Beloofd is beloofd

Foto van BG5 Human Design Consultant Florien Versteegh

In oktober 2022 voelde ik ineens (en voor het eerst in mijn leven) de urgentie om mijn gedachten op papier te zetten. Ik was op dat moment al een tijdje bezig met Human Design en volgde toen ook al de opleiding tot BG5 Business Consultant (BG5 is de zakelijke variant van Human Design).

Toen ik Selma liet zien wat ik geschreven had, was ze zo enthousiast over mijn artikel, dat ze voorstelde het in onze nieuwsbrief te delen. Hartstikke leuk natuurlijk!Dat ik artikelen zou gaan schrijven was helemaal niet gepland en er zat ook totaal geen strategie achter om het artikel op dat moment te publiceren. Het was een spontane actie.

Ze stonden in de rij

De reacties op mijn artikel waren overweldigend! Niet alleen kreeg ik talloze positieve reacties op het artikel, maar de een na de ander meldde zich ook spontaan aan als (proef)klant. Het kon niet op! Ik was ‘over the moon’.

Dus aangemoedigd (en ook enorm gevleid natuurlijk) door al die reacties en aanvragen heb ik min of meer spontaan aan al die mensen beloofd dat ik vanaf januari 2023 met proefklanten zou gaan werken en dat ze dan van harte welkom zouden zijn. Ik schreef “Als ik meer informatie heb, dan hoor je van me’.

Oh ja, had ik al gezegd dat het om vijftien mensen ging? Vijftien!Je voelt het misschien al een beetje aankomen: Ik kreeg het al snel enigszins benauwd. Aan de ene kant wilde ik niets liever dan met al die leuke mensen aan de slag gaan en het liefst wilde ik natuurlijk ook met allemaal in januari starten (het was inmiddels half november). Want het is nou eenmaal super leerzaam om met proefklanten te werken.

Bovendien is het natuurlijk ook commercieel interessant om dat te doen. Als ze al letterlijk in de rij staan, dan kun je als ondernemer toch geen 'nee' verkopen...?

Hoe dan?

Maar iedere keer dat ik probeerde voor te stellen hoe ik dat dan zou moeten inpassen in mijn agenda, dan blokkeerde ik totaal.Je kunt misschien best een paar consulten per week of per maand doen, maar je moet het ook voorbereiden. Die voorbereiding wil ik dan wel extra goed doen en dat kost enorm veel tijd; ik zit tenslotte nog midden in mijn opleiding. En als ik geen kwaliteit lever, dan gooi ik ook nog eens de naam van ons bedrijf te grabbel.

En hoe dacht ik dit eigenlijk überhaupt fysiek aan te kunnen? Ik kan echt wel hard werken, maar alleen als ik zelf mijn tijd indeel. Bovendien hebben we ook nog een bedrijf te runnen en oh ja, ik ben geen 'Generator' (het Human Design type met consistente energie)!

Juist door mijn kennis van (mijn eigen) Human Design had ik beter moeten weten: Ik zou dit gewoon nooit aankunnen! Ik kwam tot de conclusie dat ik beloftes had gedaan die ik niet zou kunnen waarmaken. Wat nu?

Terug naar de ‘tekentafel’

Toen ik mij realiseerde dat ik beloftes had gedaan die ik niet zou kunnen waarmaken, stelde ik mezelf de volgende 3 vragen:

  1. Waar word ik zelf blij van?

  2. Wat is reëel?

  3. Hoe lever ik voor onze klanten de meeste waarde?

1. Waar word ik zelf blij van?

Tot dan toe was het idee dat ik ergens in de loop van 2023 voorzichtig zou beginnen met af en toe een proefklant.Maar ja, een en ander was opeens in een stroomversnelling geraakt en met die serieuze kandidaten was het opeens echt. En moest ik gaan nadenken over wat ik zelf nou eigenlijk echt wilde.

Toen ik dat deed, wist ik ook wel waarom losse sessies me tegenstonden: Eén consult is leuk, maar je kunt dan niet echt de diepte in en je kunt ook niet ‘monitoren’ wat een klant daadwerkelijk toepast; dat zie je pas als je diegene een tijdje volgt en begeleidt.

Als je met Human Design aan de slag gaat, dan merk je dat je het stap voor stap moet gaan toepassen, het moet voelen, leven. En dat kost tijd. Het is geen quick fix! Dus idealiter zou ik mensen dan ook willen begeleiden in een langer traject. En het liefst dan ook in combinatie met marketing. Want het leuke van Human Design is nou juist ook nog eens dat het zo mooi aansluit bij wat Selma al jaren doet met klanten.

Dus Selma en ik kwamen al snel tot de conclusie dat we mijn Human Design consulten in ieder geval graag willen aanbieden als onderdeel in onze maatwerktrajecten.

Maar dat niet alleen, we concludeerden al snel dat het ook goed zou passen in onze jaargroepen! Als ik ergens blij van word, dan is het onze huidige jaargroep die nu nog bezig is. Want je zou het misschien niet verwachten, maar een reflector/ evaluator (mijn Human Design Type) doet het - onder bepaalde voorwaarden - heel goed in een groep.

Dat had ik zelf al ervaren door in de jaargroep mee te lopen. Daar kan ik enorm van waarde zijn als objectieve observator en zo kan ik met Human Design erbij ook nog een bijdrage leveren. En dan ben ik op mijn gelukkigst!

2. Wat is reëel?

Mijn energie is niet consistent en betrouwbaar en dat heeft alles te maken met mijn Human Design type (reflector). Ik kan bij tijd en wijle heel hard werken, maar ik moet mijn tijd goed indelen en ook mijn rustmomenten goed bewaken zodat ik kan uitrusten, ontladen en weer opladen.

