Waarom de ‘Amerikaanse manier’ niet voor iedereen werkt

Steeds meer ondernemers gaan bij een businesscoach in de leer. Meestal door mee te doen met een (langdurig) groepsprogramma. In dit programma leren zij vrijwel altijd wat door veel mensen de ‘Amerikaanse manier van marketing’ wordt genoemd.

De meningen over deze ‘Amerikaanse manier’ zijn sterk verdeeld. Sommige ondernemers zijn er lyrisch over, anderen zijn sceptisch of ronduit negatief.

Ook de meningen van oud-deelnemers over dit soort programma's zijn zeer wisselend. Mocht je zelf aan zo'n groepsprogramma hebben meegedaan, dan zul je waarschijnlijk herkennen dat sommige deelnemers heel succesvol zijn geworden en anderen het beloofde resultaat niet hebben behaald.

In dit artikel lees je hoe het komt dat de resultaten die ondernemers behalen én de meningen die ondernemers over dit soort programma's hebben zo uiteenlopend zijn.

De 3 verschillende ervaringen

Je zou kunnen zeggen dat er grofweg 3 ervaringen zijn bij ondernemers die hebben meegedaan aan een programma waarin ze de 'Amerikaanse' marketing hebben geleerd. Er zijn:

  1. Ondernemers die door het programma heel succesvol zijn geworden.

  2. Ondernemers bij wie het in het begin leek te werken.

  3. Ondernemers bij wie het niet werkt.

Heb jij aan een groepsprogramma van een businesscoach meegedaan, dan is de kans groot dat jij jezelf in één van de omschrijvingen herkent:

1. De ondernemers die dankzij het programma zeer succesvol zijn geworden

Heb jij met een groepsprogramma meegedaan en blijft je omzet sindsdien enorm stijgen, dan behoor je tot deze groep.

Je hebt alles wat je hebt geleerd toegepast, precies zoals je van je businesscoach hebt geleerd. Je biedt nu waarschijnlijk vroegboekkortingen aan, organiseert events, doet upsells met live testimonials, je bent gestopt met 'uurtje factuurtje', organiseert grote lanceringscampagnes, biedt high end programma’s aan, geeft enorme bonussen weg, verloot gratis strategiegesprekken en doet grote beloftes.

En het werkt! Je hebt sindsdien een geweldige omzet en je omzet blijft ook groeien. Het kost je dan ook geen enkele moeite om op deze manier aan marketing te doen. Deze manier voelt goed én werkt. Je gaat hier dus absoluut mee door.

Dat je hebt meegedaan voelt voor jou dan ook als één van de beste beslissingen die je ooit genomen hebt. En terecht. Want het programma heeft jou ook ongelooflijk veel gebracht.

2. De ondernemers bij wie het in het begin leek te werken…

Heb je met een groepsprogramma meegedaan en ging in eerste instantie je omzet omhoog, maar zit er nu weinig tot geen groei meer in? Dan behoor je tot deze groep.

Je hebt alles wat je hebt geleerd toegepast. Je bent nou eenmaal iemand die vindt dat je alles eerst moet uitproberen, ook al voelde je soms een lichte weerstand. Je dacht dat dit kwam doordat de zichtbaarheid nieuw voor je was.

Alles wat je toepaste leek ook te werken. In het begin. Want ging in eerste instantie je omzet omhoog, de laatste tijd zit er geen groei meer in. Het stagneert. Of daalt misschien zelfs wel. Je snapt eerlijk gezegd niet waardoor dat komt.

Je hebt al van alles geprobeerd om toch weer meer omzet te krijgen. Je bent meer mailings gaan versturen, bent misschien vaker gaan bloggen of nog actiever op social media geworden. Maar wat je ook doet, je omzet stijgt nu niet meer. Oud-klanten komen nog wel bij je terug, maar je merkt dat je steeds minder nieuwe klanten krijgt.

Je krijgt bovendien steeds meer moeite om alles wat je geleerd hebt te blijven toepassen. Het voelt niet altijd even goed. Ergens knaagt er iets. Bovendien vind je het zwaar om van lancering naar lancering te gaan.

Misschien dat je zelfs minder plezier in ondernemen hebt gekregen. Of bent gaan twijfelen aan de door jou gekozen niche. Of je bent bij een andere businesscoach in de leer gegaan. Met hetzelfde resultaat.

Je snapt gewoon niet wat je niet goed doet.

