Dit zijn de ondernemers met wie ik werk

Ik werk met ondernemers die een dienst verkopen. Ondernemers die dol zijn op de vrijheid en afwisseling die het ondernemerschap hun geeft.

Wat mijn klanten met elkaar gemeen hebben is dat ze hun vak heel serieus nemen. Ze willen kwaliteit leveren. Het zijn wat ik noem inhouds-mensen, want het moet wel ‘ergens over gaan’. Tegelijkertijd houden ze van lekker praktisch en zijn ze resultaatgericht.

Mijn klanten zijn snelle denkers. Of zoals een klant van mij het eens zo mooi verwoordde: ze hebben een hoge snap-snelheid. Ze zijn ook nieuwsgierig en hebben een brede interesse. Ze lezen veel boeken. En kopen er nog meer.

Ze hebben iets idealistisch. Ze willen van betekenis zijn en een bijdrage leveren. Zonder daar overigens nadrukkelijk mee te koop te lopen (dat hoeft van hen dan weer niet). Ze staan positief in het leven en geloven in de goedheid van de mens.

Mijn klanten zijn zorgzaam. Voor zichzelf, voor de mensen om hen heen en voor de aarde. Ze kijken weinig tot geen tv en houden van mooie dingen.

Ze staan ook bewust in het leven. Ieder op zijn eigen manier. En ze nemen zichzelf tegelijkertijd ook weer niet al te serieus. Ze kunnen namelijk hartelijk om zichzelf lachen.

Mijn klanten zijn spiritueel. Hoewel ze dat zelf nooit hardop zo zouden zeggen. Daar zijn ze veel te nuchter voor. Voor hen is spiritualiteit of het geloof iets vanzelfsprekends, niet iets wat ze zo nodig te pas en te onpas moeten noemen. Ze ontlenen er niet hun identiteit aan. Sterker nog, ze krijgen al snel de rillingen van wat zij zelf ‘spirituele blabla’ noemen.

Ze hoeven niet zo nodig zo rijk mogelijk te worden.
Geld is niet hun belangrijkste drijfveer. Wat overigens niet betekent dat ze iets tegen geld verdienen hebben. Hun bedrijven lopen dan ook vaak goed.

Als je jezelf in bovenstaande omschrijving herkent, dan herken je wellicht ook onderstaande vragen:

Dit zijn de vragen die mijn klanten hebben als ze bij mij komen

  • Hoe noem ik mezelf? Trainer? Coach? Adviseur? Procesbegeleider? Mijn klanten komen er niet uit. Want ze vinden dat er eigenlijk geen enkele term is die echt goed de lading dekt. En – hoewel ze dat niet snel hardop zullen zeggen – vinden ze dat er veel slechte trainers, coaches en adviseurs rondlopen, waardoor ze er ook moeite mee hebben zichzelf zo te noemen.
  • Hoe onderscheid ik mij van anderen in mijn vakgebied? Mijn klanten vinden het lastig om aan te geven waarin zij verschillen van anderen die dezelfde diensten aanbieden. Of om te benoemen wat hen uniek maakt. Ook helder hun visie verwoorden – op hun website, in offertes en in gesprekken met opdrachtgevers – is iets wat ze niet altijd goed lukt.
  • Hoe zorg ik ervoor dat alles wat ik aanbied een samenhangend geheel vormt? Want veel van mijn klanten bieden (zeer) verschillende diensten aan. Voor een buitenstaander is het daardoor niet altijd duidelijk wat ze precies doen. En daar zijn ze klaar mee. Ook omdat ze het gevoel hebben dat er meer inzit dan er nu uitkomt. En dat het tijd wordt om dat nu eens te laten zien.
  • Hoe kies ik een focus die mij op het lijf geschreven is? Kiezen is niet iets waar mijn klanten goed in zijn. Vooral omdat ze bang zijn dat focus betekent dat hun werk saai wordt. Bovendien denken ze dat als ze écht kiezen voor dat wat ze (stiekem) eigenlijk het liefst zouden doen, er dan niemand voor hun diensten wil betalen.
  • Hoe kom ik bij potentiële opdrachtgevers aan tafel? Mijn klanten zijn zo goed in hun werk, dat ze bijna altijd worden teruggevraagd door opdrachtgevers. Ze rollen dan ook vaak van opdracht naar opdracht. Maar omdat er weinig lijn en structuur in hun marketing en acquisitie zit, doen ze ook geregeld opdrachten die niet helemaal bij hen passen. Of zelfs helemaal niet. En dat willen ze niet meer.
  • Hoe doe ik aan marketing en acquisitie zonder schreeuwerig te worden? Mijn klanten kijken vaak met verbazing naar het marketinggeweld dat ze om zich heen zien. Jeuk krijgen ze ervan. Ze hebben het idee dat alle ondernemers op elkaar gaan lijken en ze weigeren hieraan mee te doen. Ze vinden het te schreeuwerig, manipulatief, te ‘Amerikaans’, te oppervlakkig en/of te hard.
  • Hoe kan ik ook in mijn marketing dichtbij mezelf blijven? Mijn klanten willen op een integere en vooral ook authentieke manier aan marketing doen. Hoewel ze tegelijkertijd ook weinig hebben met het modewoord ‘authentiek’ en de uitdrukking ‘doen wat bij je past’. Toch is dat wel wat ze graag willen en waar ik hen bij help.

Herken jij jezelf in de omschrijving op deze pagina?

Herkenbare vragen? En ben je benieuwd wat ik voor jou kan doen? Op de pagina werk met Selma vind je al mijn diensten.

Wil je eerst meer weten over mijn visie? Kijk dan eens op waarom Selma Foeken?

En je kunt natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Gewoon even bellen (0318 – 84 26 24) of mailen (info@selmafoeken.nl).