Waar kies jij voor?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

Je moet als ondernemer kiezenWat heb je liever:

  • Op korte termijn veel meer klanten.
  • Gemotiveerde klanten die passen bij jou, je dienst en je werkwijze.

Ik vermoed dat ik het antwoord wel weet: Op korte termijn meer gemotiveerde klanten. 🙂

Precies: een combinatie.

Je wilt allebei. Logisch. Want welke ondernemer wil nou niet méér klanten? En natuurlijk vind je het ook belangrijk dat ze gemotiveerd zijn en passen bij jou, je dienst en werkwijze.

Het echter zo dat ze allebei om aan andere marketingstrategie vragen. En dat maakt dus dat je moet kiezen…

Wil je meer klanten?

Wil je op korte termijn meer klanten, dan is de meest effectieve strategie het inzetten van verleidingstechnieken. Denk bijvoorbeeld aan het doen van grote beloftes, het aanbieden van vroegboekkortingen, mensen in de pijn zetten, inspelen op FOMO en het aanbieden van bonussen. Dit werkt. Want wij mensen zijn daar gevoelig voor.

Verleiden is daarom de snelste manier om nieuwe klanten aan te trekken.

Elk voordeel heeft een nadeel

Het nadeel van verleiden is dat je daarmee ook de minder gemotiveerde klanten aantrekt. Namelijk klanten die op het koopje afkomen. Die bang zijn iets mis te lopen en daarom van je kopen. Klanten die dus extrinsiek gemotiveerd zijn.

Door de beloftes die je doet, trek je bovendien ook klanten aan die een ‘quick fix’ verwachten. En klanten die door jou aan de hand genomen willen worden. Zij verwachten namelijk dat jij hun precies vertelt wat ze moeten doen om dat beloofde resultaat te krijgen.

Verkoop je online trainingen, dan heb je niet zo’n ‘last’ van dit type klant, maar werk je 1-op-1 of met groepen, dan kan het pittig zijn om met dit type klant te werken als het niet jouw werkwijze is om mensen aan de hand te nemen.

Als jij een coach en/of een trainer bent die met zijn of haar klanten op zoek gaat naar een oplossing die bij hen past, is dit niet het type klant dat past bij jouw werkwijze.

De vraag die je jezelf moet stellen

Wil je snel nieuwe klanten? Dan is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen hoe erg je het vindt dat je ook minder gemotiveerde klanten aantrekt en dat je ook klanten aantrekt die aan de hand genomen willen worden.

Kun je daarmee werken? Dan kun je prima verleidingsstrategieën inzetten.

Wil je intrinsiek gemotiveerde klanten?

Wil je intrinsiek gemotiveerde klanten, dan vraagt dat om een andere strategie. Namelijk een strategie waarin je niet verleidt. Een marketingstrategie waarbij je de beslissing om klant van jou te worden, volledig bij de klant laat.

Ik heb deze manier van marketing Intrinsiek Marketing® genoemd. Ik heb dit ontwikkeld voor ondernemers die zichzelf in het ondernemersprofiel van de Empowermentor herkennen.

Het fijne van Intrinsiek Marketing® is dat je hiermee intrinsiek gemotiveerde klanten aantrekt. Klanten die vanuit zichzelf kiezen voor jou en je dienst.

Ook dit voordeel heeft een nadeel

Het nadeel van Intrinsiek Marketing® is dat je een lange adem nodig hebt. Want er is namelijk geen urgentie om van jou te kopen als je niet verleidt. Dus duurt het langer voordat mensen klant van je worden.

De vraag die je jezelf moet stellen

Wil je gemotiveerde klanten, dan is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen of je een lange adem hebt. Kun je het opbrengen om met zekere regelmaat zichtbaar te zijn, ook als dat niet direct klanten oplevert?

Kun je dat? Kies dan voor Intrinsiek Marketing®.

De verschillen op een rijtje

Om je een beeld te geven van de verschillen tussen marketing door verleiden en Intrinsiek Marketing® heb ik op een A4 de verschillen voor je op een rijtje gezet.

Je kunt het document downloaden door op het plaatje te klikken (je hoeft hiervoor geen e-mailadres achter te laten).

De praktijk

Wat ik veel zie is dat ondernemers van allebei iets doen. Ze verleiden dus een beetje en gebruiken ook wat van de technieken van Intrinsiek Marketing®. Ze zijn namelijk bang dat als ze helemaal niet verleiden, dat ze dan ook geen klanten krijgen.

Het nadeel van ‘allebei een beetje’

Het grote nadeel van een beetje verleiden is dat het vaak niet werkt. Dit komt doordat de verleiding om klant van je te worden dan simpelweg niet groot genoeg is. Er is dan meer nodig voordat mensen klant van je worden.

Als de verleiding niet groot genoeg is, kopen mensen namelijk pas van je als ze:

  • zichzelf in jouw marketinguitingen herkennen;
  • vertrouwen hebben in jou en jouw oplossing;
  • vertrouwen hebben in zichzelf;
  • beslissen: ik koop nu!

De meeste ondernemers besteden in hun marketing echter te weinig aandacht aan het opbouwen van dat vertrouwen. Ze denken dat een beetje verleiden voldoende is. Maar zolang het vertrouwen er niet is, worden mensen – als je een beetje verleidt – ook geen klant.

De manier waarop je voor dit vertrouwen kunt zorgen is door in je marketing helderheid te geven. Dit is een van de belangrijkste onderdelen van Intrinsiek Marketing®. Het opbouwen van vertrouwen heeft echter tijd nodig. Vandaar de lange adem als je kiest voor Intrinsiek Marketing®.

Is de verleiding in je marketing groot genoeg, dan kopen mensen ook van je als ze nog niet voldoende vertrouwen in jou, jouw oplossing en/of zichzelf hebben. Je aanbod is dan zo onweerstaanbaar dat het vertrouwensaspect even naar de achtergrond verdwijnt. Ze denken op dat moment maar één ding: “Dit moet ik hebben!”. Dat is waarom verleiden je snel nieuwe klanten oplevert. Mits de verleiding dus groot genoeg is!

Maak een keuze

Succesvolle ondernemers gaan óf vol voor verleiden óf vol voor Intrinsiek Marketing®. Ik ken geen enkele succesvolle ondernemer die van allebei een beetje doet. Simpelweg omdat dit niet werkt.

Dus waar kies jij voor?

Ik weet dat veel ondernemers – zeker als ze de lijst met verschillen tussen beide soorten marketing zien – direct zeggen: ik kies voor Intrinsiek Marketing® want dat voelt beter. En ik kan je uit ervaring zeggen: dat is ook een hele fijne manier van het doen van marketing.

Maar realiseer je dat er dus ook een nadeel aan zit. Die lange adem. Dus je kunt je keuze ook anders maken, namelijk door jezelf de vraag te stellen: met welk nadeel kan ik het beste omgaan?

Is dat met het doen van marketing die niet helemaal goed voelt en die (ook) klanten aantrekt die extrinsiek gemotiveerd zijn en die niet bij jou en je werkwijze passen? Of is dat met die lange adem? Want Intrinsiek Marketing® vraagt van jou dat je regelmatig zichtbaar bent en niet te snel opgeeft.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 
PS Wil je meer weten over Intrinsiek Marketing®? Je bent van harte welkom bij de introductiebijeenkomst: Wat is Intrinsiek Marketing®?

Meer lezen?

Vond je dit een interessant artikel? Dan denk ik dat je deze artikelen ook interessant vindt:

Of abonneer je op mijn updates

Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.

 
 
Foto: met dank aan Unsplash

 

Plaats een reactie