Moet je laten zien hoe succesvol je bent?

Een koon. Als metafoor voor het laten zien van succes in je marketing. Artikel door Selma Foeken, marketingcoach voor coaches en trainers.

Je hebt het ongetwijfeld wel eens gezien: ondernemers die in hun uitingen laten zien hoe succesvol ze zijn. Ze vertellen hoeveel omzet ze maken, delen glamourfoto's van hun leven, vertellen over hun personal shopper en visagist, laten zien welke spullen ze hebben gekocht en vertellen hoe weinig uren per week ze maar hoeven te werken om die gigantische omzet te maken.

In dit artikel lees je waarom zij dit doen en of jij als ondernemer ook moet laten zien hoe succesvol je bent.

Waarom doen zij dit?

De meeste ondernemers die dit doen, werken als businesscoach. De reden dat zij in hun uitingen laten zien dat ze zo succesvol zijn is simpelweg omdat het ze klanten oplevert. Dit heeft te maken met hun ondernemersprofiel.

De Charismatische Goeroe

Vrijwel alle businesscoaches in Nederland (en ook in Amerika) hebben het ondernemersprofiel van de 'Charismatische Goeroe'. Van een ondernemer met dit profiel kopen mensen omdat ze die persoon bewonderen en soms zelfs adoreren.

Door klant van een Charismatische Goeroe te worden, hopen mensen net zo succesvol te worden. Ze willen dus net zo'n leven, al is het maar een fractie van het leven dat die persoon leidt.

Kopen vanuit bewondering

Als je weet dat mensen van je kopen omdat ze je bewonderen, is het dus zeer effectief om in je marketing te laten zien hoe succesvol je bent. Daarmee vergroot je de bewondering die mensen voor je hebben en trigger je bij anderen ook het verlangen naar het leven dat jij leidt. Mensen gaan daardoor dus eerder tot koop over.

Dat is ook de reden dat deze ondernemers zichzelf exclusief maken. Dat vergroot namelijk de bewondering. Daarom mogen mensen die meer betalen voor hun event bijvoorbeeld vooraan zitten of met hen op de foto. Of ze organiseren speciale Vip lunches, Vip dagen of Vip events. Ook dit is voor ondernemers met dit ondernemersprofiel een zeer effectieve strategie.

Waarom voelt dit zo naar?

Het past niet in onze Nederlandse cultuur om te laten zien hoe succesvol je bent. We zijn toch het volkje van ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Daarom voelen veel mensen weerstand tegen deze manier van zichtbaar zijn.

Het voelt onnatuurlijk

Daarnaast is het zo dat de focus van de meeste trainers en/of coaches bij hun deelnemers en/of coachees ligt. Die staan in hun werk centraal. Het voelt voor hen daarom heel onnatuurlijk om in hun marketing zichzelf ineens centraal te stellen. Dat voelt niet alleen opschepperig, maar ook heel ongemakkelijk.

Werken vanuit gelijkwaardigheid

Bovendien vinden veel trainers en coaches het niet prettig als ze bewonderd worden. Ze willen niet dat er tegen hen wordt opgekeken. Dit voelt voor hen als een ongelijkwaardige relatie en dat willen ze niet. De meeste trainers en coaches willen juist op een gelijkwaardige manier met hun klanten werken en dat gaat niet als ze door hun klanten bewonderd worden.

Wat is het effect?

Toch levert het wel klanten op. Dus waar kies je voor? Laat je in je marketing zien hoe succesvol je bent omdat mensen dan sneller tot koop overgaan? Of doe je dat niet omdat het ongemakkelijk en tegennatuurlijk voor je voelt?

De vraag die je jezelf misschien beter kunt stellen is: “Spreek ik er de juiste klanten mee aan?”. Want dat is een belangrijke vraag als je een dienst verkoopt. Als dienstverlener wil je namelijk klanten aantrekken die passen bij jouw manier van werken.

Welk type klant spreek je aan?

Laat je in je marketing zien hoe succesvol je bent, dan doe je daarmee indirect een belofte. Je zegt het misschien niet letterlijk, maar onbewust verwachten mensen dat ze ook (een deel van) het succes krijgen dat jij hebt.

De klant die aan de hand genomen wil worden

Zoals je in het artikel over het doen van beloftes kunt lezen, trek je met het doen van beloftes mensen aan die aan de hand genomen willen worden. Mensen die van jou willen horen wat ze precies moeten doen om dat succes te krijgen. Ze verwachten instructies van jou.

Geef jij instructies?

Vertel jij je klanten altijd precies wat ze moeten doen - dus werk je als adviseur of leer jij je klanten nieuwe vaardigheden - dan is dat het type klant dat bij jouw werkwijze past.

Mocht je je ondernemersprofiel kennen: dit type klant past bij de werkwijze van ondernemers met het ondernemersprofiel van de 'Goeroe'. Inderdaad, het ondernemersprofiel waar de meeste businesscoaches zichzelf in herkennen. Vandaar dat deze strategie zo effectief voor hen is.

Ga jij op zoek naar een oplossing die bij je klant past?

Ben je een trainer die altijd op zoek gaat naar een oplossing die specifiek bij een deelnemer past, of werk je als coach of therapeut, dan past dit type klant niet bij jouw werkwijze. Jij geeft geen instructies. Jij gaat samen met je klant op zoek naar een oplossing die bij hem/haar past.

Je hebt in dat geval het ondernemersprofiel van de 'Empowermentor'. Laat je als Empowermentor zien hoe succesvol je bent, dan schep je dus de verkeerde verwachtingen en dan is de kans groot dat jouw klant na afloop teleurgesteld of zelfs ontevreden is. Omdat je de verwachtingen niet waarmaakt. Jij neemt je klanten niet aan de hand en vertelt niet wat ze moeten doen.

Bovendien is de kans groot dat potentiële klanten op je afhaken als jij als Empowermentor laat zien hoe succesvol je bent. Omdat mensen je niet bewonderen, vinden ze dat ongepast gedrag. Ze voelen dat het niet bij je past en zullen juist minder snel van je kopen. En dat is natuurlijk het laatste wat je wilt!

Je successen delen?

Je hoeft in je marketing dus niet te laten zien hoe succesvol je bent. Sterker nog, de kans is groot dat je daarmee klanten aantrekt die niet bij jou en je werkwijze passen.

Wil je toch graag laten zien hoe succesvol je bent? Doe dit dan alléén als mensen van je kopen omdat ze je bewonderen. Dus als je het ondernemersprofiel van de Charismatische Goeroe hebt.

Wat doe je dan wel?

Wil je aan marketing doen op een manier die goed voelt en waarmee je klanten aantrekt die passen bij jouw manier van werken? Doe dan aan Intrinsiek Marketing.

In het artikel 'Wat is Intrinsiek Marketing®' lees je meer over deze manier van marketing en in onderstaand overzicht laat ik je zien wat de verschillen zijn met de 'Amerikaanse' marketing (marketing door verleiden).

Verleiden - Intrinsiek Marketing

Je kunt het overzicht downloaden door op de afbeelding te klikken (je hoeft dus geen e-mailadres achter te laten).


Vorige
Vorige

Waar kies je voor?

Volgende
Volgende

Marketing is je missie uitdragen