je de juiste klanten aantrekt.
  • Op wie jij je in de teksten op je website moet richten.
  • Hoe je ervoor zorgt dat potentiële klanten zich aangesproken voelen.
  • Wat voor jou het belangrijkste doel van je website is en wat dit voor je teksten betekent.
  • Hoe je zorgt voor lekker leesbare teksten.

College 3: De homepage

  • Wat de 3 meeste gemaakte fouten op een homepage zijn, zodat jij die niet meer maakt.
  • Welke informatie op je homepage absoluut niet mag ontbreken.
  • Waarom een goede tagline essentieel is.
  • Hoe je een goede tagline maakt.
  • Wat je gezien jouw ondernemersprofiel van jezelf moet laten zien op je homepage.

College 4: De ‘voor wie’ pagina

  • Waarom je niet zonder ‘voor wie’ pagina kunt.
  • Wat de functie van deze pagina is.
  • Welke informatie je op deze pagina zet.

College 5: De dienstenpagina

  • Wat de meest gemaakte fout op de dienstenpagina is.
  • Wanneer je wel en wanneer je niet de prijs van je dienst op je website zet.
  • Op welke manier het doel van je website van invloed is op de lengte van de teksten op je dienstenpagina.
  • Hoe de opbouw van een dienstenpagina eruitziet.
  • Wat de verschillen zijn tussen de opbouw van een dienstenpagina bij open inschrijving en bij maatwerk.
  • Welke informatie je op de dienstpagina zet.

College 6: De ‘over jou’ pagina

  • Op welke manier jouw ondernemersprofiel van invloed is op de inhoud van de ‘over jou’ pagina.
  • Wat potentiële klanten over jou willen weten.
  • Welke informatie je op deze pagina zet.

College 7: De contactpagina

  • Waarom de contactpagina één van de belangrijkste pagina’s van je website is.
  • Hoe je de drempel om contact met jou op te nemen kunt verlagen.
  • Welke informatie verplicht is om op deze pagina te zetten.
  • Wat je nog meer op deze pagina kunt zetten.

College 8: De overige pagina’s op je website

  • Welke 4 pagina’s een website nog meer kan hebben en wat je op deze pagina’s zet.

Laad meer

Les 2: Testimonials

Leer hoe je aan testimonials komt die aansluiten bij jouw ondernemersprofiel, zodat je de klanten aantrekt die passen bij jou en jouw manier van werken.

College 1: De testimonial

  • Waarom het zo belangrijk is om als ondernemer goede testimonials te hebben.
  • Wat het zo lastig maakt om aan goede testimonials te komen.

College 2: Hoe ziet een goede testimonial eruit?

  • Wat gezien jouw ondernemersprofiel absoluut in testimonials over jou moet staan.
  • Waar een goede testimonial aan moet voldoen, zodat je testimonials ook daadwerkelijk effect hebben.
  • Of je altijd een naam en/of een foto onder een testimonial moet zetten.
  • Hoe je met testimonials ook de belemmerende overtuigingen bij jouw potentiële klanten kunt wegnemen.

College 3: Hoe kom je aan goede testimonials?

  • Wat je moet doen om aan goede testimonials te komen.
  • Aan wie je het beste een om testimonial kunt vragen.
  • Hoe je het degene aan wie je om een testimonial vraagt makkelijker kunt maken (waardoor ze eerder een testimonial geven).
  • Welke waardevolle informatie je nog meer krijgt als je mensen om een testimonial vraagt en waar je die voor kunt gebruiken.
  • Hoe je aan testimonials komt als je nog geen klanten hebt gehad (en nee, zelf verzinnen is geen goed idee :-)).

College 4: Waar plaats je testimonials?

  • Op welke 3 plekken op je website je het beste testimonials kunt zetten.
  • Wat de andere 3 online plekken zijn waar je als ondernemer graag testimonials wilt hebben staan.
  • Waarvoor je testimonials nog meer kunt gebruiken.
  • Wat belangrijk is als je video-testimonials wilt maken.

Laad meer

Les 3: Wat doe je precies?

Leer hoe je antwoord geeft op deze lastige vraag en hoe je dat doet passend bij jouw ondernemersprofiel. Waardoor mensen snappen wat je doet en waarvoor ze bij jou moeten zijn. Of wie ze naar je kunnen doorsturen.

College 1: Wat doe je precies?

  • De 5 redenen waarom het zo lastig is om antwoord te geven op de vraag “Wat doe je precies?’.
  • De 3 meeste gemaakte fouten bij het geven van antwoord op deze vraag, waardoor jij deze fouten niet meer maakt.

College 2: De 5 elementen

  • Hoe je ervoor zorgt dat jouw antwoord aansluit bij jouw ondernemersprofiel, zodat je de juiste klanten aantrekt.
  • Uit welke 5 elementen een goed antwoord op de vraag “Wat doe je precies?” bestaat.
  • Waarom het essentieel is dat deze 5 elementen in je antwoord zitten.

