Je hebt al een tijdje het gevoel dat er meer in je zit dan eruit komt. Je hebt ideeën over wat je eigenlijk zou willen met je bedrijf en hebt zelfs al nagedacht over diensten die je wilt gaan aanbieden. Toch kom je maar niet verder. Je loopt vast en krijgt je ideeën maar niet concreet.
Herkenbaar? Dan is de kans groot dat je een aantal stappen overslaat.
Ondernemers denken in vormen
Vrijwel iedere ondernemer doet hetzelfde. Die denkt in vormen. Dus begint een trainer voor zichzelf, dan denkt hij na over de trainingen die hij wil geven. Om die vervolgens op zijn website te zetten.
En begint een coach of therapeut voor zichzelf, dan denkt hij na over de trajecten die hij wil gaan aanbieden. En ook hij zet deze op zijn website.
Dus wat doet een trainer, coach of therapeut als hij eigenlijk iets anders wil met zijn bedrijf? Nadenken over de vormen die hij wil aanbieden. Dus uit welke trainingen, workshops, programma’s en/of trajecten zijn aanbod moet bestaan.
Is dat ook wat jij doet? Dan begin je bij stap 6. En dan is het logisch dat je vastloopt. Je slaat namelijk 5 belangrijke stappen over.
Hieronder lees je welke stappen dat zijn.
Stap 1: wie ben jij?
Wil je een bedrijf waarin je alles kwijt kunt wat je in je hebt, dan begint dat bij jou. Want jij vormt de basis van jouw bedrijf.
De eerste stap naar een (nieuw) aanbod is daarom ontdekken waar jij ‘moeiteloos briljant’ in bent. Daarmee bedoel ik datgene wat jij als geen ander kunt. Ik geloof namelijk dat ieder mens een unieke mix van talenten, kwaliteiten en passies heeft. En – zonder nu meteen heel zweverig te worden – ik geloof ook dat je deze niet voor niets hebt meegekregen.
Daarnaast is het belangrijk dat je weet waar je voor staat en wat je anderen wilt meegeven. Want ook dit vormt de basis van jouw aanbod.
Stap 2: met wie werk je graag?
De tweede stap is bepalen op wie jij je met jouw bedrijf gaat richten. Oftewel: voor welke mensen en/of organisaties ga jij je ‘moeiteloos briljant’ inzetten?
Wil je een bedrijf dat past bij wie je bent en waar je voor staat, dan geloof ik dat je hierbij moet kiezen voor die mensen met wie jij het liefst werkt. Dus in deze stap bepaal je met welk type mens (en eventueel organisaties) je het liefst werkt. Je bepaalt dus wie je ideale klant is.
Dit is veel breder dan het bepalen van je doelgroep. Want ik geloof dat je als ondernemer wel degelijk meerdere doelgroepen kunt hebben.
Stap 3: waar kun jij hen mee helpen?
Een dienst is altijd een oplossing voor een probleem van je ideale klant. En dat probleem kan een ‘pijn’ zijn, maar ook een verlangen. Want het hebben van een verlangen en niet weten hoe je dat kunt bereiken, is ook een ‘probleem’.
In deze stap bepaal je dus waar jouw ideale klanten tegenaan lopen. Dus wat de problemen en vragen zijn waar jij hen mee kunt helpen. Zodat je hier diensten voor kunt ontwikkelen.
Stap 4: wat is jouw visie?
In deze stap bepaal je je visie. Dus hoe jij gelooft dat het probleem van je ideale klant opgelost moet worden. Dit is wat ik je Paraplu noem.
Om je visie te kunnen bepalen (en dus je Paraplu te kunnen maken) heb je alle informatie uit de voorgaande stappen nodig. Zonder deze informatie lukt het je niet om je visie scherp te krijgen.
In je Paraplu zitten géén vormen (denk aan training, coaching, etc.). Het is je visie, niet dat wat je aanbiedt.
Stap 5: hoe werk je graag?
Voordat je bepaalt in welke vormen je je diensten aanbiedt, is het belangrijk om eerst stil te staan bij de vraag: “Hoe werk jij graag?”. Want wil je een bedrijf dat past bij wie je bent, dan is het belangrijk dat je rekening houdt met de manier waarop jij het liefst werkt.
Werk je het liefst 1-op-1 of juist in groepen? Wil je graag kortdurend met mensen werken of bied je liever lange trajecten aan? Wil je in-company werken of ga je open inschrijvingen aanbieden?
Ook is het belangrijk om in deze fase stil te staan bij jouw voorkeursstijl van werken. Oftewel bij jouw ondernemersprofiel. Want ook die is van invloed op hoe jij je diensten het beste kunt aanbieden.
Stap 6: Hoe ziet je aanbod eruit?
Dit is de stap waarin je je aanbod gaat ontwikkelen. Hoe je aanbod eruitziet, is namelijk afhankelijk van alle voorgaande stappen.
Je hebt alle informatie die je in de voorgaande stappen verzameld hebt dus nodig om een aanbod te ontwikkelen dat past bij jou, je visie, de manier waarop je graag werkt en dat aansluit bij de vraag en de behoefte van je ideale klant.
Dus pas in deze stap wordt je aanbod concreet. En heb je de voorgaande stappen niet doorlopen, dan loop je vast. Want dan mis je cruciale informatie die je nodig hebt om je aanbod te kunnen ontwikkelen.
Begin bij stap 1
Dus wil je een (nieuw) aanbod ontwikkelen, begin dan altijd bij stap 1: wie ben jij?
Dit is lastiger dan je misschien denkt. Omdat je niet op een afstandje naar jezelf kunt kijken, kun je het niet goed zien. Bovendien denk je al snel: “Dit kan toch iedereen?” Of: “Dit is toch helemaal niet bijzonder?”.
Daarom organiseer ik op 4 juli en 18 augustus de workshop ‘Wat maakt jou uniek?’ waarin je ontdekt waar je goed in bent, waar je voor staat en wat jij je klanten mee wilt geven. Zodat je stap 1 helder hebt en door kunt naar stap 2.
De workshop ‘Wat maakt jou uniek?’ is één van de vijf Zomersessies die ik deze zomer geef. Op www.zomersessies.nl vind je meer informatie over deze en de andere workshops.
Meer lezen?
Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Op mijn blog vind je alle artikelen die ik geschreven heb.
Of abonneer je op mijn nieuwsbrief. Dan stuur ik je zo eens in de 2-4 weken een update met daarin mijn nieuwste blogartikelen en mijn actuele agenda.
Goed om te weten: ik houd ook niet van reclame e-mails (dus die stuur ik je niet). Voel je vrij om mijn updates eens uit te proberen (je hebt je namelijk zo weer afgemeld).
Foto: met dank aan lilartsy via Unsplash