De 1% regel

Deel dit artikel met anderen

Facebook Twitter LinkedIn Pinterest

En toen stond ons leven ineens op z’n kop. Wat een heftigheid hè?

Ik heb het geluk dat mijn werk gewoon door kan gaan. Ik werk al jaren deels online, dus is het voor mij geen enkel probleem om nu alle sessies en coachingsgesprekken met mijn klanten online te doen.

Ik realiseer me goed dat dit niet voor iedere ondernemer geldt. Ik heb afgelopen week veel ondernemers gesproken en sommige van hen kunnen net als ik hun werk online doen. Maar bij anderen is hun agenda de komende tijd helemaal leeg. En dat brengt veel onzekerheid met zich mee.

Wat me tijdens de gesprekken van afgelopen week opviel, was dat veel ondernemers het gevoel hebben dat ze nu van alles zouden moeten doen. Omdat ze op social media allemaal actieve ondernemers zien.

Ondernemers met speciale Corona-aanbiedingen. Ondernemers die hun diensten nu gratis aanbieden. Ondernemers die lekker aan hun bedrijf werken en deze periode gebruiken om ideeën uit te werken. Ondernemers met slimme, leuke of hartverwarmende initiatieven. En ondernemers die zich verdiepen in het online aanbieden van hun diensten.

Als je dit soort berichten maar vaak genoeg in je tijdlijn langs ziet komen, krijg je al snel het idee dat jij dit soort dingen ook moet doen.

Mocht je dit herkennen, dan is het goed dat je de 1% regel kent.

De 1% regel zegt dat slechts 1% van de mensen die op social media zit zelf berichten plaatst. Inderdaad, dat betekent dat maar liefst 99% géén berichten plaatst. En dat is goed om je te realiseren.

We hebben namelijk vaak het idee dat ‘iedereen’ berichten plaatst. Maar dat is dus niet het geval. Sterker nog, het is net andersom. Het is slechts 1% van de mensen die dat doet. Bijna niemand dus.

Het is dus maar de vraag of het echt zo is dat ‘al die andere ondernemers’ lekker actief zijn en wel precies weten hoe ze met deze Corona-situatie om moeten gaan. Want we zien op social media dus slechts het topje van de ijsberg. Het merendeel van de ondernemers zien we daar niet.

Laat je dus vooral niet te veel beïnvloeden door die ene procent. Zeker nu niet. Voel waar jij op dit moment behoefte aan hebt. Voel wat jij wilt doen. Want het is juist nu belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt.

Misschien ben je allang blij dat je een paar uurtjes per dag kunt werken nu je kinderen thuis zijn. Misschien wil je wel lekker rommelen in je tuin. Misschien wil je er nu meer voor je ouders zijn. Misschien ben je stiekem wel even blij dat je nu niet hoeft te werken. Of misschien heb je nu gewoon even nergens zin in.

Net als een aantal van de ondernemers die ik deze week sprak.

En misschien heb je juist wel zin om gratis iets aan te bieden. Om lekker te werken aan je bedrijf. Of om je te verdiepen in online leren. Doe dat dan. Want dan doe je het omdat jij het wilt. En niet omdat (je denkt dat) al die andere ondernemers dat ook doen.

Take care,
Handtekening van marketingadviseur Selma Foeken
 
 
 
 
 

Meer lezen?

Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.

Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.

Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).

dit veld niet invullen s.v.p.


 
 
 

Foto met dank aan: Randy Jacob via Unsplash

 

Plaats een reactie