Waar kies je voor?

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Google+ Pinterest

Bij de meeste trainers en/of coaches zien de eerste jaren van het ondernemerschap er hetzelfde uit: ze zijn blij met iedere klant die ze krijgen. Logisch, want je weet nooit wanneer de volgende klant komt. Dus neem je iedere opdracht aan die er op je pad komt.

Na een aantal jaar krijgen veel ondernemers hier echter genoeg van. Ze willen niet meer ‘van alles en nog wat’ doen. Ze willen gevraagd worden voor datgene waar ze goed in zijn en gaan daardoor steeds meer verlangen naar een eigen aanbod en heldere focus met hun bedrijf.

Maar dat klinkt makkelijker dan het is, want hoe kom je erachter waar je dan het beste voor kunt kiezen? Zeker als je houdt van afwisseling valt dat niet mee.

Wat je kan helpen is om te kijken waar je interesses liggen.

Hoe helpen je interesses jou bij je keuze?

Je interesses helpen je bij het maken van keuzes voor je bedrijf. Zo werkte ik een keer met een ondernemer die bij het maken van haar Paraplu twijfelde voor welke doelgroep ze het beste kon kiezen: trainers of leidinggevenden. Ze had bij beide doelgroepen verstand van de problematiek waar ze in hun werk tegenaan lopen en vond beide doelgroepen leuk. Dus waar kies je dan voor?

Ze kwam er niet uit. Totdat ik haar de vraag stelde: “Over welk onderwerp heb je meer boeken in je kast staan?”. Toen moest ze lachen en wist ze het meteen. Haar hele boekenkast stond namelijk vol met boeken over trainen. Dat is waar ze – zelfs in haar vrije tijd – het liefst over leest. Het zal je dan ook niet verbazen dat ze zich nu met haar bedrijf op trainers richt.

Bij een andere ondernemer was het niet de boekenkast, maar Facebook dat ons hielp om de focus van haar bedrijf scherp te krijgen. Toen deze ondernemer bij mij kwam werkte ze als trainer, coach en adviseur. Ze had meerdere doelgroepen en ze was er klaar mee om zoveel verschillende dingen te doen.

Tijdens het traject bleek al snel dat ze heel actief was op Facebook. Niet zakelijk, maar privé. Op haar privé account deelde ze heel veel updates over duurzamer leven. Daar lag haar interesse. En al snel bleek dat ze daar ook veel kennis over had. Ze had er alleen nooit aan gedacht om daar als ondernemer iets mee te doen. Ze had namelijk geen idee hoe. Dus had ze dat nooit als een optie gezien.

Ik zag echter wel degelijk mogelijkheden. Dus hebben we ons tijdens het Paraplu-traject volledig gefocust op haar interesse voor duurzamer leven. De uitkomst van het traject was daardoor totaal anders dan ze van tevoren had gedacht, maar ze is er blij mee, want het bedrijf dat ze nu heeft is haar op het lijf geschreven. En het mooie is ook nog eens dat deze ondernemer kan blijven doen wat ze al zo graag deed: updates delen over duurzamer leven. Alleen heet het nu ineens marketing.

Bij een andere ondernemer bleek tijdens het traject dat het geloof een hele belangrijke rol in haar leven heeft. Dus al snel hadden we hier hele mooie gesprekken over. Tijdens deze gesprekken bleek het geloof zo belangrijk voor haar te zijn, dat we op een gegeven moment tot de conclusie kwamen dat dit ook een belangrijk onderdeel van haar aanbod zou moeten zijn.

Dit hielp haar niet alleen bij de keuze van haar doelgroep, maar het is ook iets geworden wat haar van andere coaches onderscheidt.

Waar liggen jouw interesses?

Wil je ook een heldere focus met je bedrijf, maar weet je niet waar je voor moet kiezen? Sta dan eens stil bij je interesses. Wat vind je interessant? Niet alleen zakelijk, maar juist ook privé. Wat doe je graag in je vrije tijd? Waar lees je graag over? En wat is belangrijk voor je?

Want het zou zo maar eens kunnen dat dit de ingang is om de focus van je bedrijf helder te krijgen.

Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto: Letizia Bordoni on Unsplash

 

Plaats een reactie