Voor wie

Onze klanten zijn ondernemers die als trainer of coach werken. Ook werken sommigen van hen (ook) als procesbegeleider, adviseur, mentor en/of facilitator. Vaak doen zij dit (deels) in-company. 

Ze zijn al langere tijd ondernemer en ook (zeer) ervaren in hun vak. Ze volgen regelmatig scholing in hun vakgebied en hebben ook al het nodige gedaan op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. 

Ze vinden het belangrijk om kwaliteit te leveren. Het zijn wat wij noemen ‘inhouds-mensen’, want het moet wel ‘ergens over gaan’. Tegelijkertijd houden ze van lekker praktisch en zijn ze resultaatgericht.

Onze klanten zijn snelle denkers. Of zoals een klant van ons het eens zo mooi verwoordde: ze hebben een hoge snap-snelheid. Ze zijn ook nieuwsgierig en hebben een brede interesse. Ze lezen veel boeken. En kopen er nog meer.

Ze hebben iets idealistisch. Ze willen van betekenis zijn. Ze zien dat het anders kan in de wereld. Misschien zelfs wel anders moet. En willen daar met hun bedrijf een bijdrage aan leveren. Zonder dat ze daar overigens allemaal nadrukkelijk mee te koop te lopen. Ze doen het ‘gewoon’. 

Onze klanten staan positief in het leven en geloven in de goedheid van de mens. Ze zijn ook zorgzaam. Voor zichzelf, voor de mensen om hen heen en voor de aarde. Ze kijken weinig tot geen tv en houden van mooie dingen.

Ze staan ook bewust in het leven. Ieder op zijn of haar eigen manier. En ze nemen zichzelf tegelijkertijd ook weer niet al te serieus. Ze kunnen namelijk hartelijk om zichzelf lachen.

Onze klanten zijn spiritueel. Hoewel ze dat zelf niet zo snel hardop zouden zeggen. Daar zijn ze veel te nuchter voor. Voor hen is spiritualiteit of het geloof iets vanzelfsprekends, niet iets wat ze zo nodig te pas en te onpas moeten noemen. Ze ontlenen er niet hun identiteit aan. Sterker nog, ze krijgen al snel de rillingen van wat zij zelf ‘spirituele blabla’ noemen.

Ze kopen veel boeken. En lezen er nog meer.

Ze willen lekker werken en mensen inspireren en motiveren.

Ze kunnen hartelijk om zichzelf lachen.

Hun bedrijven lopen goed. Toch is geld niet hun belangrijkste drijfveer. Ze hoeven niet zo nodig zo rijk mogelijk te worden. Ze willen lekker werken en mensen inspireren en motiveren. Wat overigens niet betekent dat ze bezwaar hebben tegen (goed) geld verdienen.

Dit zijn de vragen die onze klanten hebben

Als jij jezelf in de omschrijving van onze klanten herkent, dan herken je wellicht ook onderstaande vragen: 

Hoe noem ik mezelf? Trainer? Coach? Adviseur? Procesbegeleider?

Onze klanten komen er niet uit, geen enkele term dekt namelijk echt goed de lading van wat zij doen. Ook het feit dat iedereen zich ‘coach’ of ’trainer’ mag noemen, er steeds meer komen en er grote kwaliteitsverschillen zijn, maakt dat sommige van hen er moeite mee hebben om zichzelf nog zo te noemen. 

Hoe zorg ik ervoor dat alles wat ik aanbied een samenhangend geheel vormt?

Veel van onze klanten bieden (zeer) verschillende diensten aan. Voor een buitenstaander is het daardoor niet altijd duidelijk wat ze precies doen. En daar zijn ze klaar mee. Ook omdat ze het gevoel hebben dat er meer inzit dan er nu uitkomt en dat het tijd wordt om dat nu eens te laten zien. 

Hoe kies ik een focus die mij op het lijf geschreven is?

Kiezen is niet iets waar onze klanten goed in zijn. Ze vinden veel te veel leuk. Daarom zijn ze bang dat focus betekent dat hun werk saai wordt. Ze zien vaak niet dat deze veelzijdigheid juist hun kracht is en dat het wel degelijk mogelijk is om een bedrijf te hebben waarin alles terugkomt wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. 

Hoe verwoord ik helder mijn visie?

Veel van onze klanten zien dat het anders kan (misschien zelfs wel anders moet) en hebben daardoor een visie of werkwijze die niet altijd de meest gebruikelijke is. Hierdoor krijgen ze potentiële klanten niet altijd mee en daar balen ze van. Daarom willen ze leren hoe ze hun visie helder verwoorden, zowel op hun website en in hun marketinguitingen, als aan tafel bij potentiële opdrachtgevers.

Hoe breng ik meer lijn aan in mijn marketing en acquisitie?

Onze klanten doen vaak wel iets aan marketing, maar de meesten doen maar wat. Ook krijgen veel van hen hun werk vooral via via en door mond-tot-mond reclame. Heerlijk natuurlijk, maar het voelt ook kwetsbaar om je klanten steeds ’toevallig’ te krijgen. Daarom willen ze leren hoe ze meer grip krijgen op de instroom van nieuwe klanten. 

Hoe doe ik aan marketing op een manier die wél goed voelt?

Onze klanten houden niet van de ‘Amerikaanse’ en ‘schreeuwerige’ marketing die je veel ziet. Jeuk krijgen ze ervan. Soms hebben ze het wel geprobeerd, maar zijn ze daarop leeggelopen. Ze houden er niet van zichzelf op de borst te kloppen of zich anders voor te doen dan ze zijn. Sommigen van hen hebben daardoor de neiging om zich terug te trekken en niet zichtbaar te zijn, maar realiseren zich tegelijkertijd dat dit als ondernemer natuurlijk ook niet handig is.

Hoe kan ik zowel in mijn bedrijf als in mijn marketing dicht bij mezelf blijven?

Onze klanten leren hún klanten om te doen wat bij hen past. Dus niet zo gek dat ze dat zelf ook willen. Ze willen zichzelf kunnen zijn in hun bedrijf, een aanbod dat past bij wie ze zijn en waar ze voor staan en op een integere en authentieke manier aan marketing doen. Hoe je dat doet, dat is in essentie wat wij onze klanten leren. 

De eerste stap: Maak je eigen Paraplu

De ‘Paraplu’ is voor veel ondernemers de eerste stap.

Herken jij jezelf in de omschrijving op deze pagina?

En zijn het herkenbare vragen?

Dan kan het ook voor jou interessant zijn om samen met Selma een ‘Paraplu’ te maken. Want dat is voor veel ondernemers de eerste stap. 

Is het begrip ‘Paraplu’ nieuw voor je? Download dan het e-book ‘Wat is een Paraplu?’. Je hoeft geen e-mailadres achter te laten om toegang tot het e-book te krijgen

Of lees je liever eerst meer over Selma & Florien?