Moet je laten zien hoe succesvol je bent?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

Moet je laten zien hoe succesvol je bent

De ‘Amerikaanse marketing’ die we veel zien maakt nogal wat los. Je hebt voorstanders die het geweldig vinden, omdat ze merken dat het werkt. Het levert ze veel klanten op. En je hebt tegenstanders die het niks vinden. Omdat ze het te schreeuwerig vinden. Omdat het niet goed voelt. Of omdat ze het zelfs onethisch vinden.

Wie heeft er gelijk? Zet je het in omdat het nou eenmaal werkt? Of zet je het niet in omdat het gewoon niet goed voelt? Daarmee beland je al snel in een discussie waar je niet uitkomt.

Wat je beter kunt doen, is jezelf een andere vraag stellen, namelijk: “Wat is het effect als ik het inzet? En is dat het effect dat ik wil?”.

Daarom een serie artikelen over de effecten van de verschillende onderdelen van wat wij ‘Amerikaanse marketing’ zijn gaan noemen. Dit is deel 3 en het gaat over wat er gebeurt als je laat zien hoe succesvol je bent. Wat is het effect? En trek je daarmee de juiste klanten aan?

Laten zien hoe succesvol je bent

Je hebt het ongetwijfeld wel eens gezien: ondernemers die in hun uitingen laten zien hoe succesvol ze zijn. Ze vertellen hoeveel omzet ze maken, delen glamorous foto’s van hun leven, vertellen over hun personal shopper en visagist, laten zien welke spullen ze hebben gekocht en vertellen hoe weinig uren per week ze maar hoeven te werken om die gigantische omzet te maken.

Waarom doen zij dit?

De meeste ondernemers die dit doen, werken als businesscoach. De reden dat zij in hun uitingen laten zien dat ze zo succesvol zijn is simpelweg omdat het ze klanten oplevert. Dit heeft te maken met hun ondernemersprofiel.

Vrijwel alle businesscoaches in Nederland (en ook in Amerika) hebben het ondernemersprofiel van de charismatische goeroe. De reden dat mensen klant van iemand met dit ondernemersprofiel worden is omdat ze hem/haar bewonderen en soms zelfs adoreren.

Klanten kopen van een charismatische goeroe omdat ze hopen net zo succesvol te worden. Ze willen dus net zo’n leven, al is het maar een fractie van het leven dat die persoon leidt.

Als je weet dat mensen van je kopen omdat ze je bewonderen, is het dus zeer effectief om in je marketing te laten zien hoe succesvol je bent. Daarmee vergroot je de bewondering die mensen voor je hebben en trigger je bij anderen ook het verlangen naar het leven dat jij leidt. Mensen gaan daardoor dus eerder tot koop over.

Je ziet dat deze ondernemers de bewondering vaak versterken door het contact met hen exclusief te maken. Mensen die meer betalen voor hun event mogen bijvoorbeeld vooraan zitten of ze mogen met hen op de foto. Of ze organiseren speciale Vip lunches, Vip dagen of Vip events. Ook dit is voor ondernemers met dit ondernemersprofiel een zeer effectieve strategie.

Waarom voelt dit zo naar?

Het past niet in onze Nederlandse cultuur om te laten zien hoe succesvol je bent. We zijn toch het volkje van ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Daarom voelen veel mensen weerstand tegen deze manier van zichtbaar zijn.

Daarnaast is het zo dat de focus van de meeste trainers en/of coaches bij hun deelnemers en/of coachees ligt. Die staan in hun werk centraal. Het voelt voor hen daarom heel onnatuurlijk om in hun marketing zichzelf ineens centraal te stellen. Dat voelt niet alleen opschepperig, maar ook heel ongemakkelijk.

Bovendien vinden veel trainers en coaches het niet prettig als ze bewonderd worden. Ze willen niet dat er tegen hen wordt opgekeken. Dit voelt voor hen als een ongelijkwaardige relatie en dat willen ze niet. De meeste trainers en coaches willen juist op een gelijkwaardige manier met hun klanten werken en dat gaat niet als ze door hun klanten bewonderd worden.

