Doe wat je leuk vindt!

Heb je ook weleens het gevoel dat je het als ondernemer alleen goed doet als je een 'high end' bedrijf hebt? Als je gaat voor 'next level' ondernemen. En als je minimaal 100.000 euro omzet per jaar maakt?Dan ben je niet de enige.

Door de social media updates die je veel ziet langskomen kan het lijken alsof je alleen succesvol kunt zijn als je als ondernemer voor zoveel mogelijk omzet gaat.

Maar wat nou als je gewoon lekker wilt werken? Als geld niet je belangrijkste drijfveer is, maar je gewoon werk wilt doen dat je het allerleukste vindt om te doen. Dan zou je dus nooit een succesvolle ondernemer kunnen zijn?Niets is minder waar!

Intrinsieke motivatie zorgt voor succes

Juist door te doen wat je het allerliefste doet, heb je de grootste kans op succes. Sterker nog: laat jij je leiden door extrinsieke beloningen (zoals omzet), dan kan dit je succes uiteindelijk zelfs in de weg staan.

Dit blijkt bijvoorbeeld uit één van de vele wetenschappelijke onderzoeken die er over intrinsieke motivatie zijn gedaan.*

In de jaren ’60 van de vorige eeuw vroegen onderzoekers aan tweede- en derdejaars studenten van een kunstacademie wat hun motivatie was om kunst te maken. Twintig jaar later werd deze groep nogmaals opgezocht en wat bleek: hoe minder tekenen van extrinsieke motivatie ze tijdens hun schoolperiode vertoonden, hoe succesvoller ze als kunstenaar waren. Zowel vlak na hun studie als twintig jaar later.

Dus hoe groter de intrinsieke motivatie (en hoe minder ze dus afhankelijk waren van extrinsieke beloningen) hoe succesvoller ze waren geworden.

Hoe is dit te verklaren?

Als kunstenaar (en ook als ondernemer) heb je te maken met slechte tijden. Met periodes waarin je minder verkoopt dan je zou willen en waarin je omzet lager is. Momenten waarop er dus een gebrek is aan financiële beloning en erkenning in de vorm van geld.

De kunstenaars uit het onderzoek die intrinsiek gemotiveerd waren om kunst te maken, waren beter in staat deze financieel slechtere periodes te doorstaan dan de kunstenaars die extrinsiek gemotiveerd waren.

De intrinsiek gemotiveerd kunstenaars haalden – ook in financieel slechte tijden – hun beloning namelijk puur uit het maken van kunst. Ze hadden zoveel plezier in de activiteit zelf, dat de voldoening die hun dit gaf ervoor zorgde dat ze ook in moeilijker tijden niet opgaven.

Maar dat niet alleen, er kwam nog iets opmerkelijks uit het onderzoek. Het bleek namelijk ook nog eens dat de kunst die de intrinsiek gemotiveerde kunstenaars maakten, door anderen als superieur werd beschouwd. Met andere woorden: de intrinsiek gemotiveerde kunstenaars maakten de beste kunst.

En je raadt het al: die kunst werd dus ook het beste verkocht. De intrinsiek gemotiveerde kunstenaars verdienden daardoor dus ook nog eens beduidend meer dan de kunstenaars die vanuit extrinsieke motivatie werkten.

Een fascinerende paradox. Want het zijn dus degenen die het minst gemotiveerd zijn om extrinsieke beloningen na te streven die ze uiteindelijk ontvangen.

Wat betekent dit voor jou?

Zorg er als ondernemer dus voor dat je datgene doet waarvoor je intrinsiek gemotiveerd bent. Doe datgene wat je leuk vindt, waar je blij van wordt en wat jou voldoening geeft.

Want dat zorgt er niet alleen voor dat je het volhoudt in de moeilijke periodes die hoe dan ook een keer komen, het zorgt er ook nog eens voor dat je gewoon ontzettend goed werkt levert. En dat heeft hoe dan ook (op de langere termijn) een positieve invloed op je omzet. Dat kan niet anders.

Een goede omzet kan dus een gevolg zijn van doen wat je leuk vindt. Is het een doel op zich, dan is het dus de vraag of je die goede omzet ooit gaat maken (en/of je datgene wat je moet doen om die omzet te krijgen ook in moeilijke tijden volhoudt).

Laat je dus niet gek maken door de 'Verdien zoveel mogelijk omzet'-kreten'! Jij weet nu inmiddels wel beter. ;-)   

En wil je ook een bedrijf waarin je datgene kunt doen wat je het allerliefste doet? In het e-book 'Wat is een Paraplu' vind je de 5 stappen die je daarvoor moet zetten.

E-book Wat is een Paraplu van marketingcoach Selma Foeken

Wat is een Paraplu?

Je kunt het e-book downloaden op deze pagina: ‘Wat is een Paraplu?’. Gratis. Je hoeft dus ook geen e-mailadres achter te laten om toegang tot het e-book te krijgen.

* Bron: Daniel H. Pink, Drive - De verrassende waarheid over wat ons motiveert (2010), p50/51.


Vorige
Vorige

Je hoeft je potentiële klant (vaak) helemaal niet te verleiden

Volgende
Volgende

Wat is helderheidgevend schrijven?