3. De ondernemers bij wie het niet werkt

Heb je met een groepsprogramma meegedaan en heb je het gevoel dat je er niets aan hebt gehad? Dan behoor je tot deze groep.

Nog voordat je meedeed had je stiekem al weerstand tegen de ‘Amerikaanse manier’ van marketing. Maar ja, je zag ook wel in dat je als ondernemer nou eenmaal aan marketing moet doen. Als je heel eerlijk bent heb je je laten verleiden om met het programma mee te doen. Vanwege het aantrekkelijke aanbod. Of omdat je je mee hebt laten slepen door de enthousiaste verhalen.

Je hebt heus wel geprobeerd om datgene toe te passen wat je geleerd hebt. Maar wat je ook deed, de weerstand ging niet weg. Het lukte je daarom ook niet om het precies zo toe te passen als de businesscoach je het geleerd heeft. En als je heel eerlijk bent vind je het ook niet zo gek dat het daardoor voor jou niet werkte.

Ergens heb je het gevoel dat je gefaald hebt. Want je ziet dat andere ondernemers wél succesvol zijn geworden door hetzelfde programma te volgen. Dat frustreert je. En maakt je boos. Op jezelf. En op je businesscoach.

Waarom behaalt niet iedereen het beloofde resultaat?

Hoe kan het dat er zulke grote verschillen zijn? Het antwoord is eigenlijk heel simpel: De ‘Amerikaanse manier' van marketing werkt alleen voor je als je een bepaald ondernemersprofiel hebt, namelijk het ondernemersprofiel van de ‘charismatische goeroe’.

Tabel de 12 ondernemersprofielen van marketingcoach Selma Foeken

De 12 ondernemersprofielen

De ‘Amerikaans marketing’ werk alleen voor dondernemers met het ondernemersprofiel van de ‘charismatische goeroe’.

Dat betekent dus ook dat deze manier van marketing voor de 11 overige ondernemersprofielen niet of minder goed werkt.

De Charismatische Goeroe

Van ieder ondernemersprofiel kopen mensen vanwege een andere reden. En die reden bepaald hoe je het beste aan marketing kunt doen.

Waarom kopen mensen van een charismatische goeroe

Van ondernemers met het ondernemersprofiel van de charismatische goeroe kopen mensen omdat ze die ondernemer bewonderen of soms zelfs aanbidden.

Klanten kopen van een charismatische goeroe omdat ze hopen ook succesvol te worden. Ze willen dus net zo’n leven, al is het maar een fractie van het leven dat die persoon leidt (dus grote kans dat dit ook de reden was waarom jij besloot mee te doen met het programma van die businesscoach).

De marketing van een charismatische goeroe

Omdat mensen van een charismatische goeroe kopen vanuit bewondering, is het dus slim om als charismatische goeroe je successen te delen.

Dat is ook de reden waarom deze ondernemers glamourfoto's van zichzelf delen, vertellen over hun personal shopper, laten zien welke spullen ze gekocht hebben en vertellen hoe weinig uren ze maar werken en hoeveel omzet ze maken.

Het is ook de reden waarom ze bijvoorbeeld het contact met hen exclusief maken. Mensen die meer betalen voor hun event mogen bijvoorbeeld vooraan zitten of ze mogen met hen op de foto. Of ze organiseren speciale Vip lunches, Vip dagen of Vip events.

Als mensen van je kopen omdat ze je bewonderen, is het dus zeer effectief om in je marketing te laten zien hoe succesvol je bent. Daarmee vergroot je de bewondering die mensen voor je hebben en trigger je bij anderen ook het verlangen naar het leven dat je leidt. Mensen gaan daardoor dus eerder tot koop over.

De businesscoaches

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat veel businesscoaches het ondernemersprofiel van de charismatische goeroe hebben. De marketing die zij toepassen, past dus heel goed bij hun profiel.

Omdat zij hier succesvol mee zijn geworden, leren ze deze marketingstrategie ook aan hun klanten.

Als je een ander ondernemersprofiel hebt

Heb je echter een ander ondernemersprofiel dan je businesscoach, dan kopen mensen niet van je omdat ze je bewonderen. Want alleen van de charismatische goeroe kopen mensen vanuit bewondering.

Dus heb jij een ander ondernemersprofiel dan je businesscoach, dan is het ook niet zo gek dat de ‘Amerikaanse marketing’ voor jou niet werkt. Want mensen kopen van jou om hele andere redenen en dat vraagt dus ook om een andere manier van marketing.

