Ik werd gek van die volle inbox

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

Het klinkt misschien gek, maar ik vond het lange tijd best vervelend om mailtjes te ontvangen. Mijn volle inbox legen kostte me namelijk ongelooflijk veel tijd. En daardoor kwam ik niet toe aan mijn echte werk.

Ik kon daar eerlijk gezegd behoorlijk van balen en soms echt chagrijnig van worden. Op een gegeven moment was ik er zo klaar mee, dat ik besloot te gaan tijdschrijven. Ik wilde wel eens bijhouden hoeveel tijd dat mailen me wel niet kostte.

En toen gebeurde er iets interessants.

Door dit bij te houden, kwam ik erachter dat vrijwel alle e-mails die ik kreeg van potentiële klanten, van oud-klanten of van bestaande klanten kwamen. En dat ik dus vooral bezig was met het beantwoorden van vragen, met bijkletsen of met coachen. Via e-mail.

Hoezo kwam ik niet aan mijn echte werk toe? Dit ís mijn werk! Het waren dus niet de mailtjes die ervoor zorgden dat ik chagrijnig werd. Het kwam door het label dat ik ‘mailen’ had gegeven. Namelijk: ‘zonde van mijn tijd’.

Ik moest hieraan denken toen ik onlangs een ondernemer sprak. Ze vertelde me dat het goed ging met haar bedrijf, maar dat ze daardoor helemaal niet meer aan marketing toekwam. Een veelvoorkomende ‘kwaal’ bij ondernemers. Zodra ze het lekker druk krijgen, besteden ze (vrijwel) geen tijd meer aan hun marketing.

Ik snap dat wel. Want marketing zien we vaak niet als ons echte werk. Net zoals we het doen van onze boekhouding of bijvoorbeeld het kopen van nieuw printerpapier niet als ons werk zien.

Ons werk is trainen en/of coachen. Dus al het werk dat erbij komt – omdat we nou eenmaal óók ondernemer zijn – voelt voor veel ondernemers stiekem als ‘zonde van de tijd’. Want in de tijd dat we daarmee bezig zijn, hadden we ook met ons vak bezig kunnen zijn. En dat doen we natuurlijk veel liever. 🙂

Toch is juist zoiets als het doen van marketing – óók in tijden dat het goed gaat met je bedrijf – essentieel. Want dat is dé manier om aan klanten te komen. En die heb je toch echt nodig om je vak uit te kunnen (blijven) oefenen.

Wat mij enorm heeft geholpen is om al die werkzaamheden die er nou eenmaal bijhoren óók te zien als mijn werk. Mijn echte werk. Dus ook bijvoorbeeld zoiets als het stofzuigen van mijn kantoor of het bestellen van nieuwe koffie en thee.

Ik kan je dus echt aanraden om dat wat je als werk ziet te herkaderen. Want in plaats van dat ik veel werkzaamheden als ‘zonde van mijn tijd’ zie of ervan baal omdat ik liever iets anders doe, maak ik er nu tijd voor.

Want het hoort gewoon allemaal bij mijn werk.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
 
 
 
Afbeelding: met dank aan Unsplash.

 

Plaats een reactie