College 3: Formuleer je antwoord

  • Neem ik je stap voor stap mee in het formuleren van je antwoord.
  • Leer ik je ook hoe je antwoord geeft op de vraag “Wat doe je precies?” als je geen heldere focus met je bedrijf hebt.

College 4: De 5 elementen in de praktijk

  • Dat de manier waarop je in een gesprek antwoord geeft op de vraag “Wat doe je precies” afhankelijk is van jouw ondernemersprofiel.
  • Hoe je de 5 elementen kunt gebruiken in een gesprek, in een voorstelrondje en als je ergens een pitch moet houden.
  • Wat belangrijk is als je ergens een korte pitch mag houden.
  • Welke 3 soorten pitches er zijn en wanneer je voor welke pitch kiest.

Laad meer

Les 4: Upsell

Leer hoe jij je potentiële klanten op een vriendelijke en natuurlijke manier uitnodigt. Waardoor je je niet anders hoeft voor te doen dan je bent en mensen eerder contact met je opnemen en/of klant van je worden.

College 1

  • Wat de 4 misverstanden zijn over het doen van een upsell.

College 2: Waar kun je naar upsellen?

  • Dat je ook een upsell kunt doen als je geen open inschrijvingen verkoopt en waar je dan naar kunt upsellen.
  • Dat je zelfs een upsell kunt doen als je in-company werkt.
  • Wat de 7 verschillende dingen zijn waarvoor je mensen na afloop van een dienst kunt uitnodigen. Met andere woorden, waarnaar je een upsell kunt doen.
  • Wanneer je voor welke van deze 7 upsells kiest.
  • Van iedere upsell aan welke voorwaarden hij moet voldoen om succesvol te kunnen zijn.

College 3: Hoe doe je een upsell?

  • Van alle 7 verschillende upsells hoe je die op een vriendelijke manier doet zonder pusherig te zijn of uitgebreide salespitches te houden.
  • Wat je bij iedere upsell zegt en wat je uitdeelt.
  • Welke van de 7 upsells je eventueel kunt combineren.

College 4: Na welke diensten kun je een upsell doen?

  • Na welke 7 verschillende diensten je een upsell kunt doen.
  • Wat bij iedere dienst essentieel is om een goede upsell te kunnen doen.
  • Welke diensten je met welke upsells kunt combineren.

College 5: De 5 stappen van een upsell

  • Welke 5 stappen je moet doorlopen om een succesvolle upsell te kunnen doen.

Laad meer

Les 5: Helderheidgevend bloggen

Leer hoe je in je marketing helderheid geeft, waardoor jouw potentiële klanten meer vertrouwen krijgen in jou, je dienst en in zichzelf. Waardoor ze eerder tot koop over zullen gaan.

College 1: Helderheidgevend bloggen

  • Waarom het geven van tips in je blogs niet voldoende is om aan klanten te komen.
  • Waarom het voor ondernemers met het ondernemersprofiel van de empowermentor zelfs essentieel is om in hun blogs helderheid te geven.
  • Waarom helderheid geven ook voor ondernemers met het ondernemersprofiel van de goeroe slim is om te doen.

College 2: Wat is helderheid geven?

  • Wat helderheid geven precies is.
  • Wat het verschil in effect is tussen een helderheidgevend blogartikel en een artikel waarin je tips geeft.

College 3: Hoe kom je aan onderwerpen?

  • Welke 14 belemmerende overtuigingen potentiële klanten kunnen hebben.
  • Welke van deze 14 belemmerende overtuigingen jouw potentiële klanten hebben.
  • Op welke manier deze belemmerende overtuigingen de onderwerpen bepalen waarover je helderheid kunt geven.

College 4: Hoe geef je helderheid?

  • Wat de opbouw van een helderheidgevend blogartikel is.
  • Uit welke 5 onderdelen een helderheidgevend blogartikel bestaat.

College 5: Aan de slag

  • Kun je zelf aan de slag met het schrijven van je eerste helderheidgevende blogartikel.
  • Heb je – per belemmerende overtuiging – de informatie verzameld die je nodig hebt om een helderheidgevend blogartikel te kunnen schrijven.
  • Weet je – per belemmerende overtuiging – welke informatie je in de 5 onderdelen van een helderheidgevend blogartikel moet geven.
  • Weet je welke 7 stappen je moet doorlopen om een helderheidgevend blogartikel te kunnen schrijven.

Laad meer

Les 6: Weggever

Leer hoe je een weggever maakt die past bij jouw ondernemersprofiel en die laat zien wie je bent, hoe je werkt en waar je in gelooft. Zodat je daarmee de juiste klanten aanspreekt.

College 1: De weggever

  • Wat de 3 grootste misverstanden over een weggever zijn.
  • Wat het belangrijkste doel van een weggever is.

College 2: De 7 stappen naar een weggever

  • Waarom jouw ondernemersprofiel van invloed is op je weggever.
  • Waarom ondernemers die goeroe-diensten verkopen een ander type weggever moeten maken dan ondernemers die empowermentor-diensten verkopen.
  • Welke 7 stappen je moet doorlopen als je een weggever wilt maken.

