Hoe moet het dan wél?

In een van mijn vorige blogartikelen heb ik mijn verbazing geuit over het feit dat de marketing van veel trainers en coaches zo op elkaar lijkt.

Zoals je misschien gelezen hebt, schreef ik in dit artikel dat ik trainers en coaches (vrijwel) allemaal hetzelfde zie doen. Denk aan het geven van vroegboekkortingen, het verloten van gratis strategiesessies, het doen van grote beloftes, ‘nu of nooit’ acties en lanceringscampagnes met gratis challenges en webinars.

(Mocht je mijn vorige artikel niet gelezen hebben, je vindt het hier: Ik ben toch niet gek?).

Ik bleek duidelijk niet de enige te zijn die een allergie tegen deze manier van marketing heeft ontwikkeld. Ik kreeg heel veel reacties, zowel via e-mail, als via social media.

Er blijken dus heel veel trainers te zijn die niet op deze manier aan marketing willen doen.

Maar hoe dan wél?

Het is natuurlijk altijd fijn om te weten wat je niet wilt. Dat betekent echter niet dat je ook meteen scherp hebt hoe je dan wel aan marketing wilt doen.

Want hoe doe je dat op een manier die wel goed voelt?Een tegenbeweging die ik veel trainers en coaches zie maken, is dat zij aangeven alleen nog maar marketing op gevoel te doen. Dus alleen die marketingactiviteiten te doen die goed voelen. Ze noemen dit zelf vaak 'marketing vanuit hun hart' of 'intuïtieve marketing'.

Ik snap deze tegenbeweging heel goed. Toch denk ik niet dat het luisteren naar je gevoel, hart en/of intuïtie het middel tegen je marketingallergie is. Of laat ik het wat genuanceerder zeggen: ik denk dat het niet voldoende is.

Ik vind dat je absoluut naar je gevoel moet luisteren. En als iets niet goed voelt, dan is het wat mij betreft ook duidelijk: niet doen!Maar er is meer nodig.

Ik zal dit toelichten aan de hand van een vergelijking met ons vak: trainen.

Hoe train jij?

Je bent trainer. En hoewel iedere trainer zijn eigen manier van trainen heeft, weet ik zeker dat jij niet puur en alleen op gevoel of intuïtie traint.

Je hebt een bepaalde opbouw in je training. Die heb je bewust gekozen. Op basis van de kennis die je hebt over trainen en over hoe mensen leren. Op basis van je ervaring. En tijdens je training weet je precies wat je doet en waarom je iets doet, of juist niet.

En omdat je deze kennis en ervaring hebt, kun je - als dat nodig blijkt te zijn - je programma (volledig) los laten. Of omgooien. Omdat je voelt dat er in de groep iets speelt waar je aandacht aan moet besteden. Of omdat je intuïtief weet dat er eerst iets anders nodig is voordat jij verder kunt met je programma.

Je gebruikt als trainer dus wel degelijk je gevoel en/of intuïtie. Maar dat is niet het enige wat je inzet. Je gebruikt ook je kennis en ervaring. En juist daardoor heb je de vrijheid om in je training ook naar je gevoel te kunnen luisteren.

Met andere woorden: doordat je kaders hebt, kun je daarbinnen als trainer vrij bewegen en anticiperen op dat wat er in je training gebeurt. Of op dat wat de groep nodig heeft.

Met marketing is het precies hetzelfde

Volgens mij werkt het met marketing precies hetzelfde. Ook daar heb je kaders nodig, zodat je daarbinnen vrij kunt bewegen.

Deze kaders heb ik zelf gevonden in het model 'de 12 ondernemersprofielen'. Misschien dat je me daar al eens eerder over gehoord hebt.

Dit model gaat ervan uit dat er 12 verschillende ondernemersprofielen zijn en dat ieder profiel zijn eigen manier van het doen van marketing heeft. Dat betekent dus dat effectieve marketing er voor ieder profiel anders uitziet.

Omdat je profiel aansluit bij wie je van nature bent, past ook de manier van marketing doen bij wie je bent. Je hoeft je daardoor in je marketing niet anders voor te doen dan je bent. En dat is heerlijk!

Ik kan me voorstellen dat je meer over deze profielen wilt weten. Lees dan het artikel dat ik erover schreef, of kom naar de workshop die ik er regelmatig over geef.

Tot slot

Voel jij ook weerstand tegen de marketing zoals je die momenteel veel trainers en coaches ziet toepassen? Dan is het goed om te weten waar dat gevoel vandaan komt. De marketing die je nu in Nederland (en in de VS) veel ziet, is alleen effectief voor drie van de 12 ondernemersprofielen.

Dus voelt deze manier van marketing voor jou niet goed, dan kan ik je geruststellen: je hebt waarschijnlijk één van de negen andere profielen en - mocht je nog aan je gevoel twijfelen - je hoeft dus ook niet op deze manier aan marketing te doen!


Vorige
Vorige

Doelgroep, niche en ideale klant. Wat is het verschil?

Volgende
Volgende

Ik ben toch niet gek?