Het LinkedIn experiment waardoor ik LinkedIn weer leuk ging vinden

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

LinkedIn-experiment

Begin dit jaar besloot ik om op LinkedIn eens te gaan experimenteren met andersoortige updates. Ik vond het namelijk de hoogste tijd om mijn aanwezigheid op LinkedIn nieuw leven in te blazen. Bovendien had ik wel zin in een nieuw experiment.

Het effect was enorm. Daarom wil ik graag met je delen wat voor updates ik de afgelopen maanden op LinkedIn gedeeld heb en wat het effect daarvan is. Want wie weet heb jij er ook iets aan.

De updates

Wat ik ben gaan doen is bloggen in een update.

Om verwarring te voorkomen: ik heb dus géén gebruik gemaakt van de blog-functie van LinkedIn. Niet iedere LinkedIngebruiker heeft deze functie, dus ik weet niet of je deze functie kent.

Mocht je deze mogelijkheid hebben, dan herken je dat (in de Nederlandse versie) als ‘artikel schrijven’. Of je kent het onder de naam ‘Pulse’. Schrijf je zo’n blogartikel op LinkedIn, dan doe je dat hier: https://www.linkedin.com/post/new (je moet dan wel ingelogd zijn in LinkedIn)

Mocht je deze functie kennen, dit is dus niet wat ik bedoel met bloggen in een update.

Wat bedoel ik dan wel?

Je kunt als LinkedIngebruiker updates plaatsen. Misschien heb je dat ook wel eens gedaan. De meeste LinkedIngebruikers delen in zo’n update een link naar bijvoorbeeld hun website, een foto of video en/of een korte tekst.

Wat ik ben gaan doen is bloggen in zo’n update. En aangezien je in zo’n update maximaal 1300 tekens kwijt kunt, worden het daardoor dus mini-blogs. Deze mini-blogs bevatten alleen tekst. Dus geen foto’s. En ook geen links. Ze zien er dus nogal saai uit.

De manier waarop ik ze schrijf is helderheidgevend. Ik geef geen tips. Ik geef helderheid. Daarmee bedoel ik dat ik de lezer een inzicht geef waardoor hij zichzelf en/of de situatie waar hij inzit beter begrijpt.

(Mocht dit een nieuw begrip voor je zijn, in het artikel ‘Wat is helderheidgevend schrijven?’ ga ik hier dieper op in).

Dus dit is wat ik gedaan heb:

  • Mini-blogs (max 1300 tekens) als update gedeeld.
  • Alleen platte tekst (dus geen foto’s en/of linkjes in de update gedeeld).
  • Helderheidgevend geschreven

Mijn allereerste mini-blog was begin januari dit jaar. Ik heb er vervolgens ongeveer één per week geschreven. In totaal heb ik bijna 30 van dit soort updates op LinkedIn gedeeld.

Resultaat

Om je een idee te geven van het resultaat van mijn experiment:

  • Mijn mini-blogs hebben een groot bereik. Tot nu toe heb ik altijd minimaal 1.900 views per mini-blog. Vaak heb ik tussen de 4.000 en 6.000 views. Ook ben ik meerdere malen boven de 10.000 views uitgekomen. En eentje kreeg zelfs meer dan 98.000 views. Maar dat laatste is natuurlijk wel een uitzondering.

    Ter vergelijking: deel ik in een update een link naar een blogartikel op mijn eigen website, dan kom ik vrijwel nooit boven de 2.000 views uit. En blog ik op LinkedIn zelf, dan krijg ik zelfs maar een paar honderd views per blogartikel (mijn beste artikel kreeg slechts 443 views).

    Deel ik in zo’n mini-blog een link (want dat heb ik meerdere keren uitgeprobeerd), dan is het aantal views ook meteen minder hoog. LinkedIn laat updates waar een link instaat namelijk aan minder connecties zien dan updates waar geen link instaat. Een link in je update heeft daardoor een negatief effect op het aantal views.
  • Ik krijg veel reacties op mijn mini-blogs. Zowel likes als geschreven reacties. Deze reacties zijn van mijn connecties, maar ook van connecties van mijn connecties. En het zijn veel meer reacties dan op updates waarin ik een link naar een artikel op mijn website deel.