College 3: De weggever bij goeroe-diensten

  • Hoe de 7 stappen er voor jou uitzien.
  • Wat voor jou de ingang is om te bepalen waar je weggever over moet gaan.
  • Wat de 4 onderwerpen zijn waar jouw weggever over kan gaan.
  • Wat de 6 vormen zijn waarin je jouw weggever kan aanbieden.
  • Op welke manier jouw natuurlijke overtuigingskracht van invloed is op de manier waarop jij je weggever aanbiedt.
  • Uit welke 3 onderdelen een succesvolle weggever bestaat.
  • Wat je van jezelf moet laten zien in je weggever.
  • Hoe je de titel van je weggever bepaalt.

College 4: De weggever bij empowermentor-diensten

  • Hoe de 7 stappen er voor jou uitzien.
  • Wat voor jou de ingang is om te bepalen waar je weggever over moet gaan.
  • Wat de 4 onderwerpen zijn waar jij in je weggever helderheid over kunt geven.
  • Op welke manier je over deze 4 onderwerpen helderheid kunt geven.
  • Wat bij ieder onderwerp de opbouw van je weggever is.
  • Wat de 2 vormen zijn waarin je jouw weggever kunt aanbieden.
  • Op welke manier jouw natuurlijke overtuigingskracht van invloed is op de manier waarop jij je weggever aanbiedt.
  • Wat je van jezelf moet laten zien in je weggever.
  • Hoe je de titel van je weggever bepaalt.

College 5: De weggever online zetten

  • Hoe je je weggever het beste op je website kunt zetten.
  • Wat een goede reden is om je weggever aan je nieuwsbrief te koppelen.
  • Wat de 3 redenen zijn om dat juist niet te doen (en mensen dus niet om hun e-mailadres te vragen als ze je weggever downloaden).
  • Hoe je ervoor zorgt dat het downloaden van je weggever aan de AVG voldoet.

Laad meer

Les 7: LinkedIn-profiel

Leer hoe je jezelf op een professionele manier laat zien. En hoe je dat doet op een manier die aansluit bij jouw ondernemersprofiel. Waardoor de bezoekers van je profiel snappen wat je doet en eerder contact met je opnemen.

College 1: Je LinkedIn-profiel

  • De 6 redenen waarom je als ondernemer niet zonder een profiel op LinkedIn kunt.

College 2: Introductie

  • Op welke manier jouw ondernemersprofiel van invloed is op de informatie die je in je headline deelt en op de foto die je kiest.
  • Hoe je een goede headline maakt, waardoor mensen snappen wat je doet en waarvoor ze bij jou moeten zijn.
  • Wat belangrijk is bij het kiezen van een geschikte profielfoto.
  • Wat je op de header (achtergrondfoto) van je profiel kunt zetten.
  • Hoe de dienst die je verkoopt van invloed is op de informatie die je op je header en in je headline zet.

College 3: Samenvatting & uitgelicht

  • Welke informatie je in je samenvatting zet waardoor potentiële klanten snappen wat je doet en waarvoor ze bij jou moeten zijn.
  • Wat voor jou als ondernemer de belangrijkste functie van de samenvatting is.
  • Wat de meest gemaakte fouten in de samenvatting zijn.
  • Hoe je ervoor zorgt dat potentiële klanten eerder contact met je opnemen.
  • Wat voor jou als ondernemer de belangrijkste functie van ‘uitgelicht’ is.
  • Hoeveel media je het beste in uitgelicht kunt zetten.
  • Hoe jouw ondernemersprofiel bepaalt voor welke media jij het beste kunt kiezen.

College 4: Achtergrond

  • Hoe je ervoor zorgt dat je werkervaring een logisch geheel vormt (ook al doe je nu iets totaal anders dan in vorige functies).
  • Hoe je het logo van je bedrijf op je profiel krijgt.
  • Of je een bedrijfspagina moet aanmaken en wat je daarmee kunt.
  • Wat belangrijk is als je je werkervaring en je opleidingen invult.
  • Hoe je je diensten bij je werkervaring kunt zetten.
  • Wat je bij je werkervaring zet als je op dit moment verschillende dingen doet.
  • Welke informatie je nog meer bij ‘achtergrond’ kunt delen.

College 5: Vaardigheden, prestaties en overige info

  • Hoe je bepaalt welke vaardigheden jij op je profiel terug laat komen.
  • Welke prestaties je aan je profiel kunt toevoegen.
  • Waarom het zo belangrijk is om aanbevelingen op je profiel te hebben staan.
  • Wat je kunt doen om aan goede aanbevelingen te komen.
  • Welke informatie je op het dashboard vindt.

College 6: Waarvoor kun je LinkedIn gebruiken?

  • Dat je LinkedIn kunt gebruiken voor zowel netwerken & relatiebeheer als voor je marketing.

Laad meer

Les 8: Marketingroutes

Leer hoe je op een gestructureerde manier aan marketing doet, waardoor je niet meer hap snap aan marketing hoeft te doen.