En wat ook reëel is: Zoals je misschien hebt gemerkt, heb ik ontdekt dat ik enorm veel behoefte voel om mijn kennis over Human Design op basis van mijn eigen ervaringen te delen. Door te schrijven (wat een ontdekking!), maar ook live voor een groep, met interactie. Ik krijg ook juist energie van andere mensen!Waar die wens, die ‘zendingsdrang’ vandaan komt? Dat is ook weer te verklaren vanuit Human Design, namelijk vanuit mijn profiel, maar dat is weer een ander verhaal. 😉

3. Hoe lever ik voor onze klanten de meeste waarde?

Tja, als ik naar de antwoorden op de vorige twee vragen kijk, dan weet ik het antwoord op deze vraag al. Klanten hebben het meest aan mijn Human Design sessies als ik ze goed en zorgvuldig voorbereid, als ik een tijdje met hen meeloop, als de sessies gecombineerd worden met 'marketing' en als ik fit ben en voldoende energie heb.

Ik ben er inmiddels dus van overtuigd dat wij onze klanten blij kunnen maken met maatwerktrajecten waarin ik - als ze dat willen - mijn Human Design kennis met hen deel en met mijn Human Design-inbreng in de jaargroep.

In onze eerste jaargroep is het eigenlijk allemaal begonnen: Omdat de deelnemers van deze groep zoveel belangstelling toonden voor Human Design is daar het idee ontstaan om in een van de bijeenkomsten een presentie te houden over Human Design. En dat is inmiddels ook gebeurd.

Toen ik merkte hoe blij ik werd van het maken en geven van deze presentatie, bedacht ik me dat het misschien best een leuk idee is om de presentatie verder uit te werken tot een soort introductieworkshop, die we dan in ons aanbod kunnen opnemen. Met zo’n introductieworkshop ga je natuurlijk ook niet de diepte in, maar dat is dan ook niet de insteek. Het is dan puur een kennismaking met (jouw) Human Design en de zakelijke toepassing daarvan.

Hoe vertel ik het de mensen?

Terug naar die 15 mensen die nog zaten te wachten op ‘meer informatie’. Die moest ik nu gaan vertellen dat ik toch niet met proefklanten zou gaan werken...

Ik realiseerde me ook dat ik me door hun enthousiaste reacties enorm had laten meeslepen! Was dit overmoed? Nee. En ik wist eigenlijk heel goed wat het dan wel was: Enthousiasme en bewijsdrang maar vooral: pleasegedrag. Ai. Een bekende valkuil waar ik met open ogen in was gestapt, wat zeg ik: gevallen!

Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat ik dit achteraf wel kon verklaren vanuit Human Design.

Ongedefinieerd hartcentrum

Als je, net als ik, een ongedefinieerd hart- of egocentrum hebt (en die kans is groot, want 70% van de mensen heeft dit centrum ongedefinieerd of helemaal open), dan moet je enorm oppassen met het doen van beloftes. En die had ik natuurlijk gedaan naar die vijftien mensen die graag (proef)klant wilde worden door te zeggen dat ik vanaf januari met proefklanten zou gaan werken.

Eigenlijk kun je met een open of ongedefinieerd hartcentrum beter helemaal geen beloftes doen. Daarmee voorkom je de teleurstelling van niet nagekomen beloftes.

Misschien denk je nu: “Wat een onzin. Als je iets belooft, dan moet je je daar gewoon aan houden. Beloofd is beloofd.”

Ook ik heb dit altijd gedacht en ik heb hier ook altijd naar geleefd. Maar ik heb ook vaker dan me lief is beloftes gedaan die ik helemaal niet kon waarmaken, met alle gevolgen van dien. Voornamelijk beloftes aan mezelf (‘morgen ga ik echt lijnen’ of “volgende week ga ik hardlopen’, van die dingen). Maar ook beloftes aan anderen: Puur uit pleasegedrag. Om aardig gevonden te worden. Om te laten zien dat ik het waard was.

Wilskracht

In BG5 heet dit centrum, deze functie, 'wilskracht'. Als deze functie niet gedefinieerd is, dan betekent dat niet dat je geen wilskracht hebt, maar die is dan niet altijd even consistent en/ of betrouwbaar.

Ook ben je met een open hartcentrum gevoelig voor bevestiging van anderen omdat je misschien in de loop van je leven allerlei deukjes hebt opgelopen op het gebied van zelfwaardering. De kans is groot dat je dan juist heel hard gaat werken, je best gaat doen om te bewijzen dat je het juist wel waard bent.

En bij ondernemers met een open hartcentrum zie je bijvoorbeeld vaak dat ze moeite hebben met het vragen van goede prijzen voor hun diensten. Herken je dit? Kijk dan eens naar jouw Human Design chart. (Op deze website kun je je chart opvragen: Jovian Archive)

Heb je (net als ik) een ongedefinieerd of open hartcentrum of 'wilskracht', dan is het driehoekje op jouw chart wit.

Een wijze les

Mijn belofte naar die 15 mensen was gelukkig niet al te concreet geweest en ik was nog net op tijd, maar ik baalde er natuurlijk wel enorm van dat ik deze leuke enthousiaste mensen moest teleurstellen. Gelukkig reageerden ze allemaal even begripvol, dus daar ben ik ze enorm dankbaar voor.

Maar oei oei wat was dit weer eens een wijze les!


Vorige
Vorige

Begin bij het eind

Volgende
Volgende

Hoe kom je aan een goede tagline voor op je website?