    Ook krijg ik regelmatig van mensen die ik ‘live’ spreek te horen dat ze mijn manier van bloggen (helderheidgevend) zo fijn vinden. “Ik volg je blogs op LinkedIn met veel plezier!” en “Wat een fijne blogs!” is iets wat ik de afgelopen maanden echt heel vaak gehoord heb.
  • Ik heb de afgelopen maanden enorm veel uitnodigingen om te linken gekregen. Nou houd ik niet bij hoeveel connecties ik precies heb, dus ik kan je niet zeggen hoeveel er precies bij zijn gekomen, maar het zijn er veel. Zodra ik een mini-blog plaatst, merk ik dat direct in het aantal mensen dat mij uitnodigt om te linken. De meeste mensen geven hierbij aan dat het mijn updates zijn waarom ze dat willen doen.
  • Ik heb ook veel bezoekers op mijn profiel. Veel meer dan toen ik de mini-blogs nog niet schreef. Ik hield dat eerlijk gezegd nooit zo bij, maar ik zie nu meteen een piek in het aantal bezoekers als ik een mini-blog heb gedeeld.
  • Het aantal bezoekers op mijn website is ook flink gestegen. En dat is opvallend, want ik deel zoals gezegd geen linkjes in mijn mini-blogs. Zodra ik een mini-blog deel, zie ik dat direct terug in het aantal websitebezoekers.

    Sinds ik de url van mijn website in mijn samenvatting heb gezet (dat leek me wel een goed idee toen ik zag hoeveel bezoekers ik op mijn profiel kreeg) is het aantal bezoekers van mijn website nog meer gestegen. Ook dat vind ik opvallend, aangezien deze url in de samenvatting niet ‘clickable’ is.
  • Zodra ik over een bepaald onderwerp een mini-blog schrijf, zie ik dat de pagina’s op mijn website die over datzelfde onderwerp gaan beter bezocht worden. Dit zijn zowel blogartikelen als de pagina’s waar mijn diensten staan. Opvallend, want nogmaals: ik deel in de mini-blogs geen linkjes naar mijn website.
  • Ik heb veel nieuwe klanten via de mini-blogs gekregen. Ik vraag altijd hoe mensen bij mij terecht zijn gekomen en dit jaar is opvallend vaak “Door je blogs op LinkedIn” gezegd.
  • Ik kan inmiddels beter kort en bondig schrijven. Want geloof me: een blog van 1300 tekens schrijven is (voor mij :-)) echt een hele uitdaging.
  • En tot slot: Ik ben LinkedIn weer leuk gaan vinden! Niet alleen omdat het me dit jaar zoveel klanten heeft opgeleverd, maar ook vanwege alle reacties die ik kreeg, de leuke interacties die ik met andere LinkedIn gebruikers heb gehad en de vele leuke nieuwe connecties die ik nu heb.

Conclusies

De conclusies die ik na dit experiment van 8 maanden en bijna 30 mini-blogs trek:

  • Mensen gaan – als ze geïnteresseerd zijn door je blog – zelf op zoek naar meer informatie. Want hoe verklaar je anders de toename van het aantal websitebezoekers op de pagina’s met de onderwerpen waar ik op LinkedIn over blogde?

    Zelf vind ik dit heel opvallend. Zeker als je bedenkt dat wij ondernemers vaak koste wat het kost een link in een update willen zetten. Of allerlei trucs uithalen om er tóch een link bij te plaatsen, zoals je nu veel ondernemers in de commments ziet doen. Omdat zij weten dat LinkedIn een update waar een link in staat minder vaak laat zien, plaatsen zij de link in hun eigen commments.