College 1: Marketingroutes

  • Wat een marketingroute precies is.
  • Waarom een marketingroute niet hetzelfde is als een funnel.
  • De 4 voordelen van het inzetten van marketingroutes in je marketing.
  • Wat het doel van een marketingroute is.
  • Waar een goede marketingroute aan moet voldoen.

College 2: De 10 stappen

  • Wat de 10 stappen zijn die je moet doorlopen als je een marketingroute maakt.

College 3: Stap 1 & 2

  • Hoe je bepaalt voor welke dienst je een marketingroute gaat maken.
  • Op welke manier het doel van je marketing van invloed is op de inhoud van je marketingroute.
  • Welke informatie je moet verzamelen voordat je een marketingroute kunt ontwerpen.

College 4: Stap 3

  • Hoe je bepaalt wat de inhoud van je marketingroute wordt.
  • Waarom het belangrijk is om in je marketingroute belemmerende overtuigingen weg te nemen.
  • Welke 14 belemmerende overtuigingen jouw potentiële klanten kunnen hebben.
  • Hoe je bepaalt welke van de 14 belemmerende overtuigingen jij in je marketingroute moet wegnemen.

College 5: Stap 4 & 5

  • Welke informatie je in een marketingroute moet stoppen om ervoor te zorgen dat je marketingroute effectief is.
  • Waarom het belangrijk is om in je marketingroute helderheid te geven.
  • Wat belangrijk is als je helderheid geeft.
  • Welke informatie je – per belemmerende overtuiging – nodig hebt om die belemmerende overtuiging ook daadwerkelijk weg te kunnen nemen.
  • Hoe je bepaalt uit welke vormen (dus bijvoorbeeld video’s, E-book, webinar, live bijeenkomst, lezing, etc.) jij je marketingroute laat bestaan.
  • Welke 4 factoren van invloed zijn bij het kiezen van de juist vormen.
  • Waarom het essentieel is om voor vormen te kiezen die bij jouw ondernemersprofiel passen en welke vormen jij daardoor het beste kunt kiezen.

College 6: Stap 6 & 7

  • Hoe je onderdelen aan je marketingroute toevoegt.
  • Wat belangrijk is als je de onderdelen van je marketingroute gaat maken.

College 7: Stap 8, 9 en 10

  • Wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat mensen je marketingroute gaan doorlopen.
  • Waarom het belangrijk is om je marketingroute regelmatig te evalueren.
  • Welke vragen je jezelf moet stellen als je je marketingroute evalueert.
  • Hoe je marketingroutes kunt toevoegen als je eenmaal een route hebt gemaakt.

Laad meer

Les 9: Social media updates

Leer hoe je social media updates maakt die jouw potentiële klanten graag lezen, die inspirerend zijn, die in lijn zijn met je ondernemersprofiel en waarin jij je niet anders hoeft voor te doen dan je bent.

College 1: Waarom is zichtbaar zijn zo spannend?

  • De 5 redenen waarom ondernemers het zo spannend vinden om zichtbaar te zijn.
  • Wat je kunt doen om met deze spanning om te gaan.
  • Op welke 3 manieren mensen social media gebruiken.
  • Op welke manier je als ondernemer social media zou moeten gebruiken.

College 2: De 6 meest gemaakte fouten

  • Wat de door ondernemers 6 meest gemaakte fouten zijn.
  • Wat jij kunt doen om te voorkomen dat je deze fouten ook maakt.

College 3: Het algoritme

  • Waarom de social media-platforms een algoritme hebben.
  • Wat het effect van een algoritme op jouw zichtbaarheid is.
  • Hoe de algoritmes werken en wat dit voor jou als ondernemer betekent.
  • Welk gedrag de algoritmes positief belonen waardoor jouw bereik groter wordt.

College 4: Wat kun je posten?

  • Wat de 4 voorwaarden zijn die ervoor zorgen dat mensen van je kopen.
  • Hoe je deze voorwaarden terug kunt laten komen in je social media updates.
  • 12 verschillende soorten updates die je kunt doen.
  • Wat de effecten van deze 12 updates zijn.

College 5: Wat past bij jouw ondernemersprofiel?

  • Wat gezien jouw ondernemersprofiel essentieel is als je klanten wilt krijgen via social media.
  • Welke updates wel en welke niet bij jouw ondernemersprofiel passen.
  • Wat je gezien jouw ondernemersprofiel moet doen om ervoor te zorgen dat je met je social media updates de juiste klanten aantrekt.

College 6: Facebook, LinkedIn & Instagram

  • Hoe je als ondernemer zichtbaar kunt zijn op Facebook, LinkedIn en Instagram.
  • Praktisch op welke manieren je iets kunt posten op deze 3 platforms.
  • Wanneer je voor welke van deze 3 platforms kiest.

Laad meer

Les 10: Nieuwsbrief

Leer hoe je met je nieuwsbrief een vertrouwensrelatie met je lezers opbouwt. En hoe je ervoor zorgt dat je nieuwsbrief aansluit bij jouw ondernemersprofiel. Waardoor mensen eerder contact met je opnemen of zich aanmelden.

