Ik doe niet aan marketing. Of toch wel?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

Leuren met mezelf is niks voor mij

“Ik ben sinds kort ook maar aan marketing gaan doen” verzucht ze. “Nu ik online producten verkoop moet ik wel”.

Verbaasd kijk ik haar aan. In mijn ogen doet ze al járen aan marketing. Ze heeft namelijk een blog waar ze heel actief op is en ze stuurt regelmatig een nieuwsbrief.

Als ik haar daar naar vraag is ze heel resoluut: “Nee, mijn blog en nieuwsbrief zijn geen marketing. Ik vind het gewoon leuk om informatie te delen. Daar word ik echt blij van”.

Blijkbaar hebben we een heel ander beeld van marketing.

Als ik haar vraag wat ze sinds kort dan aan marketing doet, vertelt ze over de social media updates waarin ze haar online producten aanprijst. En over de verlotingsacties die ze op Facebook doet. “Marketing dus”, aldus deze ondernemer.

Ik weet het nu zeker: we hebben echt een ander beeld bij marketing! Want wat deze ondernemer niet leuk vindt om te doen en als marketing ziet, is in mijn ogen ‘sales’. En wat zij ‘gewoon leuk’ vindt om te doen, zie ik juist als marketing.

Ik weet dat ze niet de enige ondernemer is die een hekel aan marketing heeft. Veel ondernemers vinden marketing maar niks. Misschien jij ook wel. Maar ik weet ook dat datgene waar ze zo’n hekel aan hebben in feite sales is. Dus misschien wordt het tijd om eens even stil te staan bij de vraag: wat is marketing dan precies?

Wat is marketing?

Er zijn ongelooflijk veel definities van marketing, maar ik houd het graag simpel :-). Je zou kunnen zeggen dat marketing alles is wat je doet waardoor mensen aan jou denken als ze een {vul hier in wat je doet} zoeken.

Je marketing is goed als iemand aan mij vraagt: “Selma ken jij nog een goede {vul hier in wat jij doet}” en ik jouw naam noem.

Alle uitingen en acties die je doet waarin je laat zien wat je doet, voor wie je dat doet en wat je precies te bieden hebt vallen dus onder ‘marketing’. Een blogartikel waarin je voor de lezer interessante informatie geeft is dus marketing. Of een nieuwsbrief waarin je waardevolle informatie deelt. Ook marketing.

Hoe kun je daar nou een hekel aan hebben? Want wij trainers en coaches doen niks liever dan geven, toch? Als je met klanten werkt is dat waar je blij van wordt. Het geven van informatie. Mensen iets leren. Inzichten geven.

Vandaar dat de ondernemer die ik sprak haar blog en nieuwsbrief ook niet als marketing ziet. Ze vindt het gewoon leuk om de informatie die ze daarin geeft met anderen te delen. “Waarom zou ik dat voor mezelf houden als anderen er ook iets aan hebben?”, aldus deze ondernemer.

Het effect van haar blog en nieuwsbrieven is dat mensen daardoor weten wat ze doet, voor wie ze dat doet en wat ze te bieden heeft. Juist: marketing.

Wat is sales?

Maar wat is sales dan? Want marketing en sales worden dus vaak op één (negatieve) hoop gegooid.

Simpel gezegd is sales alles is wat je doet waardoor een klant direct ‘ja’ kan zeggen. Acties waardoor hij zich dus kan aanmelden, direct van je kan kopen of ‘ja’ kan zeggen tegen je voorstel.

Dat is niet alleen je offerte of het salesgesprek, maar het zijn ook teksten als: Koop nu. Meld je hier aan. Of: Als je je voor 31 maart 23.59 uur aanmeldt krijg je een fikse korting. Of: Als je er nu twee bestelt, krijg je de tweede voor de halve prijs. Ook dat is sales.

En het zijn dit soort verleidingstechnieken waar de meeste ondernemers niet van houden.

Dus heb jij ook een hekel aan marketing, dan is de kans groot dat ook jij eigenlijk een hekel aan sales hebt.

Als ondernemer kun je ook niet zonder sales (want je wilt natuurlijk wel dat potentiële klanten ‘ja’ tegen je zeggen), maar het fijne is: als je marketing goed is, hoef je minder aan sales te doen. Hoe beter jouw marketing, hoe minder jij met jezelf hoeft te leuren.

Misschien dan toch maar eens met marketing beginnen? 😉

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

PS Krijg je jeuk van de ‘Amerikaanse marketing’ die je veel ziet? Wil je aan marketing doen zonder dat je het gevoel hebt dat je moet ‘schreeuwen’ of je anders moet voordoen dan je bent? Omdat je ook in je marketing dichtbij jezelf wilt blijven? Dan denk ik dat de introductiebijeenkomst over Intrinsiek Marketing® iets voor jou is.

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 

Plaats een reactie