    De vraag is dus of dit nodig is. Want een voor potentiële klanten interessante update zonder links, kan je dus wel degelijk meer websitebezoekers en klanten opleveren.
  • Bloggen in een update werkt goed. Ook dat is te verklaren. Mensen zijn tegenwoordig minder snel geneigd om op een link naar een artikel te klikken. Ze hebben te vaak op een link naar een slecht artikel geklikt. En dat heeft ze tijd gekost. Mensen zijn daardoor steeds kritischer geworden. Alleen als de titel heel aantrekkelijk is of als je bekend staat als iemand die goede artikelen schrijft, zullen mensen op de link naar je artikel klikken.

    Blog je in je update, dan hoeven mensen niet zoveel te doen. Als de eerste regels van je mini-blog hen aanspreekt, hoeven ze alleen maar op ‘lees meer’ te klikken om je hele mini-blog te kunnen lezen. Is je blog toch niet interessant, dan kunnen ze lekker doorscrollen op hun tijdlijn. Het kost dus geen moeite om hem te kunnen lezen en er is geen tijdsverlies als je blog tegenvalt.
  • Plaatjes zijn echt niet noodzakelijk. Mijn mini-blogs zien er saai uit en toch worden ze erg goed gelezen. Anders dan vaak wordt beweerd, is een plaatje of foto in zo’n update dus niet noodzakelijk. Misschien juist wel doordat (vrijwel) iedereen dat tegenwoordig doet, vallen mijn mini-blogs zonder plaatjes extra op. We zullen zien wat er gebeurt als meer mensen op deze manier gaan bloggen…
  • Je kunt nog wel degelijk opvallen op social media. Want veel ondernemers denken dat dit niet echt meer lukt. Als je maar interessante informatie deelt. En daar gaat het vaak ‘mis’.

    Wat je veel ziet zijn artikelen met tips. Vonden we dat vroeger geweldig (‘iemand deelt zomaar gratis tips’), tegenwoordig staat heel internet vol met tips. Dus moet je wel een heel goed tips-artikel schrijven wil je nog opvallen.

    Vrijwel niemand schrijft echter nog helderheidgevend. Dit is echt een andere manier van schrijven. Een manier die goed werkt (want ik merk dat ook op mijn website en op Facebook waar ik ook regelmatig op die manier schrijf).

Je begrijpt dat ik lekker doorga met helderheidgevend bloggen in de updates op LinkedIn. Ik heb de smaak te pakken en heb er echt plezier in gekregen.

Wat kun jij hiermee?

Leuk natuurlijk om te weten wat het mij heeft opgeleverd, maar wat heb jij hieraan? Ik zou zeggen: probeer het ook eens uit. Ga ook eens op deze manier bloggen op LinkedIn. In een update, zonder plaatjes en zonder linkjes.

Ik kan je natuurlijk niet garanderen dat het voor jou ook zo goed werkt (want wat voor mij werkt, hoeft natuurlijk niet ook voor jou te werken), maar het is zeker het proberen waard. Een aantal van mijn klanten blogt nu ook op deze manier en ze merken hetzelfde positieve effect.

Dus ga er ook eens mee experimenteren en geef zeker niet te snel op. Geef jezelf de ruimte om je eigen manier te vinden en te ontdekken wat voor jou wel en niet werkt. Niet iedere update die ik plaatste deed het meteen goed, maar juist doordat ik er veel geschreven heb, weet ik nu vaak van tevoren al hoe goed een een bepaalde update het zal doen. En dat had ik echt niet geweten als ik niet ook een paar minder goed presterende updates had geschreven.

En mocht je willen leren hoe je op een helderheidgevende manier blogt, doe dan mee met de vierdaagse training Helderheidgevend schrijven. Hierin ga je o.a. je allereerste helderheidgevende blog voor LinkedIn schrijven (aan het eind van dag 2 kun je dat online zetten). Wil je eerst meer weten over deze manier van schrijven, lees dan het artikel ‘Wat is helderheidgevend schrijven?‘.

En zijn we nog niet gelinkt en wil je mijn mini-blogs in je timeline voorbij zien komen? Nodig me dan gewoon uit om te linken!
 
Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken

 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
 
Foto: met dank aan Pixabay

 

Plaats een reactie