College 1: De nieuwsbrief

  • Het grote misverstand over de nieuwsbrief.
  • De 5 voordelen van het versturen van een nieuwsbrief.
  • Waarom de nieuwsbrief zo’n effectief marketinginstrument is.
  • De 4 effecten van het versturen van een nieuwsbrief.

College 2: Wat zet je in je nieuwsbrief?

  • De 3 ingangen om aan onderwerpen voor je nieuwsbrief te komen.
  • Waarom je niet snel te veel informatie in je nieuwsbrief weggeeft.
  • Wat de vloek van kennis is en op welke manier je daar als ondernemer last van kunt hebben.
  • 3 handige tips als je je nieuwsbrief gaat schrijven.
  • Op welke manier je in je nieuwsbrief reclame kunt maken voor je diensten.

College 3: Hoe deel je informatie?

  • Op welke 2 manieren je de informatie in je nieuwbrief kunt delen.
  • 4 nieuwsbrief-formats die je kunt gebruiken.
  • De verschillende variaties binnen deze 4 formats.

College 4: Je ondernemersprofiel

  • Wat gezien jouw ondernemersprofiel essentieel is als je een nieuwsbrief verstuurt.
  • Hoe je er gezien jouw ondernemersprofiel voor zorgt dat je met je nieuwbrief de juiste klanten aantrekt.
  • Welk nieuwsbrief-format bij jouw ondernemersprofiel past.

College 5: Het versturen van de nieuwsbrief

  • De 5 voordelen van het gebruiken van een nieuwsbriefsysteem.
  • De wet- & regelgeving m.b.t. het versturen van een nieuwsbrief en hoe je ervoor zorgt dat je daaraan voldoet.
  • Op wie jij je in je nieuwsbrief moet richten.
  • Hoe vaak je je nieuwsbrief moet versturen en op welk moment in de week je dat het beste kunt doen.
  • Hoe je een goede onderwerpregel verzint.

College 6: Hoe kom je aan nieuwsbriefabonnees?

  • 13 manieren waarop je nieuwsbriefabonnees kunt krijgen.
  • Wanneer het een goed idee is om mensen m.b.v. een weggever uit te nodigen om zich aan te melden voor je nieuwsbrief.
  • Hoeveel nieuwsbriefabonnees je als ondernemer nodig hebt om ook daadwerkelijk klanten door je nieuwsbrief te krijgen.

Laad meer

Les 11: Lanceren

Leer hoe je aan het eerste klanten komt voor je nieuwe dienst of nieuwe bedrijf. Zonder geroeptoeter en zonder dat je anders hoeft voor te doen dan je bent.

College 1: Lanceren

  • De verschillen tussen het lanceringsmodel (waarbij je van lancering naar lancering gaat) en lanceren op de Intrinsiek Marketing® manier.
  • Waarom lanceren op de Intrinsiek Marketing manier beter past bij trainers, coaches en therapeuten.

College 2: Welke informatie moet je geven?

  • Welke informatie je tijdens een lancering aan je potentiële klanten moet geven zodat ze eerder tot koop over gaan.
  • Het verschil tussen de lancering van een nieuwe dienst en een nieuw bedrijf.
  • Hoe je als startende ondernemer vaak aan je eerste klanten komt en wat je kunt doen om dit proces te versnellen.

College 3: Start zo snel mogelijk

  • Wat het goede moment is om met je lancering te beginnen.
  • Wat je in de aanloop van je lancering al kunt doen om mensen te laten weten dat er een nieuwe dienst en/of bedrijf aankomt.
  • Welke 4 vragen je aan potentiële klanten moet stellen om de informatie te krijgen die je tijdens je lancering nodig hebt.
  • Hoe je mensen al bij de ontwikkeling van je nieuwe dienst en/of bedrijf kunt betrekken, waardoor je dan soms al je eerste klanten krijgt.

College 4: Voorbeelden van lanceeracties

  • 8 concrete voorbeelden van lanceeracties die je kunt doen.
  • Waarom je niet te snel moet denken dat een lancering mislukt is.

Laad meer

Les 12: Netwerken

Leer hoe je je netwerk met potentiële klanten uitbreidt en hoe je dat kunt doen op een manier die niet verkoperig voelt.

College 1: Netwerken

  • Waarom de manier waarop je effectief netwerkt afhankelijk is van je ondernemersprofiel.
  • Wat netwerken is en vooral ook wat het niet is (want er bestaan veel misverstanden over netwerken).
  • Waarom netwerken voor ondernemers zo effectief kan zijn.

College 2: Het doel van netwerken

  • De 6 verschillende doelen die je met netwerken kunt hebben.
  • Het belang van het scherp hebben van je netwerkdoel.
  • Wat essentieel is als je gaat netwerken.

College 3: Online netwerken op LinkedIn

  • Wie je kunt uitnodigen op LinkedIn.
  • Op welke manier je dat het beste kunt doen.
  • Wanneer je mensen uitnodigt en wanneer je hen gaat volgen.
  • Van welke mensen je uitnodigingen accepteert en wat je daarna het beste kunt doen.
  • Hoe je de QR-code kunt inzetten om meer connecties te krijgen.
  • Op welke 8 manieren je het contact met je LinkedIn-connecties kunt onderhouden.

