Doe wat je leuk vindt!

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

Heb je ook weleens het gevoel dat je het als ondernemer alleen goed doet als je een ‘high end’ bedrijf hebt? Als je gaat voor ‘next level’ ondernemen. En als je minimaal 100.000 euro omzet per jaar maakt?

Dan ben je niet de enige.

Door de social media updates die je veel ziet langskomen kan het lijken alsof je alleen succesvol kunt zijn als je als ondernemer voor zoveel mogelijk omzet gaat.

Maar wat nou als je gewoon lekker wilt werken? Als geld niet je belangrijkste drijfveer is, maar je gewoon werk wilt doen dat je het allerleukste vindt om te doen. Dan zou je dus nooit een succesvolle ondernemer kunnen zijn?

Niets is minder waar!

Intrinsieke motivatie zorgt voor succes

Juist door te doen wat je het allerliefste doet, heb je de grootste kans op succes. Sterker nog: laat jij je leiden door extrinsieke beloningen (zoals omzet), dan kan dit je succes uiteindelijk zelfs in de weg staan.

Dit blijkt bijvoorbeeld uit één van de vele wetenschappelijke onderzoeken die er over intrinsieke motivatie zijn gedaan.*

In de jaren ’60 van de vorige eeuw vroegen onderzoekers aan tweede- en derdejaars studenten van een kunstacademie wat hun motivatie was om kunst te maken. Twintig jaar later werd deze groep nogmaals opgezocht en wat bleek: hoe minder tekenen van extrinsieke motivatie ze tijdens hun schoolperiode vertoonden, hoe succesvoller ze als kunstenaar waren. Zowel vlak na hun studie als twintig jaar later.

Dus hoe groter de intrinsieke motivatie (en hoe minder ze dus afhankelijk waren van extrinsieke beloningen) hoe succesvoller ze waren geworden.

Hoe is dit te verklaren?

Als kunstenaar (en ook als ondernemer) heb je te maken met slechte tijden. Met periodes waarin je minder verkoopt dan je zou willen en waarin je omzet lager is. Momenten waarop er dus een gebrek is aan financiële beloning en erkenning in de vorm van geld.

De kunstenaars uit het onderzoek die intrinsiek gemotiveerd waren om kunst te maken, waren beter in staat deze financieel slechtere periodes te doorstaan dan de kunstenaars die extrinsiek gemotiveerd waren.

De intrinsiek gemotiveerd kunstenaars haalden – ook in financieel slechte tijden – hun beloning namelijk puur uit het maken van kunst. Ze hadden zoveel plezier in de activiteit zelf, dat de voldoening die hun dit gaf ervoor zorgde dat ze ook in moeilijker tijden niet opgaven.

Maar dat niet alleen, er kwam nog iets opmerkelijks uit het onderzoek. Het bleek namelijk ook nog eens dat de kunst die de intrinsiek gemotiveerde kunstenaars maakten, door anderen als superieur werd beschouwd. Met andere woorden: de intrinsiek gemotiveerde kunstenaars maakten de beste kunst.

En je raadt het al: die kunst werd dus ook het beste verkocht. De intrinsiek gemotiveerde kunstenaars verdienden daardoor dus ook nog eens beduidend meer dan de kunstenaars die vanuit extrinsieke motivatie werkten.

Een fascinerende paradox. Want het zijn dus degenen die het minst gemotiveerd zijn om extrinsieke beloningen na te streven die ze uiteindelijk ontvangen.

Wat betekent dit voor jou?

Zorg er als ondernemer dus voor dat je datgene doet waarvoor je intrinsiek gemotiveerd bent. Doe datgene wat je leuk vindt, waar je blij van wordt en wat jou voldoening geeft.

Want dat zorgt er niet alleen voor dat je het volhoudt in de moeilijke periodes die hoe dan ook een keer komen, het zorgt er ook nog eens voor dat je gewoon ontzettend goed werkt levert. En dat heeft hoe dan ook (op de langere termijn) een positieve invloed op je omzet. Dat kan niet anders.

Een goede omzet kan dus een gevolg zijn van doen wat je leuk vindt. Is het een doel op zich, dan is het dus de vraag of je die goede omzet ooit gaat maken (en/of je datgene wat je moet doen om die omzet te krijgen ook in moeilijke tijden volhoudt).

Laat je dus niet gek maken door de ‘Verdien zoveel mogelijk omzet’-kreten’! Jij weet nu inmiddels wel beter. 😉

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 
 
PS Wil je ook een bedrijf waarin je datgene kunt doen wat je het allerliefste doet? In het e-book ‘Wat is een Paraplu‘ vind je (vanaf pagina 10) de 7 stappen die je daarvoor moet doorlopen (je hoeft geen e-mailadres in te vullen om toegang tot het e-book te krijgen).

* Bron: Daniel H. Pink, Drive – De verrassende waarheid over wat ons motiveert (2010), p50/51.

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
 
 
 
Afbeelding: met dank aan Unsplash.

 

Reacties

  1. Hoi Selma,

    mooi artikel en er is iets wat me prikkelt in je openingszinnen. Kun je ook intrinsiek gemotiveerd zijn en 100.000 euro of meer willen? Ik voel mij meer dan intrinsiek gemotiveerd en daarbij is het als kostwinner van een groot gezin wel een must om 100.000 euro bruto omzet te halen om alleen al mijn gezin fatsoenlijk te onderhouden en op vakantie te gaan. Daarbij is is het belangrijk om ook in staat te zijn om te kunnen geven zowel mijn tijd en geld aan wie dat ook maar nodig heeft.

    Een echte high end ondernemer kan alleen maar succesvol zijn en zijn of haar producten en of diensten verkopen als ze intrinsiek gemotiveerd zijn anders krijg je het toch niet verkocht? (aanname van mijn kant). Als je naar mijn tarieven en omzet kijkt dan ben ik zo een high end ondernemer en tot op het bot intrinsiek gemotiveerd. 🙂 Het met (high end) prijzen werken haalt namelijk het beste in mij naar boven.

    Ik kan me voorstellen dat de marketing van sommige high end ondernemers je raken als het gaat om alleen maar op geld gericht te zijn. Dat raakt mij ook en komt oppervlakkig over. Intrinsieke motivatie in je marketing verwerken is wat dat betreft iets heel moois. Keep up the good work.

  2. Hé William,

    Ik snap helemaal dat je als kostwinner gemotiveerd bent om voor je gezin een hele goede omzet te maken. Van binnen een enorme gedrevenheid voelen om 100.000 euro omzet te maken is niet hetzelfde als wat er met intrinsieke motivatie wordt bedoeld. Ondernemers die intrinsiek gemotiveerd zijn, halen hun motivatie uit datgene wat ze met hun bedrijf doen. Dus puur uit het uitvoeren van hun werk. Zij halen hun beloning dus uit de activiteit zelf. Dat is wat hen motiveert. Ondernemers die extrinsiek gemotiveerd zijn, halen hun motivatie uit extrinsieke beloningen, bijvoorbeeld het behalen van minimaal 100.000 euro omzet.

Plaats een reactie