De 3 verschillende ervaringen

Terug naar de 3 verschillende ervaringen die ondernemers hebben:

  1. Ondernemers die door het programma heel succesvol zijn geworden.

  2. Ondernemers bij wie het in het begin leek te werken.

  3. Ondernemers bij wie het niet werkt.

Hoe zit het precies met deze 3 verschillende ervaringen?

Wat als je jezelf in groep 1 herkent?

Ben je succesvol en blijft je omzet groeien? Dan vermoed ik dat je hetzelfde ondernemersprofiel als je businesscoach hebt. Blijf dus vooral alles toepassen wat je geleerd hebt. Dat werkt.

En wil je weer in de leer bij een businesscoach? Kies dan voor een businesscoach die ook op deze manier aan marketing doet. Jullie zijn een goede match.

Wat als je jezelf in groep 2 herkent?

Stagneert je omzet en snap je niet waar het aan ligt? Dan vermoed ik dat je één van de andere 11 ondernemersprofielen hebt. De marketing die je nu doet, past dus niet (helemaal) bij het profiel dat jij hebt.

Het feit dat je omzet in eerste instantie wél groeide, komt waarschijnlijk doordat je tijdens het programma een niche hebt gekozen. Je kreeg focus en daardoor werd duidelijk waarvoor mensen bij jou moesten zijn. Bovendien werd je als ondernemer zichtbaar(der) en dat leverde je de eerste omzetstijging op.

Nu je bekender en zichtbaarder bent, voelen mensen dat jouw marketing niet helemaal in overeenstemming is met wie jij bent en hoe je werkt. Oftewel: je marketing klopt niet met je profiel. Dat levert onduidelijkheid, verwarring en soms zelfs irritatie bij je (potentiële) klanten op. Waardoor mensen minder snel tot koop zullen overgaan.

Dat je met dat programma van de businesscoach hebt meegedaan is overigens geen weggegooid geld (want ik weet dat het voor sommigen zo kan voelen). Je hebt dankzij dit programma namelijk wel een heldere niche (er even vanuit gaande dat je een niche hebt gevonden die bij je past) en je bent er zichtbaar(der) door geworden.

Wat nu belangrijk voor je is, is dat je een manier van marketing vindt die wel 100% bij jou en je ondernemersprofiel past.

Wat als je jezelf in groep 3 herkent?

Het programma heeft je niet alleen niets opgeleverd, maar je voelde vanaf het begin ook al weerstand. Het feit dat je die weerstand voelde, nog voordat je meedeed met het programma, zegt eigenlijk al genoeg: deze manier van marketing past niet bij jou (en bij jouw profiel). Je had die weerstand dus niet voor niets.

Misschien heb je de neiging om boos op jezelf te zijn omdat je niet naar die weerstand geluisterd hebt. Niet doen! Als (vrijwel) iedereen op deze manier aan marketing doet, ga je ook geloven dat dit dé manier is. Wees mild voor jezelf. En misschien een geruststelling: je bent niet de enige die zichzelf wijsgemaakt heeft dat hij gewoon over die weerstand heen moest stappen (en bij wie dat niet gelukt is).

Misschien heb je de neiging je businesscoach de schuld te geven. Ook dat is niet terecht. Want hij/zij is er oprecht van overtuigd dat zijn/haar manier dé manier is om succesvol te worden. Zijn/haar eigen succesvolle leven is er het bewijs van. Vanuit die overtuiging heeft hij/zij jou geprobeerd dit te leren. En zoals gezegd: voor sommige mensen werkt het ook. Alleen niet voor jou.

Het belangrijkste is dat je je realiseert dat het dus niet aan jou ligt dat je het beloofde resultaat niet hebt gehaald. Dat je weet dat er met jou echt niets mis is. En dat het ook absoluut niet betekent dat je geen goede ondernemer bent of dat je niet commercieel genoeg bent.

Ik hoop dan ook dat je de moed niet opgeeft. Want geloof me: ook voor jou is er een manier van marketing die wél goed voelt en werkt.

Jouw ondernemersprofiel

Herken je jezelf in groep 2 of 3 en ben je nieuwsgierig geworden naar jouw ondernemersprofiel en hoe je aan marketing kunt doen op een manier die wél goed en natuurlijk voor je voelt? Je bent uiteraard van harte welkom in de workshop die ik daarover geef.


Vorige
Vorige

Wat voor trainer ben jij?

Volgende
Volgende

Waarom juist trainers goed zijn in marketing