College 4: Contact onderhouden met oud-klanten

  • Waarom het voor jou als ondernemer zo belangrijk is om het contact met oud- klanten te onderhouden.
  • 8 concrete voorbeelden hoe je de relatie met je oud-klanten kunt onderhouden.

Laad meer

Wat leer je in de Basisles?

Naast de 12 lessen is er ook een Basisles. In deze les:

  • Ontdek je wat jouw ondernemersprofiel is. Zodat je weet wat waarom mensen specifiek van jou kopen en wat je van jezelf in je marketing moet laten zien zodat dat ook gebeurt.
  • Maak je kennis met de basisprincipes van Intrinsiek Marketing®. Zodat je aan marketing kunt doen op een manier die goed en integer voelt.
  • Leer je welke informatie potentiële klanten van je nodig hebben. Zodat je in je marketing de juiste informatie geeft.
  • Breng je jouw vier marketingvariabelen in kaart. Zodat je marketing kunt doen die past bij jou, je aanbod, jouw klanten en jouw ondernemersprofiel.

Ik begrijp nu eindelijk waarom ik weerstand heb op sommige manieren van marketing en dankzij de lessen van dit zelfstudiepakket weet ik nu wat bij mij past.

Jelien Lammers, Boel Bewust

Hoe zien de lessen er concreet uit?

Verwacht geen one size fits all. In iedere les leer ik je hoe je het kunt doen op een manier die bij jou, jouw aanbod, jouw klanten én jouw ondernemersprofiel past.

In onderstaande video kun je zien hoe iedere les eruit ziet.

Iedere les bestaat uit 4-8 video’s. In totaal zijn er 70 video’s. Hierin leer je de theorie en krijg je van mij opdrachten die je helpen om de theorie ook daadwerkelijk te snappen. Natuurlijk leer ik je ook hoe je de theorie toepast, passend bij jou, je dienst, je klant en je ondernemersprofiel.

Ook krijg je in iedere les voorbeelden en checklisten (per ondernemersprofiel) die je helpen om de theorie toe te passen. Daarnaast krijg je van iedere les een samenvatting, zodat je alles nog eens rustig kunt nalezen.

Vraag- en antwoordsessies

Om de maand geef ik een online vraag- en antwoordsessie via Zoom. Hieraan kun je zo vaak meedoen als je wilt.

Tijdens deze sessies kun je alle vragen stellen die je hebt. Ook kun je feedback krijgen op bijvoorbeeld je websiteteksten, je LinkedIn-profiel, een social media update of een helerheidgevend artikel.

De sessies in 2021

Dit jaar zijn de vraag- en antwoordsessies op:

  • Woensdagavond 30 juni.
  • Woensdagavond 25 augustus.
  • Woensdagavond 27 oktober.
  • Woensdagavond 22 december.

De sessies zijn van 19.30 uur tot 21.00 uur.

Ook in 2022 zijn er om de maand vraag- en antwoordsessies. En ook hier kun je weer aan meedoen.

Persoonlijke coaching

Heb je naast de vraag- en antwoordsessies behoefte aan persoonlijke coaching? Dan kun je kiezen voor de variant waarbij je ook een 1-op-1 coachingsgesprek van een uur krijgt.

Ik ben super enthousiast over het Onderscheidend Ondernemen College. Het zit goed in elkaar. Het is duidelijk, compleet, netjes verzorgd, prettig om naar te luisteren en te kijken. Super zinvol en leerzaam!
Driek de Wit Gecertificeerd en onafhankelijk coach

Wil je vandaag al aan de slag?

Heb je zin om je marketing nu echt eens serieus aan te pakken? Om te leren hoe je dat kunt doen op een manier die goed en integer voelt? Wil je weten wat werkt en vooral: wat werkt voor jou? En wil je vandaag al aan de slag?

Koop dan het Onderscheidend Ondernemen College

Voor 750 euro (ex btw) heb je onbeperkt toegang tot alle 12 lessen, de basisles en de vraag- en antwoordsessies.

Ik ga vandaag al aan de slag

Wil je er ook graag een coachingsgesprek bij?

Voor 950 euro (ex btw) heb je niet alleen onbeperkt toegang tot alle 12 lessen, de basisles en de vraag- en antwoordsessies, maar heb je ook een 1-op-1 coachingsgesprek van een uur. Dit gesprek kun je inplannen wanneer het jou uitkomt (binnen een jaar na aanschaf van de lessen).

Ik wil er ook een coachingsgesprek bij

Sinds ik toepas wat ik in de lessen van het Onderscheidend Ondernemen College heb geleerd, heb ik meer klanten dan daarvoor. En ik weet haast wel zeker dat dit komt door de manier waarop ik nu onderscheidend onderneem.

Marian van Riel Bureau Boslucht

Hoe werkt het precies?

Na je betaling krijg je direct toegang tot de basisles en de 12 lossen lessen. Je kunt via Ideal (of als je in België woont via Bancontact/MrCash) betalen. Is je betaling afgerond, dan ontvang je de factuur en je persoonlijke inloggegevens.