Wat is het effect?

Dus wat doe je? Laat je in je marketing zien hoe succesvol je bent omdat mensen dan sneller tot koop overgaan? Of doe je dat niet omdat het ongemakkelijk en tegennatuurlijk voelt?

De vraag die je jezelf misschien beter kunt stellen is: “Spreek ik er de juiste klanten mee aan?”. Want dat is een belangrijke vraag als je een dienst verkoopt.

Welk type klant spreek je aan als jij laat zien hoe succesvol je bent?

Laat je in je marketing zien hoe succesvol je bent, dan doe je indirect een belofte. Je zegt het niet letterlijk, maar onbewust verwachten mensen dat ze ook (een deel van) het succes krijgen dat jij hebt. En zoals je in het artikel over het doen van beloftes hebt kunnen lezen, trek je daarmee mensen aan die aan de hand genomen willen worden. Mensen die van jou willen horen wat ze precies moeten doen om dat succes te krijgen. Ze verwachten instructies van jou.

Vertel jij je klanten altijd precies wat ze moeten doen, dan is dat het type klant dat bij jouw werkwijze past. Mocht je je ondernemersprofiel kennen: dit type klant past bij de werkwijze van ondernemers met het ondernemersprofiel van de Goeroe. Inderdaad, het ondernemersprofiel waar de meeste businesscoaches zichzelf in herkennen. Vandaar dat deze strategie zo effectief voor hen is.

Ben je een trainer die altijd op zoek gaat naar een oplossing die specifiek bij een deelnemer past, of ben je coach of therapeut, dan past dit type klant niet bij jouw werkwijze. Jij geeft geen instructies. Jij gaat samen met je klant op zoek naar een oplossing die bij hem/haar past. Laat jij zien hoe succesvol je bent, dan schep je dus de verkeerde verwachtingen en dan is de kans groot dat jouw klant na afloop teleurgesteld of zelfs ontevreden is.

Het type klant dat je hiermee aantrekt past dus bij ondernemers met het ondernemersprofiel van de Empowermentor. De reden dat mensen van een Empowermentor kopen is ook niet omdat ze hem bewonderen, ze kopen van hem omdat ze hem vertrouwen. Dat betekent óók dat als je impliciete beloftes doet, dat jouw klanten je daaraan zullen houden. Ze vertrouwen er namelijk op dat jij je beloftes nakomt.

Bovendien zullen veel mensen ook nog eens op je afhaken als jij als Empowermentor laat zien hoe succesvol je bent. Omdat mensen je niet bewonderen, vinden ze dat ongepast gedrag. Ze voelen dat het niet bij je past en zullen juist minder snel van je kopen. En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt!

Intrinsiek Marketing®

Voor ondernemers die zichzelf herkennen in het ondernemersprofiel van de Empowermentor heb ik daarom een andere manier van marketing ontwikkeld: Intrinsiek Marketing®. Met deze manier van marketing spreek je de intrinsiek gemotiveerde klant aan. Vandaar de naam.

In dit artikel vind je één van de vele verschillen tussen marketing door verleiden (de ‘Amerikaanse marketing’) en Intrinsiek Marketing®. Verleid je mensen, dan laat je zien hoe succesvol je bent en dat je een perfect leven leidt. Bij Intrinsiek Marketing® ben je als ondernemer authentiek en laat je ook je kwetsbare kant zien.

Om je een beeld te geven van de overige verschillen tussen marketing door verleiden en Intrinsiek Marketing® heb ik op een A4 de verschillen voor je op een rijtje gezet. Je kunt het document downloaden door op het plaatje te klikken (je hoeft hiervoor geen e-mailadres achter te laten).

En mocht je meer willen weten over Intrinsiek Marketing®, dan ben je uiteraard van harte welkom op de introductiebijeenkomst die ik daarover geef.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 

Andere artikelen uit deze serie

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 
Foto unsplash-logoPaweł Furman.

 

Plaats een reactie