Je houdt voor altijd toegang tot de lessen. Je kunt er dus mee aan de slag wanneer het jou uitkomt. En omdat er geen volgorde in de 12 lessen zit, kun je zelf bepalen met welke les je begint.

Ongeveer een maand voor iedere vraag- en antwoordsessie krijg je een uitnodiging om hieraan mee te doen. Geef je je voor een sessie op, dan ontvang je enkele dagen voor de sessie de inlogcodes. Je kunt zo vaak meedoen als je wilt. De sessies worden niet opgenomen (i.v.m. privacy).

Je kunt je coachingsgesprek zelf inplannen in mijn online agenda. Dus schaf je de variant inclusief coachingsgesprek aan, dan bepaal je zelf wanneer je dat gesprek wilt laten plaatsvinden. Dit kan tot een jaar na aanschaf van de lessen.

Waarom meedoen?

Het Onderscheidend Ondernemen College kan je het volgende opleveren:

  • Meer zelfvertrouwen. Je weet hoe je op een integere manier aan klanten kunt komen. De drempel om zichtbaar te zijn als ondernemer wordt daardoor een stuk lager.
  • Je laat jezelf (vaker) zien. Je weet nu hoe je dat kunt doen zonder meteen heel verkoperig te zijn of jezelf op de borst te kloppen. Je doet het op een manier die goed voor je voelt.
  • Je valt positief op. Je spreekt in je marketing de juiste mensen aan en wat je deelt vinden zij waardevol.
  • Je marketing is effectiever. Je weet namelijk wat werkt. En welke informatie potentiële klanten van je nodig hebben om tot koop over te gaan.
  • Alles is in lijn met elkaar. Je website, je LinkedIn-profiel, alle uitingen die je doet, het laat allemaal op dezelfde manier zien wie je bent en wat je doet.
  • Je houdt marketing makkelijker vol. Omdat je doet wat bij jou past en weet dat je het juiste doet, doe je structureler aan marketing.
  • Nieuwe klanten. Pas je toe wat je hebt geleerd en ben je regelmatig zichtbaar, dan zeggen meer mensen ‘ja’ tegen je. Je krijg dus nieuwe klanten. Klanten die passen bij jou en jouw manier van werken.

Thea_BodegravenDankzij Selma heb ik een andere kijk op marketing. Het geeft mij veel rust dat ik niet meer hoef te ‘verkopen’ en weet wat ik in plaats daarvan kan doen.

Thea van Bodegraven – Coach voor naasten van angst en/of dwang in het gezin
Sterk in eigen kracht coaching

Veelgestelde vragen

Vragen over het Onderscheidend Ondernemen College

Hoe scherper jij de focus van je bedrijf hebt, hoe makkelijker het is om aan marketing te doen.

Richt jij je met je bedrijf op heel veel verschillende mensen en/of organisaties en bied jij heel veel verschillende diensten aan, dan is het lastiger om aan marketing te doen.

Twijfel je of de focus van je bedrijf al scherp genoeg is? Neem gewoon even contact op, dan overleggen we of het nu al zinvol is om mee te doen.

Laad meer

Zeker. Het is wel belangrijk dat je al weet wat voor trainingen, coachings en/of therapie je wilt gaan aanbieden.

Heb je nog geen idee wat je met je bedrijf wilt gaan doen, dan is het te vroeg om mee te doen.

Laad meer

De focus ligt in iedere les op de diensten van trainers, coaches en therapeuten. Dat betekent dat als jij andere diensten verkoopt, je steeds zelf de vertaalslag moet maken naar je eigen type diensten.

Verkoop je producten, dan is het Onderscheidend Ondernemen College niet geschikt voor je.

Laad meer

Zeker niet. Het Onderscheidend Ondernemen College is juist een vervolg op de workshop over de ondernemersprofielen. Je leert in iedere les hoe je jouw ondernemersprofiel concreet toepast. Je leert dus hoe je aan marketing doet passend bij jouw ondernemersprofiel. Want dat is voor ieder profiel anders.

Ken je je ondernemersprofiel nog niet? In de basisles ontdek je wat jouw ondernemersprofiel is.

Laad meer

Absoluut. Je leert in iedere les hoe je aan marketing doet passend bij jouw dienstenaanbod.

Dat betekent dat ik je in iedere les leer wat je moet doen als je trainingen met open inschrijvingen verkoopt, wat je moet doen als je in-company werkt en wat je moet doen als je als coach en/of therapeut werkt.

Ik geef je dus iedere les adviezen die passen bij dat wat jij aanbiedt en hoe jij werkt.

Laad meer

Vragen over de lessen

Dat hoeft niet. Het zijn 12 losse lessen die ook los van elkaar en in willekeurige volgorde te volgen zijn. Het is wel belangrijk dat je altijd eerst de basisles volgt.

Laad meer

De lessen bestaan uit video’s en documenten. De video’s kun je niet downloaden. Alle documenten wel.

Laad meer

Voor altijd. Je hebt onbeperkt toegang tot de 12 lessen en de basisles.

Laad meer

Dat verschilt per les. De basisles is de grootste en meest uitgebreide les. Deze les bestaat uit 9 video’s, waarvan de langste video’s 20 – 30 minuten duren. Met deze les ben je dus de meeste tijd kwijt.

De losse lessen zijn minder groot. Die bestaan uit 3 – 5 video’s en vaak duren de video’s minder lang (meestal 5 – 20 minuten per video).

De enige uitzondering hierop is de les over de website. Dit is de meest uitgebreide losse les (8 video’s).

Laad meer

Vragen over de vraag- en antwoordsessies

Iedereen die alle lessen van het Onderscheidend Ondernemen College heeft gekocht kan meedoen aan de vraag- en antwoordsessies.

Laad meer

Net zo vaak als je wilt. Ook in 2022 organiseer ik om de maand een vraag- en antwoordsessie en ook dan kun je weer meedoen.

Laad meer

Enkele weken voor een sessie ontvang je een uitnodiging via e-mail. Geef je je voor de sessie op, dan ontvang je een paar dagen van tevoren de inlogcode en het wachtwoord.

De sessies zijn via Zoom.

Ik begin een sessie met het beantwoorden van de vragen die ik via e-mail heb ontvangen. Dus wil je graag dat ik je vraag beantwoord of wil je feedback, mail me dan uiterlijk twee dagen voor de sessie je vraag of datgene waar je feedback op wilt.

Is er nog tijd over, dan beantwoord ik de overige vragen die er zijn.

Laad meer

De sessies duren anderhalf uur. De sessies starten om 19.30 uur en duren tot 21.00 uur.

Laad meer

Absoluut! Je leert altijd van de vragen die anderen hebben. Bovendien kan het ook een goede manier zijn om er weer in te komen als je al een tijdje geen lessen meer hebt gevolgd.

Laad meer

Vragen over persoonlijke begeleiding

Schaf je de variant aan waarin ook het 1-op-1 coachingsgesprek van een uur zit, dan ontvang je bij je aanmelding automatisch de link naar mijn online agenda. Via deze link kun je zelf het gesprek inplannen.

Je kunt zelf bepalen wanneer je het coachingsgesprek laat plaatsvinden. Je hoeft het gesprek ook niet direct na je aanmelding al in te plannen. Dat kan ook later nog. Doe het wel uiterlijk een jaar na aanschaf van het Onderscheidend Ondernemen College.

Laad meer

Zeker. Heb je voor de variant zonder coachingsgesprek gekozen en wil je later toch alsnog een coachingsgesprek, dan kun je dat ook los aanschaffen (voor een bedrag van 200 euro ex btw).

Ook als de variant inclusief coachingsgesprek hebt aangeschaft en later nog een extra gesprek wilt, kun je een of meerdere losse gesprekken bijkopen.

Stuur ons in dat geval even een mailtje (info@selmafoeken.nl) en bel naar 06 – 1111 7019.

Laad meer

Wil je graag meer begeleiding dan alleen een of meerdere coachingsgesprekken, dan past een maatwerktraject beter bij je. Hierin krijg je niet alleen toegang tot alle lessen van het Onderscheidend Ondernemen College, maar heb je ook maandelijks een dagdeel begeleiding, een coachingsgesprek en 3 online maaksessies.

Op deze pagina op mijn website vind je daar meer informatie over: maatwerktraject.

Laad meer

Wil je eerst zelf met de lessen aan de slag voordat je voor het maatwerktraject kiest? Of wil je eerst de lessen volgen om te bepalen of je überhaupt persoonlijke begeleiding nodig hebt? Koop dan gewoon eerst het Onderscheidend Ondernemen College.

Kies je later alsnog voor een maatwerktraject, dan brengen we het aankoopbedrag voor het Onderscheidend Ondernemen College in mindering.

Laad meer

Vragen over de betaling

Dat kan. In 3 termijnen. Neem contact met ons op als je in termijnen wilt betalen.

Stuur een e-mail naar info@selmafoeken.nl of bel naar 06 – 1111 7019.

Laad meer

Dat kan. Neem contact met ons op als je via overmaken wilt betalen.

Stuur een e-mail naar info@selmafoeken.nl of bel naar 06 – 1111 7019.

Laad meer

Neem in dat geval even contact met ons op. Dan zorgen we dat je op een andere manier kunt betalen.

Stuur een e-mail naar info@selmafoeken.nl of bel naar 06 – 1111 7019.

Laad meer

Heb je een andere vraag? Of wil je overleggen?

Staat jouw vraag er niet tussen? Of wil je graag even overleggen of het Onderscheidend Ondernemen College geschikt is voor jou? Stuur dan een mailtje naar info@selmafoeken.nl of bel naar +31 6 1111 7019

Wil je vandaag al aan de slag?

Meld je dan aan via de aanmeldknop op deze pagina.

Selma kan heel duidelijk uitleggen hoe marketing werkt zonder dat het verkoperig voelt.
Froukje Cornet,
Verder met Froukje